close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: Espace IV start niet

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Dag mannen,

Wie kan mij letterlijk en figuurlijk "op weg helpen"?

Mijn Espace heeft de laatste maanden verschillende keren startproblemen gehad. Elke keer weer aan de praat door de wegenwacht die de accu bijlaadde. Volgens hen was de accu goed (wegenwacht was elke keer bij mijn vrouw dus weinig details).

Lange afstanden gaan goed maar als de auto enkele dagen stilstaat of bij een paar korte afstanden gaat het mis. Vanochtend was het opnieuw raak. Bij insteken van kaart gaat het dashboard wel branden, radio blijft uit, er blijven verschillende waarschuwingslampjes branden en "service" licht op. Als ik de startknop induw hoor ik alleen wat korte tikken.

Zonet geprobeerd te starten mbv een (zware) starthulp van mijn werk maar helaas hetzelfde resultaat. Heb de tip uit een ander forum gebruikt en de binnenverlichting gaat uit bij elke keer dat ik de tik hoor. De accu en de dynamo zijn ca. 1.5 jaar geleden vervangen.

- heb geen apparatuur om de accu door te meten. Zijn er andere trucs om dit te controleren?
- accu geeft in elk geval nog stroom voor dashboard. Kan de accu toch stuk zijn? Vind het zo vreemd dat ook start hulp/ powerstarter niet hielp.
- kan ik nog iets anders controleren/ doen?

Een nieuwe accu moet ik eventueel in de stad gaan halen en zonder auto kost dat veel tijd. Ook ben ik bang dat de nieuwe accu evt hetzelfde gaat doen en de vorige was niet bepaald goedkoop.

Alvast bedankt!

Gr Ate

Geplaatst door

ABS2006 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ja, je auto start niet als je accuspanning onder een bepaald niveau daalt. Het getik/geratel wat je hoort bij de startpoging wijst daar ook op.
Er zijn twee mogelijkheden:
1. je hebt een lekstroom in je auto waardoor de accu wordt ontladen en je onvoldoende startspanning hebt
2. je accu is kapot of wordt niet goed bijgeladen

Het eerste wat je doet is de accuspanning (laten) meten met een Voltmeter. Je kent vast wel iemand die dat kan.
Als de accuspanning onder de 12 Volt zit vóórdat je gaat starten, is verklaard waarom je auto direct daarna niet start: je hebt onvoldoende acculading om te kunnen starten.

Het tweede wat je doet is de auto zónder eerst te starten, aanslepen of aanduwen. Laat de motor 5 minuten lopen. Daarna meet je bij lopende motor de accuspanning nogmaals. Die moet bij 2000 toeren minimaal 13,8 Volt zijn. Elke waarde daaronder wordt je accu onvoldoende bijgeladen door de dynamo.
Dan zet je de auto uit en je laat hem staan. Als na 5 minuten stilstaan de accuspanning onder de 12 Volt zit, is een accucel defect.

Dus: eerst op zoek naar een goede Voltmeter, bv. een Multimeter die je vóór het meten op het 20 Volt gelijkspanningsbereik zet, en dan de accuspanning meten volgens bovenstaand recept.

Heino4267 655

10 jaar

Hoi Heino,

Dank voor je snelle reactie!

Ik ga je stappenplan opvolgen.

Blijft voor mij (als leek) de vraag waarom de auto niet wilde starten mèt powerstart. Kan dat nog steeds aan mijn eigen accu liggen??

Vr gr Ate

ABS2006 0

10 jaar

Tja, ik had zoiets gisteren ook, maar bij mij branden eerst alle lampjes (ALLE lampjes, hele kerstboom), maar starten ho maar. Accu doorgemeten: netjes 13.2 Volt. Maar geen power. Voor de gein een dikke koperdraad op de accupolen gehouden, 1 klein miezerig vonkje, daarna niets meer. Conclusie: accu hartstikke dood. Nieuwe accu erin en klaar. Het rare is dat mijn vrouw er 's morgens zonder enig probleem eerst mee naar de winkel is gereden, en na een uurtje kwam ze terug en deed de auto dus niets meer.... Nog nooit gezien dat een accu van het ene op het andere moment compleet overlijdt, maar het kan blijkbaar wel.

RPJdeWeert 0

10 jaar

Morgen komt mn vader met de multimeter om de accu te testen. Ik zal jullie op de hoogte houden. Vanmiddag stond de auto lekker int zonnetje dus heb nog n poging gewaagd. Nu ging ook t dashboard niet meer branden bij insteken kaart.

ABS2006 0

10 jaar

Dan zul je eerst moeten zorgen voor wat acculading en even rijden om hem bij te laden en daarna e.e.a. uitproberen.

Heino4267 655

10 jaar

Heb de "oude" accu bijna 6 uren aan een acculader gehangen en toen was er nog steeds geen prik. Een half uurtje nadat paps en mams waren vertrokken voor een lange reis terug naar Groningen stonden ze opnieuw voor de deur. Mèt een nieuwe accu! Ik ga dezevanavond monteren zodra de jongens naar bed zijn.

Geldt stap 2 van Heino ook voor een nieuwe accu? Zoniet, hoe weet ik anders of de accu voldoende bijgeladen wordt? Het liefst een andere optie dan opnieuw met startproblemen staan uiteraard :)

Vr gr Ate

ABS2006 0

10 jaar

De nieuwe accu doet haar werk. De espace start weer. Heino en RPJ bedankt voor jullie berichten!! Hoe kom ik erachter of de accu ook bijlaadt??

Vr gr Ate

ABS2006 0

10 jaar

Multimeter erop zetten, als hij bij 2000 rpm ongeveer 14,4 V aangeeft dan is het goed.

RPJdeWeert 0

10 jaar

Inderdaad, vermeld hier maar even wat de gemeten spanning bij 2000 toeren is. Dat kan je nu al meteen meten.

Heino4267 655

10 jaar

Gisteren retourtje Den Haag. Was starten zonder problemen. Neem de auto dalijk mee naar mijn werk en zal daar vanmiddag de acvu meten. Hoe jullie op de hoogte. Opnieuw bedankt voor de reacties!!

Vr gr Ate

ABS2006 0

10 jaar

Dag mannen,

Na einde dienst alles gecontroleerd.

1. Voor het starten was de accu 12.2V
2. Met 5 minuten stationair lopende motor (volgens dashboard <1000 rpm, had niemand om gaspedaal wat in te trappen) gaf de multimeter 14.12V.

Lijkt dus ok? Kan ik lekstroom ook meten of wordt dat erg ingewikkeld? Alle binnenverlichting gaat keurig uit. Ook in handschoenenvakje...

Of mag ik er vanuit gaan dat het toch de accu was ondanks dat die net een jaartje oud was?

Vr gr Ate

ABS2006 0

10 jaar

Dag mannen,

Na einde dienst alles gecontroleerd.

1. Voor het starten was de accu 12.2V
2. Met 5 minuten stationair lopende motor (volgens dashboard <1000 rpm, had niemand om gaspedaal wat in te trappen) gaf de multimeter 14.12V.

Lijkt dus ok? Kan ik lekstroom ook meten of wordt dat erg ingewikkeld? Alle binnenverlichting gaat keurig uit. Ook in handschoenenvakje...

Of mag ik er vanuit gaan dat het toch de accu was ondanks dat die net een jaartje oud was?

Vr gr Ate

ABS2006 0

10 jaar

14,12 Volt is mager voor 2000 toeren, maar helemaal okee voor stationair toerental.
De lekstroom hoef je niet perse te meten: als je auto een keer in de toekomst na 4 of 5 dagen niet gebruiken (maar wel op slot) nog vlot start, is er niets aan de hand.

Het zou inderdaad zomaar een knudde accu kunnen zijn geweest. (Een paar keer de accu helemaal leeg getrokken kan wel zijn einde hebben bespoedigd...)

Heino4267 655

10 jaar

Opnieuw bedankt voor je reactie Heino. Ik wacht het dus maar even af? Hoop echt dat het de accu was want een dynamo in een espace is akelig duur en heb de afgelopen 3 jaar 2x n nieuwe moeten laten monteren. Hou je/jullie op.se hoogte!

ABS2006 0

10 jaar

Dank nogmaals voor jullie hulp mannen!! Espace startte vanochtend na 7 dagen rust (en daarvoor enkele tè korte ritjes) soepel. Accu is dus toch de spelbreker geweest.

thnx!!

Gr Ate

ABS2006 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.