close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: Espace 2.2 koelcircuit correct ontluchten?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2dCi

Volgens het handboek moet het koelcircuit van mijn Espace ontlucht worden op 4 plaatsen: ontluchtingsschroef bovenzijde radiator, ontluchtingsschroef op het thermostaathuis, een ontluchting op de koelslang van de alternator en eentje op een slang naar de "warmtewisselaar". Nu vind ik een ontluchtingsschroef op de radiator, een plastic schroefdopje (type bandenventieldopje) in de buurt van het thermostaathuis, maar verder niks. Kan het zijn dat die twee punten voldoende zijn?
En verder zou de motor moeten warm draaien aan 2500 toeren, tot de ventilator drie maal is beginnen draaien. Kan ik hem dan niet evengoed aan 2500 toeren laten rondrijden, of is dat aanslaan van de fan echt een vereiste om fatsoenlijk te ontluchten?
Het risico om de boel heet en krom te rijden is me te groot bij foute ontluchting, daarom toch graag wat tips om het goed te doen.

Geplaatst door

LOMAX (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit er niet 1 in je kachelslang bij het schutbord?
Ontluchten met draaiende motor.
Als je geen watergekoelde dynamo hebt zit er ook geen nippel?
Je weet in iedergeval als de fan aanslaat dat er koelvloeistof circuleerd en dat er niet ergens een luchtbel zit die de circulatie blokkeerd met alle gevolgen van dien.

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

In de slang aan de kachelradiator zit niet meteen een nippel, en de alternator is wel watergekoeld, maar ook daar geen ontluchtingsnippel te vinden.
Het verhoogde toerental is blijkbaar wel nodig om de temperatuur zo hoog te krijgen dat de fan aanslaat, anders blijft ie dagen draaien zonder echt warm te worden. Nu loopt de temp op tot 5 streepjes, en blijft daar mooi hangen. Op het ogenblik dat de temperatuur niet meer stijgt, vind ik de koelslangen wel redelijk hard worden, zonder echt van 'kapotte-koppakking-hard' te kunnen spreken. Misschien de thermostaat die opent, en hierdoor de door de waterpomp opgebouwde druk naar de slangen doorlaat. Dan maar met open expansievat verder laten draaien, en op de slangen gedrukt om via de overloop eventuele lucht naar buiten te masseren. Ik hoor ook nergens geborrel in de kachelradiator, maar blijf toch met twijfels...

LOMAX 0

12 jaar

Er zijn er maar 2; bij radiator en pomphuis. De dynamo heeft geen ontluchting. Gewoon tot max afvullen, eventjes rijden en na afkoelen afvullen indien nodig. Tot nu toe geen problemen gehad met deze methode. Een diesel wordt stationair ook moeilijk warm.

sophos 0

12 jaar

Dat is geruststellend, anders blijf ik nog een week zoeken naar die twee spooknippels. Ik heb hem intussen eerst laten warmdraaien (stationair komt ie inderdaad, zelfs met buitentemp van 27 graden, niet aan het 5de streepje). Met de interieurverwarming op max een tiental km gaan rijden, blijft mooi op temperatuur en de slangen zijn niet harder dan normaal. Alweer bedankt voor de info.
Op naar het volgende, na 9 km ging plots service melding branden, 'controleer inspuiting'. Geweldig, zo'n Espace, als ik dit binnen enkele dagen niet opgelost krijg, kom ik weer zeuren ;-)

LOMAX 0

12 jaar

Heeft niks met zeuren te maken , problemen zijn uitdagingen en samen komen we er (bijna) altijd.

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Eerst het probleem van de luchtbel oplossen. Volgens mij heeft dit te maken met een kraantje op het brandstof filterhuis wst niet juist staat. Is al eens besproken. Hierdoor komt er niet genoeg diesel doorheen.

Safrane10698 0

12 jaar

Het kraantje op het filterhuis komt na de luchtbel (die er nu weer even niet meer is), tussen het peertje en het filterhuis. Het moet dus eerder gevormd worden. En de stand ervan is nooit verzet, tenzij zoiets spontaan kan verdraaien natuurlijk.
Gisteren had ik dan ook nog totaal geen vermogen, wel mooi draaien, maar niet vooruit te branden. Ik dacht oorspronkelijk aan te weinig turbodruk, maar vanmorgen trok ie dan weer vlotjes in de toeren, volgens mij heeft ie vannacht eens kunnen nadenken. Ik denk dat ie softwarematig nog een en ander moet terug aanleren, gaspedaalstand enz, hij had maanden zonder spanning gestaan. Donderdag gaat ie weer aan de computer, hopelijk is daar ergens de oorzaak van de service melding terug te vinden.
Ik vraag me af of de goede werking van elk verstuiver afzonderlijk ook af te lezen is met de ori Renault diagnose Clip. Want met die test waarbij de terugloop in potjes wordt gemeten, krijg je toch geen beeld van de juiste verstuiving, niet?

LOMAX 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.