Espace gaat sinds kort op willekeurige momenten in noodloop (+/- 2000rpm stationair en gas geven gaat niet meer) met bijbehorende lampjes op het dashboard. Na het uitzetten en opnieuw starten van de auto loopt hij weer perfect. Uitlezen van de auto geeft foutcodes in de injectiecomputer en ABS computer:
Injectiecomputer:
DF437 Engine torque modulation
ABS computer:
DF121 Torque requested not possible
DF122 Injection multiplexed information missing
De fouten in de ABS computer zijn vermoedelijk gevolgfouten van een probleem bij de ECU. In de ECU is helaas geen context beschikbaar van het voorkomen van de fout. Documentatie van Renault geeft verder geen enkele omschrijving van de fout DF437. Bij de ABS computer fouten wordt verwezen naar de ECU documentatie.
Gasklephuis is inmiddels schoongemaakt maar was niet erg vies en heeft het probleem uiteraard ook niet verholpen. Helaas is de reproduceerbaarheid van het probleem nogal moeilijk, komt soms lange tijd niet voor en dan weer enkele malen achter elkaar.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is zeker een kunstof gasklep huis?zo ja laat maar reviseren.
bv bij ecu repair in helmond
Nee, het is een aluminium gasklephuis.
10 jaar
Het lijkt erop dat een slechte massa-aansluiting het probleem is, een aantal massa-aansluitingen schoongemaakt en inmiddels is het probleem niet meer voorgekomen bij bovenstaande Espace.
10 jaar
Helaas, de auto is inmiddels toch weer een aantal keer in noodloop gegaan (motor gaat in toerenregeling 2400rpm, motor en ABS storingslampen gaan aan). Het komt nu ook wat structureler voor waardoor we nu beter weten wat er invloed heeft op de storing.
Wanneer het voorkomt:
- Hoge buitentemperatuur (26 graden volgens de buitentemperatuursensor)
- Motor op bedrijfstemperatuur (koelwater +/- 87 graden)
Renault Clip heeft echter ook invloed op de storing. Tijdens het uitlezen van sensor-data uit de ECU komt de storing niet voor.
Heeft er iemand ervaring met een dergelijke storing? Staat deze ecu (Sagem 2000 dacht ik) bekend als een probleem-computer?
10 jaar
controleer de stekker van het gasklephuis (maken de pootjes nog wel goed contact). Is de slang van de carterontluchting niet verstopt. Anders toch eens nummer gasklephuis opschrijven en contact opnemen met ecu repair helmond.
10 jaar
probleem nog ooit opgelost?
Het probleem is nu (helaas) niet te reproduceren omdat het te koud is buiten. Het wordt weer wachten tot de temperatuur boven de 24 graden komt. Als we weer verder gaan hou ik het forum uiteraard op de hoogte. Zelf verdenk ik de ECU, mogelijk ergens een printbreuk of iets dergelijks.
10 jaar
Inmiddels wat verder gegaan met het probleem in de afgelopen warme dagen. Hoofdverdachten waren de ABS computer en de ECU. Als test the zekering van de ABS vervangen door een zekering+schakelaar, hierdoor kon ik tijdens het rijden de ABS uitschakelen. Nadat de motor weer in noodloop ging de ABS uitgeschakeld en auto opnieuw gestart. Vervolgens ging de auto na een km weer in noodloop. Daarop besloten dat het waarschijnlijk niet de ABS is maar de ECU. Ik heb op internet een andere gebruikte SAGEM ECU gekocht (S2000RPMT) met exact hetzelfde typenummer. Van de oude ECU de EEPROM uitgelezen (M95080) en deze data geprogrammeerd in de donor ECU voor de immobilizer. Inmiddels geen problemen meer gehad de auto. Het is nu even afwachten met de komende warme dagen maar ik verwacht dat het probleem verholpen is.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar