close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: ECC niet gelijkmatige temperatuur

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci

Ik merk op dat aan de bijrijderkand de temp niet hetzelfde is als aan de bestuurderskant.
Bestuurderskant is de utgeblazen lucht koud en aan de bijrijderkant wat warmer en wordt ook minder krachtig uitgeblazen.
Temperatuur staat aan beide kanten op 20 graden.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? En wat kan de oplossing zijn?

Geplaatst door

Koning Seat (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er zit maar een ventilator achter dit systeem, dus of je hebt een verstopping of het is gevoels matig. Het temperatuur verschil kan divese oorzaken hebben. Defecte stelmotoren, losgeschoten stelmotoren. En bij de eerste series waar deze ook onder valt wilde de ecc computer nog weleens problemen geven.

Geeft hij wel warme lucht bij max en koude lucht bij minimaal?

Safrane10698 0

12 jaar

@Safrane10698. Bijrijderkant is qua luchtverplaatsing vele minder dan bestuurderskant.
Hoe zou ik een verstopping kunnen verhelpen? Als ik op max of minimale temp zet dat werkt het aan de bestuurderskant vele malen beter.
Waar zit de stelmotor?

Koning Seat 0

12 jaar

Dan denk ik toch aan een losgeschoten dan wel afgebroken of defecte stelmotor. Deze zitten in het midden van dashbord. Hierbij een link met alle info over het systeem.
http://www.lagunaclub.nl/lagunafiles/pdf...

Safrane10698 0

12 jaar

Beide stekkers eens van het paneel nemen en een half uur eraf laten.
Daarna weer monteren en kijken of het nu normaal werkt.
Komt wel vaker voor dat het aircopaneel / rekeneenheid verzadigd is.
Of beide accu polen los en deze tegen elkaar houden helpt ook.

Ramjod 0
badge

12 jaar

Heb het document 3x doorgelezen maar kan stelmotor niet vinden of wordt ie anders benoemd?

Hoor het wel

Koning Seat 0

12 jaar

@ramjod. Ik zal van het weekend jouw aanbeveling testen.

Koning Seat 0

12 jaar

Van het weekend een gehele dag de bedieningspaneel ontdaan van de twee kabels en de volgende dag weer aangesloten. Helaas zonder resultaat.

Ik wil nu de stelmotor gaan bekijken alleen heb ik hem in de instructie nog niet kunnen vinden. Hopen dat dat het is.

Koning Seat 0

12 jaar

Heb inmiddels een andere bedieningspaneel gemonteerd van de sloop en nogsteeds hetzelfde. ik denk inderdaad de stelmotor. Heb vandaag Visher en Verkerk gebeld en vertelde mij dan zo'n stelmotor 34 € kost, maar omdat het aan de bijrijderskant is en er 3.3 uur werk voor staat de kosten ongeveer 340€ zullen zijn. Uiterraard zal dit meer zijn. Heeft iemand misschien nog een tip. misschien waar ik het voor een andere prijs kan laten fixen. Of geheel zelf kan doen zonder mijn halve dashboard te hoeven demonteren. Zie ik niet zo zitten gezien je ook de airback moet verwijderen.

ik hoor het graag van jullie?

Koning Seat 0

12 jaar

Het is opgelost.
*Nieuwe condesor
*Nieuwe droger
*Nieuwe pomp
Alles nieuw dus.
Heeft mij weer een flinke duit gekost.
Pomp was lek en de condesor was in dusdanige staat dat ie ook vervangen moest worden. Een kwart van de lamellen waren door corrosie verdwenen.

Koning Seat 0

12 jaar

Apart dat dat de oplossing is omdat in je klacht staat niks over dat de lucht warm is, maar dat er temperatuur verschil is.

Safrane10698 0

12 jaar

Inderdaad vreemd verhaal , maar probleem is schijnbaar opgelost .

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Nou bijrijderskant geen koeling waarneembaar. Alleen bestuurderskant. Op een of andere manier werkte de pomp maar half. Bij het vacumeren kwamen ze erachter dat de pomp lek was en vervangen moest worden. Tevens zagen ze de toestand van de condensor (en dat had ik al twee jaar geleden gezien dat er wel eens lamellen op de bodemplaat lagen) en was beter deze ook te vervagen omdat deze ook zorgt voor de koeling van de koeltevloeistof door aanrijwind.

Koning Seat 0

12 jaar

Het is een pomp met twee standen, ik denk dat ze bedoelde dat hij maar op een stand werkte. Maar dat verklaard nog steeds de temperatuur verschil niet. De laguna heeft namelijk maar een verdamper, en daarmee maakt hij twee verschillende temperaturen.

Safrane10698 0

12 jaar

Condensor zorgt niet voor koelling van je koelvloeistof maar van je koudemiddel R134a ,maar dat zul je waarschijnlijk ook bedoelen.
Hoe maak je met 1 verdamper 2 temperaturen volgens Safrane?

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Ik heb nergens koelvloeistof genoemd hoor.
En twee temperaturen met een verdamper maakt de auto door met kleppen de lucht te verdelen en meer of minder warmte toe te laten. De koude lucht wordt gewoon in tweeen verdeelt. Daarna pas warm erbij.

Safrane10698 0

12 jaar

Safrane ,mijn opmerking was ook bedoeld voor koning seat ,jou antwoord is prima.

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.