Beste Renault experts!
Ik rij sinds een jaar in een Renault Clio Dynamique 1.6 16V uit 2001. Deze auto heeft me nog nooit problemen gegeven en heeft altijd als een zonnetje gereden. De wagen is netjes in ouderhoud geweest bij een officiele Renault dealer.
Sinds een paar maanden treden er af en toe echter wat vreemde storingen op. Even wat geschiedenis:
- de eerste storing trad op tijdens het rijden op de snelweg. Op het dashboard ging ineens het lampje 'storing motormanagement' (lampje in het midden, met de spoel) branden. Verder viel op dat moment ook het vermogen ineens weg. Naar de vluchtstrook gereden, contact aan & uit. Probleem opgelost. Er bleef nog wel een lampje 'milieuverontreiniging' branden. De Renault dealer heeft dat opgelost door de storingen te wissen.
- na een paar maanden trad ongeveer hetzelfde probleem op. Nu draaide de motor echter ineens op 3 in plaats van 4 pitten. Hierop heb ik de ANWB gebeld. De storingslog gaf aan dat er een probleem was met de ontsteking. Na een uurtje testen heeft de monteur een bobine op cylinder 1 vervangen en was het probleem helemaal opgelost.
- m'n clio heeft het een maand prima gedaan. Tot afgelopen weekend. Na een rit van Amsterdam naar Rotterdam, voor het stoplicht vlakbij huis. Op het moment dat het licht groen is, trap ik het gaspedaal in. Vrijwel direct begint te auto te horten en stoten. Even aan de kant gezet en bleek dat het motormanagement lampje weer brandde. Contact uit en aan en weer starten. De auto start direct en draait stationair zonder problemen. Nu brandt echter ook het milieuverontreinigingslampje. De auto voelt ook traag aan. Er zit bijna geen vermogen in de motor en hij wil niet boven de 3000 tpm komen. ANWB wederom gebeld. De monteur kon niets vinden. In de storingslog stond een melding over iets wat te maken zou hebben met de stand van het gaspedaal of het gasklephuis. Na het wissen van de storing reed de auto weer als vanouds.
Nu ben ik toch heel erg benieuwd wat er aan de hand kan zijn en welke dingen ik zelf kan testen. Ik heb verschillende verhalen gelezen over vervuiling in het gasklephuis. Hoe kan ik dat zien? Heeft iemand nog andere ideeen?
Alvast heel erg bedankt!
Vincent
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarom zijn niet alle 4 de bobine's vervangen? Want nu kan er 1 toch af en toe problemen geven.
De bobine is vervangen door de monteur van de ANWB. Toendertijd is alleen de bobine vervangen die de problemen gaf. Overigens lijkt het probleem nu anders: de motor draaide wel gewoon op alle 4 de pitten. Adviseer je om de rest van de bobines preventief te vervangen?
16 jaar
Tja, bij mijn auto zijn onlangs alle 4 de bobines vervangen omdat de auto bij het vragen van trekkracht bij lage toeren ging bokken. Er bleek 1 bobine storingen te geven, maar het advies was toch alle 4 vervangen omdat de andere bobines waarschijnlijk ook binnenkort problemen zouden gaan geven.
Problemen met de bobines zijn uit te lezen door de garage/dealer. Dus in principe hoef je ze niet te vervangen zonder verdere indicatie.
16 jaar
De storinglog gaf bij de vorige keer echt een probleem met de ontsteking aan. Daarop is die bobine vervangen. Nu gaf de storingslog aan dat er een probleem zou zitten in het gasklephuis of het gaspedaal. Wel echt een andere storing dus. De motor voelt ook echt anders aan dan de vorige keer (toen maar 3 van de 4 pitten werkten). Ik vermoed dat het nu toch iets anders is.
Weet iemand hier hoe je het gasklephuis kan controleren?
16 jaar
Misschien een beetje laat, maar toch even een kleine update. Een paar weken terug heb ik op aanraden van een kennis een een flesje caburateur cleaner in een volle tank benzine gegooid. Dit heeft enorm goed geholpen. Sindsdien geen enkel probleem meer. Verder lijkt me motor stationair veel vlotter en minder aarzelend te draaien. Oftewel, probleem opgelost! Bedankt voor alle bijdragen.
16 jaar
waarschijnlijk heb je een slechte verbinding tussen je gaspedaal sensor en je gasklephuis (indien deze electronisch is dus zonder gaskabel)
vaak wil het helpen als je de stekker van het gaspedaalsensor naar de rekeneenheid er tussen uit haalt dus doorsolderen(zit bij je rempedaal die stekker)(wel op de draad nummers letten en niet op de kleuren) het beste is rechtstreeks naar de rekeneenheid doorlussen.
in sommige gevallen wil er wel eens een slecht contact bij de stekker van het gasklephuis zitten indien de klacht weer voorkomt dan deze vervangen.ook is er een softwareupdate beschikbaar bij de dealer voor een gasklephuis met kunstof behuizing. deze wilden in het verleden ook weleens storing geven.
succes
m.v.g. J.I.P.
Er is een stekker modificatie geweest omdat er inderdaad een contact probleem was met de stekker op het gasklephuis.
16 jaar
Over het vervangen van alle 4 de bobines: bij mijn zwager (rijdt Megane) is eerst ook maar 1 bobine veervangen. Nog geen maand later moesten de andere 3 ook. De motor liep niet lekker. Nadat de 3 overige bobines waren vervangen, rijdt de auto weer prima.
Het lijkt me dus idd beter om ze allemaal tegelijk te laten vervangen als dat mogelijk is.
mvg Gerco
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar