Renault Espace: electrische handrem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 dci

Na het vervangen van de achterremblokken blijft er op het display
een lampje met daarin een P branden en het lampje service, dit
krijg ik niet meer uit, kun je dit op een bepaalde manier resetten,
kan in de KTS niets vinden over deze el. handrem
na demontage van de handremkabel,trok deze na een paar minuten spontaan aan, na starten konden we de kabel weer terugtrekken,misschien heeft dit er iets mee te maken???
wie weet hoe dit werkt???groeten ido.

ido123

Geplaatst door ido123 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hier leren we allemaal weer van.
Van Mercedes wist ik dit soort verassingen.
Ik denk dat een of andere Ecu dit (losse kabels) niet logisch vond en een fout heeft gezet.
Je ziet vaker en vaker dat als een fout is gezet dat de fout eerst gewist moet worden
voor het systeem weer inschakeld.
Had laatst een Bmw met versleten remblokken (en een doorgesleten slijt indicator) waar het rem dash lampje
niet vanzelf van uit ging (na de reparatie).
Na het uitlezen van div ECU's bleef het lampje uit na het wissen van het instrument paneel fout geheugen.

Oiram

willie12155 (0), 17 jaar geleden

hoi, De automatische parkeerrem wordt automatisch afgesteld. Dus dat zal waarschijnlijk het aantrekken vd kabels zijn toen je die los had. Controleer altijd dat de handremkabel goed tegen zijn aanslag zit bij de remklauw.
Je kunt de automatische parkeerrem alleen maar vrijzetten nadat de stuurkollom ontgrendeld is (dus zal bij jullie gebeurt zijn na het starten vd auto)

gr. Willie

ido123 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja, maar wie weet nu hoe je het storingslampje op het daishboard uit moet krijgen, moet je hier een procedure voor doen of kan dit alleen met specifieke renault apparatuur gewist worden??????
wij hebben een kts 650 en kan hierin niets vinden over een electrische handrem(kan de abs en esp wel uitlezen, maar hier zitten geen fouten in, en denk dan ook dat dit een compleet afzonderlijk systeem is) misschien een renault specialist die hierop
het antwoord weet.
groeten ido.

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Het is inderdaad een afzondrlijk systeem. Om je storing te wissen zal je toch even naar de dealer moeten.

ido123 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan maar naar de echte dealer, jammer maar helaas

timhoeks (0) PRO, 17 jaar geleden

probeer eerst ff aantal malen te bedienen. duim op kleine gedeelte en dan aan het grote trekken (handmatig erop) en alleen aant grote trekken voor eraf. wil nog weleens lukken dat ie dan geen fout meer ziet. De schakelaar zelf is tevens de rekeneenheid (computer) die alles bediend. je zou deze ook even los kunnen halen zodat ie zich misschien reset. Dit weet ik niet of dat gaat werken, maar aangezien het lampje toch al brand heb je nix te verliezen.
laat wel ff horen of dat werkt.

timhoeks (0) PRO, 17 jaar geleden

probeer eerst ff aantal malen te bedienen. duim op kleine gedeelte en dan aan het grote trekken (handmatig erop) en alleen aant grote trekken voor eraf. wil nog weleens lukken dat ie dan geen fout meer ziet. De schakelaar zelf is tevens de rekeneenheid (computer) die alles bediend. je zou deze ook even los kunnen halen zodat ie zich misschien reset. Dit weet ik niet of dat gaat werken, maar aangezien het lampje toch al brand heb je nix te verliezen.
laat wel ff horen of dat werkt.

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=timhoeks]De schakelaar zelf is tevens de rekeneenheid (computer) die alles bediend.[/quote]
????????????????????????????????????

De rekeneenheid is tevens bedieningseenheid en hangt onder de auto

timhoeks (0) PRO, 17 jaar geleden

he sjaak, is dat alleen bij een scenic/megane zo dan?

sjaak r (0) PRO, 17 jaar geleden

Nee ook niet.

ido123 (0) PRO, 17 jaar geleden

moeten dit van de week maar even proberen, dan zal ik laten weten of dit lukt
gr ido.

Icedude (0) PRO, 17 jaar geleden

Tim Hoeks schreef: "en alleen aant grote trekken voor eraf. "
En dan de "blunder" van de schakelaar "met rekeneenheid"......
Sorry hoor Tim, maar als je zomaar wat gokt, kan je beter niets zeggen ipv mensen op het verkeerde been te zetten!
En dan nog; denk je ook niet dat ze hem al een paar keer vast/los gezet hebben als ze er zo mee bezig zijn??

timhoeks (0) PRO, 17 jaar geleden

he icedude, al meer dan eens resultaat gehad met gewoon aantal maal er op en eraf. dat van die RE was misschien stome conclusie, maar heb niet zo lang geleden een storing die ik niet direct kon plaatsen op weten te lossen door het vervangen van de schakelaar. was er toen klakkeloos vanuit gegaan dat de schakelaar tevens RE was. maar deze zorgt dus alleen voor het commando nu ik het eens door gelezen heb. en ik gok niet zomaar wat, ik probeer em te helpen met dingen die hij kan proberen zonder iets te vervangen, zonder schade aan te brengen en zonder dat het iets kost.
Hoe zou jij het oplossen dan als je niet over je dialogys en je clip zou beschikken?

timhoeks (0) PRO, 17 jaar geleden

Das nou altijd zo jammer he, de grond in geboort worden. maar met een oplossing komen? Ho maar....

Icedude (0) PRO, 17 jaar geleden

Okee dan,

A) Ik boorde je niet de grond in, ik zei alleen dat als je iets gokt, je beter geen advies kan geven; kwam misschien wat rot m'n strot uit, maar als ik dat soort dingen delicaat kon, was ik wel advocaat geworden.
B) Het aantrekken van de handrem en loslaten zal wel een aantal keren gebeurt zijn denk je niet? Of trek jij een handrem 1 keer aan en als hij niet werkt probeer je het verder niet meer?
C) Als het niet werkt, dan moet je er in de tegenwoordige auto's gewoon afblijven en naar de dealer gaan waar hij uitgelezen kan worden. Je moet vooral geen wegenwachtje gaan spelen door zelf met een spanningzoeker in een stel draden gaan leggen prikken oid.

DAT zou ik dus doen als ik zo'n probleem had en geen Clip tot mijn beschikking had; een dealer zit nooit 300Km verderop en zoveel kost het niet.

En dan D) sorry hoor, ik ben geen computernerd en zit niet 24/7 achter de pc....vandaar dat ik wat laat reageerde, was ook de topic even uit het oog verloren.

En met dat gokken bedoelde ik de plaats van de rekeneenheid.......dat kunnen dure gokjes zijn namelijk voor een ander. Ik ben van mening dat je iets moet gaan roepen als je er echt 100% zeker van bent.

timhoeks (0) PRO, 17 jaar geleden

a) advocaat had betere keus geweest qwa salaris
b) hoeveel mensen komen bij jou de wp in die niet eens weten dat de handrem er ook af kan? dus handbediend en niet automatisch. Dit was dus een tip naar ido om veel met die knoppen te spelen, je weet immers nooit
c)als je de juiste spullen aan je multimeter hebt hangen kan een en ander best inzichtelijk worden door er aan te meten. dan is het wel lekker makkelijk om direct naar een dealer te rijden. ook het spanningsloos leggen van componenten is echt niet schadelijk voor een voertuig. vooral niet als er toch al een storing in zit. of ben je dat niet met me eens? geloof zelf dat er hier op deze site best heel erg veel opgelost wordt zonder naar de dealer of dergelijks te rijden.
D) tja, dat kon ik niet weten natuurlijk. ik dacht wat een apparte naam zo icedude, dat zal wel met computers te maken hebben maar dit heb ik dus helemaal verkeerd.

wel stoer dat je gewoon ff reageert. begrijp me niet verkeerd, ik probeer ook gewoon maar ergens mee te helpen.
Vraag me wel af of ido z'n lampje al uitgekregen heeft....

Icedude (0) PRO, 17 jaar geleden

"om veel met die knoppen te spelen" Glimlach op mijn gezicht ;)
Nouja goed, kan geen kwaad natuurlijk, mijn mening is dat Ido een technische man is en dat wel geprobeerd zal hebben, kan net zo goed zijn dat jij gelijk hebt.
Wat betreft de multimeter; ik bedoel eigenlijk dat wanneer je universele garage bent met weinig Renault inzicht, is het zowieso moeilijk om te weten WAT je moet meten en dan hebben we het nog niet eens over de multiplex....... EN wat ik bedoel, is het prikken IN draden (wat de wegenwacht dus altijd doet, gasten moeten ook de kogel krijgen dan) wat de isolatie stuk maakt....... Jij hebt verstand van Renault, dan weet je net als ik dat een draad daar niet tegen kan en een Renaultdraad al HELEMAAAAAL niet.....toch?

Dan het spanningsloze verhaal; tja, liever niet natuurlijk; ALS je wel naar de dealer gaat, is er in het slechtste geval niets meer terug te halen omdat soms de storing er niet meer in komt......die wordt gezet als de fout zich voordoet, maar als je die wist en de fout blijft lekker zitten, detecteerd de Clip hem niet meer als DF.
OF......de RE zit vol met storingen daarna........

Maarja, wat is erop tegen om "ff langs de dealer" te gaan? Ik weet dat veel universele garage's het als een principe of prestigekwestie zien, maar vaak gaan er manuren verloren in zoeken, bellen, meten terwijl de dealer om de hoek zit en het vaak als bedrijven onder elkaar "ff gratis tussendoor gedaan" wordt.......toch?


Even offtopic; ik begrijp dat jij ook specifieke Renaultkennis hebt? Heb je erbij gewerkt ofzo?

abc (0) PRO, 17 jaar geleden

waar zitten die dealers die het effe gratis tussen door doen?niet hier iig.
voor renault hoef ik gelukkig niet naar een dealer maar pas wel met een ander merk en dan wordt je weggestuurt van kom volgende week maar terug.heb het idee dat universeelen collegialer onder elkaar zijn dan dealers.tenminste in mijn omgeving?

Icedude (0) PRO, 17 jaar geleden

Nouw.....hier is het nooit een probleem iig. WIj doen het altijd wel even tussendoor en gratis maar de andere dealers hier ook, sporadisch dat er moeilijk gedaan wordt of geld gevraagt wordt.

timhoeks2 (0) PRO, 17 jaar geleden

He icedude, ik heb 10 jaar renault gedaan (tot aan co-tech) en nu voor mezelf bezig. was zelf ook type dat iedereen hielp als ie langs kwam. Maar ervaar nu vreselijk vaak dat niet iedereen zo is. Je hebt volkomen gelijk dat dat veel makkelijker is om langs te rijden en toch zeker als ze daar niet vreselijk voor gaan rekenen. Ik denk ook dat er in veel gevallen een stukje trots komt kijken van kan ik het zelf niet oplossen. Mijn ervaring hier op dit forum is precies dat je de hulp krijgt om zonder verdere diagnose toch verder kunt met je storing. en als het dan echt niet lukt kun je alsnog naar de dealer toe.

Icedude (0) PRO, 17 jaar geleden

Heb je wel gelijk in, maar (vooral als je voor jezelf werkt zul je dat goed kunnen ervaren) toch is doorzoeken een dure optie in sommige/de meeste gevallen. Loop je zelf een uur of twee te klooien terwijl het misschien redelijk eenvoudig opgelost/ gediagnotiseerd had kunnen worden.

timhoeks (0) PRO, 17 jaar geleden

is ook zo. moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet te flauw ben om hulp te vragen. het lukt me vaak waar ik mensen ken (monteurs) maar als je via receptie moet, en dat is bij veel werkplaatsen tegenwoordig, durven ze je nog gewoon via de planning te laten lopen. met als gevolg dat je pas een week later terecht kan. En met dat doorzoeken heb je helemaal gelijk, dat is soms ook veel te duur. maar als je dan zo'n probleem hebt komt toch de monteur in je naarboven die het kost wat kost op wil lossen. niet echt commercieel, maar als het je lukt heb je toch weer iets wat niet in geld uit is te drukken. eer van je werk zeg maar....

ido123 (0) PRO, 17 jaar geleden

probleem is opgelost, de schhakelaar uit elkaar gehaald daar deze
iets bleef haken, daarna paar keer er op en eraf gedaan en het lampje is uit.
groeten ido.

w_vahl (0) PRO, 17 jaar geleden

zo zie je maar weer, altijd vette shit om dingen zelf op te lossen... ik krijg altijd op mijn flikker als ik dat doe maar dat neem ik ook maar voor lief omdat je de monteur in je het toch wil oplossen zonder hulp. En na een dag hard renault sleutelen (soms koppijn) kunnen de emoties hoog oplopen. Achteraf is iedere storing makkelijk maar kom er maar eens op als je bezig bent. RESPECT voor de monteurs in hart en nieren!!!

timhoeks (0) PRO, 17 jaar geleden

vet! misschien had ik dat ook wel toen dan... ik had hem uitgewisseld (voor het gemak) en toen deed hij het weer. op naar het volgende wat kapot gaat! haha

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.