Het is nog geen probleem, maar meer een vraag.
Er staan hier nogal veel posts over turbo's,lawaai, joelend geluid.
Maar een turbo hoor je toch altijd wel.
Als ik rijd en gas geef hoor ik een fluit.
Deze houdt op zo gauw ik het gaspedaal weer loslaat.
Dit is toch normaal?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zolang hij fluit, is er niets aan de hand, dit is normaal. Als de turbo een huilend geluid gaat maken, word het tijd om hem te controleren.
controleerd toch ff je intercooler of deze niet lek is (vette plekken ) of bol staat aan de boven kant kan je zo zien door de grill heen loeren
Door de grill heen loeren en je ziet waarschijnlijk geen intercooler.... je ziet de condensor van de airco.
17 jaar
Als je nog geen rookontwikkeling hebt achter de auto is er nog niets aan de hand. Asl je een joelend geluid hoort als je constante snelheid hebt, dan zul je moeten kijken wat er aan de hand is. Rijd en geef je gas om iemand in te halen kan de turbo een joelend geluid geven. Heb je er sinds kort last van of reeds vanaf het begin?
17 jaar
[quote=Erik2804]Door de grill heen loeren en je ziet waarschijnlijk geen intercooler.... je ziet de condensor van de airco.[/quote]
en daar achter zit de intercooler die boven de condensor uitsteekt.deze moet evenweidig lopen met de condensor ,is dit niet het geval is ie op geblazen.soms staan ze aan de onder zijde bol en is dit pas te zien als je hem er uit hebt.
De intercooler is idd goed te zien door de grille, als je nog een onversterkt type hebt, dus zonder versterkingsbanden is de kans heel groot dat deze lekt.
17 jaar
Deze is voor minder dan half te zien door de grill. Maar ik houd niet van half werk, als ik door de grill niets zie dan kan er nog steeds wat aan de hand zijn.... als je op deze manier kan zien dat het mis is heb je gewoon geluk bij een ongeluk.
17 jaar
Het grootste deel wordt inderdaad afgeschermd door de condensor, maar om echt goed te beoordelen of een intercooler lekt is er maar 1 juiste methode: afpersen.
Maar ik bedoel eigenlijk te zeggen, als je nog een onversterkte intercooler in een 1.9 dCi hebt kun je deze beter vervangen, deze zal zeer waarschijnlijk al lek zijn, of in de nabije toekomst gaan lekken.
En of je een versterkt of onversterkt exemplaar hebt kun je prima via de grille zien.
17 jaar
Mensen, allemaal bedankt.
Ik deel mijn ervaringen maar, misschien dat iemand er nog iets aan kan hebben.
Ik heb de auto bij een Renault dealer laten controleren.
- Geen extra olie gebruik, dus geen zwarte walm achter de auto.
- Geen extra verbruik van brandstof.
- Geen vermogensverlies.
En... volgens hun de turbo. Ik neem even aan dat ze intercooler gecontroleerd hebben.
Dinsdag breng ik mijn auto en wordt mijn turbo vervangen.
Er is minder dan een jaar geleden door de vorige eigenaar een turbo van Turboworld geplaatst.
Nog geen 20.000 km gereden. En mijn rijgedrag. Dagelijks 90 kilometer en niet harder dan 100km.
Gesproken met Turboworld en het kan garantie zijn.
Moet de turbo eraf gehaald worden, opgestuurd naar Turboworld. Dit willen ze dezelfde dag van binnkomst nog doen en bericht terug geven.
Dan wordt deze door hunzelf beoordeeld om te kijken of er externe oorzaken zijn.
Indien dit niet het geval is wordt dit alsnog omgeruild onder garantie (fingers crossed).
Mijn enige twijfels die ik heb is de objectiviteit van Turboworld. Daarom laat ik de turbo door een specialist eraf halen, ook beoordelen en opsturen. En later er weer op plaatsen. Ik weet het, kost iest meer maar de uren van het vervangen viel voor mij al niet onder garantie en moet ik toch betalen.
Wordt vervolgd ......
17 jaar
Ga eens naar een onafhankelijke garage (geen renault garage), vraag morgen of het geluid een normaal geluid is voor een turbo Diesel. Ga geen onnodige reperaties uitvoeren, zonde van het geld.
17 jaar
Heb ik gedaan.
Wegenwacht zei de turbo
Renault zei de intercooler (in eerste instantie)
Masselink Motoren (motoren revisie bedrijf in Emmen) zei ook turbo
Allemaal na 2 minuten check.
Daarna door Renault dealer uitgebreider onderzoek laten doen.
Daarna hun eerste diagnose bijgesteld en bleek de turbo te zijn.
Er schijnt te veel speling op de propeller-as te zitten, nog niet kapot.
Maar zat er wel aan te komen.
Gezien de garantie bij Turboworld (bij alle 2 bedrijven bekend, konden dus niet verdienen
aan het leveren van de turbo) tot april 2007 leek het me de slimste oplossing hem nu toch te
vervangen.
17 jaar
Zoals beloofd .......
De turbo is verwijderd en inderdaad zijn de schoepen aan de koude kant van de turbo beschadigd.
Vervangen dus.
Wel goede ervaringen opgedaan met Turboworld in Hoevelaken. Een nette prijs voor een nieuwe turbo.
Masselink heeft extra rond gekeken in de motor waar het metaal vandaan kon komen, maar heeft niets kunnen vinden. Alle metalen onderdelen leken intact te zijn.
Maandag worden alle slangen e.d. weer gemonteerd en kan de turbo worden geplaatst.
Nog even testdraaien en daarna weer gebruik maken van de auto.
Ben nieuwsgierig of ik verschil ga merken met het rijden.
17 jaar
misschien metaal delen van de vorige turbo die in de slangen zijn achtergebleven en de turbo in zijn gezogen?
Is ook ons vermoeden, maar de vorige garage meldt dat ze alles schoon hebben gemaakt.
Maar ik ga toch nog proberen hier garantie te claimen
17 jaar
De schoepen aan de pompzijde van de turbo zij beschadigd zeg je. Er komt geen lucht vanuit de motor aan deze kant van de turbo. De lucht stroomt vanuit het luchtfilter door een buis naar de turbo. in dit gedeelte moet je het dus zoeken. Onlangs luchtfilter vervangen?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar