Renault Espace: F4R 600km gereden zonder oliedop

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: F4R

Gister de olie bijgevuld, hij verbruikte altijd al wat olie. Na 300km zwaarbeladen rijden getankt en toen zag ik op het dashboard bij het starten dat het oliepeil iets gezakt was (nog 6 van de 8 blokjes). Maar aangezien die meter wel vaker wat varieert geen aandacht aan geschonken. Na nog eens 300km opnieuw een tankstop en toen ik wilde starten bleek het dashboard te piepen, de olie stond te laag. Geparkeerd, en na even wachten de olie met de peilstok gecontroleerd, stond iets onder minimum. Maar toen bleek dat de motorruimte aan de kant van de vulopening helemaal smerig was, overal olie. Ik was dus vergeten de dop er weer op te draaien. De dop lag er gelukkig nog, dus ik heb de ergste olie gedept met keukenpapier en ter plekke nieuwe olie gekocht en erin gegooid, 1,3 liter. Hij geeft nu weer maximum aan. Daarna nog 150km gereden zonder problemen. Vanmorgen even goed gekeken en nog wat schoongemaakt, het was zelfs in het interieurfilter gesijpeld. De multiriem was gelukkig nog schoon, voor de rest zit overal olie.

Wat te doen? Gewoon mee doorrijden? Het is geen doen om alles schoon te maken...

RenaultDriver2

Geplaatst door RenaultDriver2 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Heino4267 (230), 9 jaar geleden

In zo'n geval doe je met een elastiek een plastic zak om de dynamo en om de ontsteking en je spuit de motorruimte en motorblok schoon met een warme hogedrukreiniger bij een wasstation wat daarop is ingericht.

Hans4040 (330) PRO, 9 jaar geleden

Ja...en daarna kan je alle stekkers droogmaken.

Heino4267 (230), 9 jaar geleden

... ook beschermen met een plastic zakje en wat tape ...

Erikje01 (0), 9 jaar geleden

Mocht je de motorruimte af gaan spuiten, vergeet dan niet de schacht van de bobine's droog te maken, als hier water in blijft staan zijn de bobine's na ongeveer een dag kapot.

RenaultDriver2 (0), 9 jaar geleden

Nou, dat is me allemaal veel te ingewikkeld. Het stikt van de kabeltjes en connectors, dus daar ga ik me niet aan wagen. Misschien kan ik het laten doen bij een garagebedrijf, maar die zullen er ook niet heel happig op zijn ivm de kans op elektrische storingen. Ik denk dat ik af en toe nog wat olie wegdep en het er bij laat. De eerstvolgende monteur die een onderhoudsbeurt gaat doen mag z'n handen er letterlijk aan vuil maken.

Vandaag weer 150km gereden, geen enkel probleem behalve een lichte olielucht in het interieur bij stationair draaien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.