Twee vraagjes:
De 6-bak schakelt slecht maar heeft verder geen geluid. Schakelen begon slecht na vervanging van de linker aandrijfas en de bak-olie. Nu wel zo'n 40000 km terug. Nu moeilijker inschakelen 1 vanuit stilstand. 1 naar 2 eigenlijk altijd een mechanische tik. 2 naar 3 vooral tandenpoetsen. Meeste problemen zijn met een beetje beleid redelijk te voorkomen maar toch !?
Daarnaast even een turbo vraagje. Vorig jaar februari vervangen en nu 45000 km erop. Hoeveel mag een turbo "huilen" in de uitlaat. Als ik stil sta en gas geef hoor ik hem behoorlijk in de uitlaat "huilen". Stationair laten draaien en ik hoor eigenlijk niks. Ik heb al meerdere problemen gehad met deze wagen en zit niet te wachten op weer een grote uitgave. Mag het geluid na-ijlen?
Ik begrijp dat de enige goede controle is om de luchtslang los te koppelen en het asje te controleren maar vraag me af of dit veel werk is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de juiste olie in de versnellingsbak? Neem bijvoorbeeld KroonOil Transmission Oil SP 1051.
Geluid is moeilijk te beschrijven en te beoordelen via een forum als dit. Met geopend portier of raam is het normaal dat je een turbo hoort als je gas geeft. Ook ijlt het geluid altijd na, als je gas loslaat zakt het turbo toerental gelijkmatig.
Als je bij gesloten ramen/portieren nog steeds een duidelijke huil/fluit hoort maakt de turbo wel erg veel geluid en is dit zeker verdacht. Bij teveel speling op de turbine-as kan het compressorwiel tegen het compressorhuis lopen. Dit kun je voelen door de slang van de inlaat van de compressor te nemen. Dit is niet veel werk, een slangklem losnemen.
turbo problemen zijn vaak het probleem van koeling
als je van de snelweg afkomt en meteen daarna motor afzet is de turbo loeiheet en geef je hem geen mogelijkheid om af te koelen komen er te zijner tijd problemen
het advies is om de laatste km van de rit het altijd rustig aan te doen de turbo te laten afkoelen
.
de meeste turboproblemen worden veroorzaakt door smeringtekort.
vooral het na motorbelasting meteen afzetten van de motor is een groot probleem.
een turbo draait bij volle druk leveren zomaar 130.000 toeren.
als dan de motor abrupt word afgezet,draait de turbo soms nog wel langer dan 1 minuut na,zonder de motoroliedruk die zo noodzakelijk is voor koeling/smering.
na een rit de auto een halve minuut of liefst nog langer stationair laten lopen,laat de turbo tot rust komen zodat deze niet zo lang nadraait zonder smering.
en het laatste stukje naar de bestemming rustigaandoen zoals anrdeas08 al schreef is ook een goed
advies om de turbo vast te laten koelen.
Dat huilen doet ie ook bij mij. Turbo reeds gewisseld, maakte niets uit. Als je ernaast staat, lijkt het vanuit onder midden te komen en je hoort het ook uit de uitlaat. Wat je ook hoort bij vol optrekken is een dip in turbo(?) toerental bij zo'n 2800 toeren Je hoort het geluid duidelijke fluctueren op dat punt. Geen idee wat het is. Ben inmiddels zo'n 30.000 km verder. Als er echt iets zou zijn met de turbo, had ie al de geest gegeven, lijkt me zo.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar