close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Laguna 1.9 dci bij 120 km/h motor overhit

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci

Ik heb nu enige tijd een Laguna grand tour. Als ik op de snelweg boven de +/- 120 km/u ga rijden stijgt het metertje van het koelwater/hitte motor explosief omhoog. Koelvloeistof is voldoende aanwezig! Als ik dan de auto laat uitrollen gaat het metertje langzaam weer omlaag. Ik heb dus niet het idee dat het zal liggen aan een tekort aan koelvloeistof.

Is de radiateur misschien verstopt?

Wie kan mij helpen

Geplaatst door

georges83 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ja georges daar ga ik wel van uit.
ik weet niet of het mogelijk is het gehele oppervlak van de radiateut tevoelen is maar als dat kan moet je eens voelen met warme motor of deze overal warm is dus geen koelere plekken heeft.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

17 jaar

Dankje Jan,

Ik heb gevoeld aan de radiateur ( voor en achterzijde). Ik heb er wel voor gezorgd dat de motor warm was. Het gehele oppervlak van de radiateur was niet echt warm. Het was wel een beetje lauw maar niet meer dan dat. Ik kon verder geen verschillen in temperatuur vinden.

Wat kan ik het beste doen? Radiateur vervangen en het koelsysteem schoon laten maken?

Alvast bedankt!

georges83 0

17 jaar

georges eerst de motor zo warm laten worden dat de ven in slaat dan weer voelen is hij dan nog lauw of slaat de ven niet in en loopt hij warm terwijl de radiateur lauw blijft dan zou ik de radiateur vervangen.
ik ga er van uit dat je geen andere klachten hebt.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

17 jaar

Hey Jan,

Ik heb vandaag alleen nog effe de koelvloeistof bekeken. Er zit nog genoeg in maar ik heb het idee dat de vloeistof niet echt helder is maar eerder vuil. Heeft dat misschien iets ermee te maken?
Ik ga de Radiateur vervangen. De ven slaat aan maar de radiateur blijft lauw.


Groet Georges

georges83 0

17 jaar

Is het niet 'gewoon' een defecte sensor?

bjsimens 0

17 jaar

Heb je al eens geprobeerd om de verwarming op maximaal verwarmen te zetten en de aanjager hoog?

Hiermee zou je ook de motortemperatuur terug moeten kunnen dringen. Als de verwarming goed werkt en de thermometer gaat terug dan ligt het niet aan de sensor, werkt de verwarming goed dan heb je dus ook circulatie in het systeem dus geen probleem met de pomp. Je hebt een gelijkmatige warmte in de radiator. Dan zou het ook nog wel eens aan de thermostaat kunnen liggen.

Erik2804 50

17 jaar

Als het de thermostaat is, waarom doet hij het alleen maar als de auto 120 km/h gaat en bergop?
Als ik in de file sta heb ik bijvoorbeeld tot gaan last van oververhitting.
Ik heb vandaag nog eens aandachtig het systeem bekeken. Wat mij opviel was dat de dikke toevoerslang naar de radiateur warm was en de radiateur helemaal niet. Ik denk dan ook dat het een verstopping is in de radiateur.

Kan deze theorie kloppen of niet?

georges83 0

17 jaar

ja georges dat kan zeker kloppen.
als je het zekerder wil weten dan zou je de radiateur kunnen demonteren en de water slang er op zetten en dan kijken of het goed doorstroompt.
maar het zak wel veel werk zijn dan kan je mijn inziens net zo goed gelijk een andere monteren dan weet je zeker dat hij goed is.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

17 jaar

Stationair ontwikkelt een moderne diesel nauwelijks warmte, de motor is zo efficient dat het lang duurt om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen bij stationair.
Ga je vermogen ontwikkelen in de motor zoals op de snelweg bij 120km/h of bergop rijden, dan warmt deze veel sneller op en heb je koelcapaciteit nodig. Hetzij via de radiateur en/of via de interieur verwarming.

Als de thermostaat niet werkt en dus niet goed opent dan gaat er nauwelijks koelwater door de radiateur. De radiateur wordt dus ook niet warm. Een verstopping in de radiator of een defecte thermostaat geven vergelijkbare symptomen.

De thermostaat is redelijk eenvoudig te verwijderen en zit aan de zijkant van de motor boven de versnellingsbak. Je kan de thermostaat ruw testen door deze in een pannetje met water te leggen en het water te verwarmen. Voordat het water begint te koken moet de thermostaat open staan en ook weer helemaal sluiten als deze afkoeld.

De bovenste slang op de radiator is de aanvoer van warm water, de onderste de retour van gekoeld water.

Natuurlijk kun je zomaar vanalles gaan vervangen, met een groot risico dat je veel meer kosten maakt dan noodzakelijk. Ik maak er geen gewoonte van om mezelf op kosten te jagen.

Groetjes,
Erik

Erik2804 50

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.