Renault Clio 2002: Geen communicatie injectie en UCH

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: K4J, Motorinhoud (cc): 1400

Mijn Clio wilde niet altijd van de startonderbreker af. Na een nacht vorst werd het definitief (rood lampje blijft aan).

Werkzaamheden:
1. Zekeringen, kleine relais en beruchte witte stekker onder zekeringkast schoongemaakt en getest (zijn ok)
2. Geen continuiteit geconstateerd op beide CAN bus draden tussen witte stekker en injectie RE.
3. Nieuwe twisted pair draden gesoldeerd tussen stekker injectie RE en draden naar R107 (stekker kabelboom in parafan). Dus witte stekker hiermee omzeild. Dit loste niets op. R107 had ik al gereinigd.
4. Mijn Can Clip weer werkend gekregen met een oude versie.
5. Can Clip multiplex netwerktest geeft storing in twee segmenten, namelijk van en naar R107 (van UCH naar injectie RE)

6. CAN bus H en L op diagnose poort gemeten. Blijkt kortsluiting tussen H en L.
7. Stekkers componenten een voor een losgetrokken. Blijkt kortsluiting te verdwijnen als ik de gasklepstekker lostrek. Weerstand is dan 120 Ohm.
8. Andere gasklep geprobeerd maar de kortsluiting blijft??
9. Stekker UCH in interieur gereinigd en continuiteit gemeten tussen CAN bus draden injectie RE en stekker UCH.
Beide draden goed (0.9 Ohm).

Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is een slechte soldeerverbinding/defect in de UCH.
Maar de UCH is wel actief en aanspreekbaar/bruikbaar.

Ondertussen lees ik dat slechte soldeerverbindingen wel een bekend probleem is met deze UCH's:
https://mhhauto.com/Thread-Renault-Clio-...

.
AS1

Geplaatst door AS1 (145) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

check

Beste antwoord, geplaatst door AS1 (145), 1 jaar geleden

Dit bleek een knullige oorzaak te hebben...

Ik had dus nieuwe CAN bus draden op de stekker injectie RE gesoldeerd om de witte stekker te omzeilen.
Rechsboven op de stekker injectie RE zitten een in elkaar gedraaid paarse/witte draad.
Dat moet die van de CAN bus zijn. Kan niet missen zou je denken.
Ha! Wel mis dus.
Die draden blijken van de stelmotor gasklep te zijn (vandaar mijn kortsluiting).

Ik heb geen afbeelding met pin nummers van de Siemens Sirius 34 kunnen vinden. Vandaar mijn aanname.
Uiteindelijk toch op een forum de juiste pin nummers gevonden en de CAN verbinding hersteld.
Wel moest ik hem een minuut op contact zetten, 30 sec. op ACC en weer op contact om het startonderbreker lampje uit te krijgen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.


"topic" // resources/views/layouts/app.blade.php