close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: drukstift rembekrachtiger afstellen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: V6

Ik ben de hoofdremcilinder aan het vervangen. Nu staat in het handboek dat je de drukstift van de rembekrachtiger moet afstellen op 22,3 mm van de opening.
De stift bij mij zit los. Kan ik zo 7 mm in en uit duwen. Lijkt me niet normaal.
Verder staat in het ene handboek dat je de stift moet verdraaien. Dat heeft bij mij geen effect op de lengte. Wellicht omdat ie los zit.
In het andere handboek spreken ze over een contramoer. Ik kan het erg slecht zien. Met een spiegeltje zie ik geen contramoer. Mijn vraag is, zit er nou wel of niet een contramoer? En hoort die stift zo los te zitten?

Geplaatst door

AS1 (230)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ja als de vhooft remcilinder er af is dan kan de stift heen en weer want je haalt gewoon het pedaal op en neer.
ik heb al veel hoofdremcilinders vervangen maar blijf altijd van die stift af.
mijn advies gewoon hoofdremcilinder vervangen zonder aan de stift tekomen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

17 jaar

De voorgeschreven afstand van stift naar opening is 22,9 mm +- 0,1 mm. Die van mij zat maar liefst 30 mm diep. In uitgetrokken toestand ongeveer 23 mm.
Intussen alleen hoofdremcilinder vervangen en ontlucht. Nu moet ik het pedaal veel te ver intrappen. Tot op de bodem. Remt dan wel goed.
Ik heb toch het vermoeden dat er iets is gebroken in de rembekrachtiger. Tijdens ontluchten viel me op dat het eerste stuk v/h pedaal opeens heel licht ging.
Verder begint de auto nu na opschakelen naar 3, tussen 50 en 60 km/u te schokken met tussenposen van ongeveer twee seconden. Het voelt echt aan alsof je zit bij te remmen tijdens gasgeven. Heeft vast iets met het sterke vacuum bij die snelheid te maken.

Nog een vraag, ik heb ABS. Volgens de Olving vraagbaak moet ik die handmatig kunnen ontluchten.
Kan het zijn dat dat toch niet zo is en dat er nog lucht in zit?

AS1 230

17 jaar

Voor alle duidelijkheid: de stift gaat inderdaad heen en weer bij intrappen pedaal echter daarnaast zit hij gewoon los (zonder weerstand).

AS1 230

17 jaar

als je het abs systeem goed wil ontluchten dan kan dat alleen met een remverversings apparaat.
soms is het zelfs nodig dat er met de computer ; testkast ontlucht moet worden omdat dan de kleppen in het abs unit open gaan.
ik kan hier vandaan niet beoordelen of de vacuum bekrachtiger goed is.
alleen komt het niet vaak voor dat er iets aan die pen afbreekt.
ook heb ik nog nooit de pen hoeven afstellen na het vervasngen van de hoofd rem cilinder.
mijn advies ontlucht het systeem met een remapparaat en is het resultaat niet goed dan zelfs met de testkast.
dan weet je 100 procent zeker dar er geen lucht meer inzit.
als je dan nog veel vrije slag op het bedaal hebt dan zou je de stift kunnen verstellen.
de vrije slag van je pedaal moet je voelen als de motor uit is en de lucht uit de bekrachtiger is.
dan kun je pas goed de vrije slag voelen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

17 jaar

Heb het remsysteem laten ontluchten. Pedaal voelt weer goed aan.
Het schokken heb ik weten te traceren naar de schakelaars van het rempedaal die beide net niet goed stonden.
Automaat gaat dan pendelen.

AS1 230

17 jaar

mooi dan heb je het weer voor elkaar.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.