Renault Clio 1997: temperatuurvoeler

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: E7J-27, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Hallo,
Ik heb een vraag over temperatuur van koelwater op dashboard.
Sinds een maand geeft de meter een lagere stand aan.
Een thermostaat heb ik al twee keer vernieuwd en geen resultaat naar de vroegere stand.
Temp. in water en diep in cilinderkop (bij bougie) en gaf 90gr.
aan. Dus motor is dan niet te koud denk ik.
Is het mogelijk dat de temperatuurvoeler een afwijking vertoont, is dit tevens een sensor, stuurt deze dan ook gegevens naar de boordcomputer.
Heeft dan misschien ook gevolgen voor het aansturen van brandstoftoevoer? Mijn voertuigkennis is hierover wat beperkt.
Ik zou dan de bedoelde temp. voeler willen vernieuwen, echter heb ik er drie op de motor gezien.
Een voorop de motor bij de peilstok en twee bij elkaar op de cilinderkop bij de ontsteking.
Als ik iets zou willen vernieuwen welke moet ik dan hebben?
foto 1; voorzijde motorblok, is dit de oliedrukvoeler?
foto 2; de twee voelers naast elkaar.

Alvast dak voor het meedenken en de eventueel aangedragen verklaring en mogelijke oplossing.
Met groet,
Wim.

. .
willemtwee

Geplaatst door willemtwee (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

1 jaar geleden - AS1

Die voor op de motor is de oliedrukschakelaar (voor rood lampje).
Aan de zijkant is de geel/witte van de temp. meter en het motor management.
Die kun je eenvoudig met een multimeter controleren:

bij 20 graden: 3 tot 4 kOhm
bij 80 graden: 300 tot 367 Ohm

1 jaar geleden - willemtwee

Dag AS1
Alvast bedankt voor jouw reactie. Een foto is niet meegekomen, deze zie e dadelijk hierna. De foto is van de oliedrukmeter.
Als de waarde bij 20- of 80gr achterblijft wil dat zeggen dat er ook een foute aanwijzing op het dashboard komt?
Waar is de andere voeler voor, kan je mij dat ook zeggen?
Als ik je goed begrijp, is het de voeler die je op de foto kan zien die wat geel oplicht. Deze heeft een klemmetje, net zoals bij de stekkers bij de carburateur. Als dat los is kan ik dan zo bij de voeler om deze te meten en of los te maken? De andere voeler geef je nog aan waar die voor is, als deze zou los moeten hoe krijg ik dat voor elkaar? Op de foto zie je ook de oliedrukvoeler, die heft een zelfde aansluiting op de voeler. Mijn angst is dat er wat gaat afbreken, geeft dat een probleem ddan met de elektrische aansluiting?
Als ik er nog een vraagje over heb kan ik dan weer even bij je te rade?
Alvast bedank en ik wacht jouw reactie wel af.
Groet,
Wim.

.

1 jaar geleden - AS1

De temp. sensor is zowel voor de meter als het motormanagement.
Dus als de meter veels te laag blijft wordt er ook teveel benzine ingespoten = hoger verbruik.

De andere sensor aan de zijkant (rode stekker) is voor het lampje van te hoge temperatuur.

Je kunt beter bij de temp. sensor als je de verdelerkap eerst verwijderd.

Er zit rondom de temp. sensor stekker een rond metalen klemmetje met aan een zijde een opening.
Je kunt met een kleine schroevendraaier proberen het klemmetje aan de kant duwen en dan de stekker lostrekken.

1 jaar geleden - willemtwee

Ik heb twee sensors besteld, een heb ik geplaatst. Het is de rechter van de twee sensoren.
De linker dacht ik is de temp.schakelsensor en is dus voor het inschakelen van de koelvin. Dit had ik fout, deze had een veel grotere borst.
Bij verder zoeken vond ik nog een sensor onderaan de radiateur. Deze laat ik voorlopig zitten.
Zie foto's.
Morgen ga ik rijden, je hoort nog wat het resultaat is. Nogmaals bedankt voor het meedenken.

. .

1 jaar geleden - AS1

De linker is voor het rode lampje dat de motor te heet wordt.

Die onderaan de radiateur is een thermocontact en schakelt je koelfan in.
Je kunt je koelfan eenvoudig testen door de contacten van de stekker door te verbinden.

1 jaar geleden - willemtwee

Dag AS1,
Heb de temp.sensor vervangen. Heb deze nu ook doorgemeten.
bij 20gr: 1,86k ohm ( 3 tot 4 kOhm)
bij 80gr: 754 ohm. ( 300 tot 367 Ohm)
Helaas heb ik de nieuwe vergeten te meten, bij een testrit gister gaf de meter wel veel
beter aan. Weet niet of dat er mee te maken heeft maar de motor was m.i. pittiger bij optrekken.
Op een lange rit, de olie is dan ook heet, kan ik pas echt het beoogde resultaat zie op de meter.
Je hoort nog.
Wel bedankt,
Wim.

1 jaar geleden - AS1

Goed om te horen. Laat maar even weten hoe de lange rit gaat.

11 maanden geleden - willemtwee

Dag AS1
Excuses voor een late reactie, het volgende kan ik je melden.
De reparatie is goed verlopen en de meter gaf op de wat langere afstand weer goed aan.
Het verbruik op een rit nar Duitsland was 1 op 18!
Ik heb de Clio al 12 jaar en is nu 25 jaar oud.
Er komt natuurlijk wel een keer een einde aan deze auto.
Datt einde was al eind juli. Ik had al vooraf het idee dat de
emissie-eis niet gehaald ging worden. Bij een meting bleek
dat ook zo te zijn. Ik heb dus afscheid genomen van mijn
rode Clio 1.
Heb snel een andere Clio, 2005, gevonden met een E4 motor.
Wel vriendelijke dank voor de goede adviezen.
WS
p.s. heb nu een vraag over mijn nieuwe Clio m.b.t. het
vervangen van de Distributieriem. Ook een vraag over het
vastzetten van de krukas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.