close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Grand Espace: espace op LPI,koude start OK daarna onregelmatig stationair op b

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: F4R 2.0 16v

Hallo,

Een probleem dat erger lijkt te worden.

De auto heeft een LPI gasinstallatie en loopt bijzonder goed op gas. Bij een koude start springt de motor ook direct goed aan. Het toerental valt vervolgens snel terug naar ongeveer 1000 toeren en de motor loopt dan heel erg onregelmatig stationair. Zodra echter de installatie overschakelt op LPG loopt de motor direct weer goed. Heel erg rustig stationair. Indien de motor goed warm is loopt hij beter stationair maar niet zo regelmatig als op LPG. Op benzine lijkt het of er in het lage toerengebied af en toe een cilinder niet helemaal goed mee doet. Motor schokt dus hevig tijdens koude stationaire loop en een beetje als ie warm is.
Laat je na de koude start de motor even daaien dan regelt ie hem wel wat bij maar echt mooi lopen doet ie dan nog steeds niet. Voorheen was dit veel beter. Ook heb ik de indruk dat ie koud nu veel sneller terugvalt naar een laag stationair toerental dan voorheen.

Op benzine loopt de auto verder goed alleen in het lage toerengebied onder de 2000 toeren komt ie soms een heel klein beetje sputterend op gang. Zodra de auto op gas loopt geen enkel probleem, helemaal geen gesputter, mooi oppakken en een rustige loop.

Dit probleem is er langzaam ingeslopen de laatste paar 1000 km maar lijkt steeds erger te worden.
Ik heb ook nieuwe bougies gemonteerd (zelfs dure iridium bougies) maar geen verschil. Leek me ook niet echt het probleem omdat ie op gas perfect loopt. Luchtfilter en benzinefilter is ook vervangen.

De brandstofcomputer lijkt de klutskwijt in het koude gebied mogelijk een defecte sensor die wel voor benzine nodig is maar niet voor gas.
Of iets met de benzien injectors, of ..?

Weet iemand waar en hoe ik moet gaan zoeken?

Alvast bedankt,

Jacob

Geplaatst door

Jacob88 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Door het rijden op lpg vervuilen de injectors van het benzine gedeelte.
Ondanks het feit dat de auto op benzine start is dat toch te kort om de boel goed operationeel te houden.
Wat je kunt doen is 2 flesjes wynns injectorreiniger bij de benzine in te gooien en dan een halve tank leegrijden op benzine.
Dan zal je merken dat het beter word.
Of een keer in de maand op benzine gaan rijden,ongeveer 25 km en tank voor die paar km op benzine minimaal octaan 98 en een goede kwaliteit benzine(shell Vpower of excellium).
Op vakantie in het buitenland reed ik regelmatig op benzine en brandde de boel mooi schoon,ook vanwege de beperkte verkrijgbaarheid van lpg.
Voor de rest zou ik er niet teveel aan gaan zitten rommelen als tie op lpg goed loopt.

primera p11 0

15 jaar

Vervuilde benzine injectors of een slecht injectoronderbreekrelais. Alleen door te meten kun je de juiste diagnose stellen.

Dank voor jullie reacties.

Een tank leegrijden met injectorreiniger lijkt dus een goed optie om te proberen. Alleen het "schoonbranden" snap ik niet zo goed want de injectors zitten voor de ontbrandingskamers volgens mij en niet erin.
Maar een vervuilde injector kan natuurlijk altijd het geval zijn. De injectors zijn overigens een kleine twee jaar geleden geheel gereinigd en getest in verband met een andere storing dus eigenlijk verdenk ik die niet zo. Maar de injectorreiniger is een eenvoudige actie en ga ik proberen

Jos, geeft aan een slecht injector onderbreekrelais. Hier gaat wel een lampje branden bij mij. Je doelt waarschijnlijk op het grijze kastje met daarin twee relaitjes. Dit kastje zit tussen draden die naar het injectorblok gaan. In de stekkerverbinding heb ik al eens een slecht contact gehad en toen liep ie ook niet zo fijn. De stekker is er nu tussenuit en de draden zijn er direct aan de print gesoldeerd, probleem was toen opgelost. Maar nu kan natuurlijk een van de relais de geest aan het geven zijn. De wagen heeft tenslotte ook al ruim 270.000 op gas gereden. Eens gaan kijken wat een nieuw kastje kost en anders trachten de relaitjes te vervangen. Want een slecht onderbreekcontact is wat moeilijk te meten met een universeelmeter denk ik.

Nogmaals bedankt voor het meedenken en wordt vervolgd,

Jacob.

Jacob88 0

15 jaar

Als tie al 270.000km op lpg heeft gelopen dan begin ik ook aan ingebrande kleppen of zetels te denken.
De kop is nog niet los geweest?.
Want dan loopt tie ook slecht bij een koude stert.
Hij ploft of spuugt niet in de uitlaat?.

primera p11 0

15 jaar

[quote=primera p11]Als tie al 270.000km op lpg heeft gelopen dan begin ik ook aan ingebrande kleppen of zetels te denken.
De kop is nog niet los geweest?.
Want dan loopt tie ook slecht bij een koude stert.
Hij ploft of spuugt niet in de uitlaat?.[/quote]
Is ook een optie, maar dat verklaart niet dat de motor op gas wel meteen goed loopt.

Dan lijkt het onderbreker relais of vervuilde injectoren het meest voor de hand liggende.

primera p11 0

15 jaar

Heren nogmaals dank voor het actieve meedenken

En ter aanvulling.

Bij 162.000 km is een nieuwe ruilmoter geplaatst vanwege een gebroken distributie (tweede keer....)
Dus nu ca. 110.000 km gelopen op gas.

Ik rij nu met reininger in de tank en wacht dat even af.

Groet,

Jacob.

Jacob88 0

15 jaar

als tank leeg is moet je wel effe het systeem effe ressetten met testkast (computer past inspuiting aan aan vervuilling injectors ) om besteresultaat te krijgen ,dan stelt de computer deze wer bij zoals injector nu zijn

willyvan 15
badge

15 jaar

Reiniger in de tank had weinig of geen effect. Zo ook kon de garage ook niets vinden bij de laatste beurt en een reset van de brandstofcomputer haalde ook niets uit. Brandstofomschakelrelais doorverbonden en dit had ook geen resultaat.
Dan toch maar de injectors gedemonteerd en laten testen en reinigen. En dit was de oorzaak, een injector slechts 66% opbrengst en een 80% opbrengst na reinigen allemaal weer 100%. Motor loopt nu weer goed op benzine.

Ik heb ook nog wat rondgesnuffeld op het internet naar dit soort problemen en het schijnt vaker voor te komen bij auto's op LPG. Het advies is om V-power te tanken omdat deze een additief heeft die het injectiesysteem beschermt tegen vervuiling (en anders regelmatig wat injectorreiniger aan de brandstof toevoegen). Zo ook om niet te veel benzine te tanken om verouderen tegen te gaan.

Weer wat geleerd dus :-)

Jacob88 0

15 jaar

Het komt ook weer terug na verloop van tijd.
Buiten 2 keer in de maand een aantal km op benzine rijden en reiniger in de tank is dat het enige dat werkt.

primera p11 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.