Ik heb een master 120dci.
Hij is van Feb.2006, gloedje nieuw dus.
Na 200km begon de versnellingsbak te gieren.
Heb nu reeds 7500km gereden,en het is niet normaal meer hoeveel kabaal die bak maakt
Dit doet ie bij wegrijden en versnellen, maakt niet uit in welke versnelling of welke snelheid je rijd, zodra je gas geeft begint ie te gieren.
Ook produceerd de bak bij constante snelheid een abnormaal veel kabaal.
Zodra ik de koppeling intrap is de auto en bak stil.
Iemand ook ervaring met dit fenomeen?
Auto is terug geweest bij de dealer, maar deze kan niet vinden waar het probleem vandaan komt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij is het niet moeilijk, terug naar die dealer zou ik zeggen. Wat wil die dealer dan, je er mee heen laten tobben ? Of zeggen ze dat het normaal is ?
Gewoon nieuwe bak eronder, dat is toch niet zo moeilijk?.
18 jaar
Tim, omdat je garantie hebt moet je idd terug naar de dealer. Zorg er echter wel voor dat je het spel juridisch GOED speelt. Dat betekent dat je je klacht zo duidelijk mogelijk op papier zet, hierbij de dealer wijst op de klacht, dat deze klacht NIET normaal is bij een nieuwe auto en dat je eist dat de klacht z.s.m. wordt verholpen, dat je binnen uiterlijk 4 weken een (schriftelijke) reactie van hun verwacht en deze brief afgeeft bij of aangetekend opstuurt naar de dealer. De dealer is slechts verplicht de KLACHT te verhelpen. Dit hoeft dus NIET te betekenen dat er een NIEUWE bak geplaatst dient te worden. Een excuus van de dealer dat deze niets kan vinden hoef je niet te accepteren. Stuur dan direct aan op ontbinding van de koop omdat het produkt NIET voldoet aan de verwachting die een consument redelijkerwijs van dit produkt mag hebben. Dealers hebben nogal eens de neiging dit soort zaken lekker lang te rekken.....
18 jaar
Even voor de goede orde,
De dealer is het probleem niet, die werkt 100% mee.
Ze willen het probleem oplossen, maar ze weten niet waar het probleem zit.
Bus is al 2 dagen in de garage geweest, en ze hebben overal gezocht en kwamen tot conclusie dat het waarschijnlijk een constructiefout is van renault, maar weten het niet zeker.
Ze hebben het doorgespeeld naar de importeur, en daar is het nu wachten op.
Mijn vraag is eigenlijk, de gierende versnellingsbak, is dat alleen bij deze bus, of zijn er mensen die het zelfde probleem hebben?
Kijk ze kunnen een nieuwe bak eronder plaatsen, maar komt het probleem dan weer terug?
Zit het in de constructie van de bak, of is het toevallig net die ene bak die onder deze bus zit?
18 jaar
Nou, fijn om te horen dat je dealer meewerkt, Tim! Maar je moet 1 ding NIET vergeten: JIJ hebt een probleem met een produkt wat JIJ van de DEALER hebt gekocht. Nu hier een probleem over ontstaat, moet JIJ de DEALER aansprakelijk stellen en verzoeken de klacht te herstellen. Het feit dat de dealer nu op een reactie van de importeur gaat zitten wachten, is reeds een deel van de bekende "rek-taktiek". Jij hebt de auto van de DEALER gekocht en NIET van de importeur. De dealer moet dus dit probleem oplossen. Hoe de dealer dit intern met de importeur oplost, is het probleem van de DEALER, niet van jou! Jij hoeft daar dus niet de dupe van te worden. Ik zou als ik jou was maar vast wat op papier gaan tikken en gaan verzoeken om een andere auto, andere versnellingsbak of gewoon de koop ongedaan maken en je geld terug vragen. Voor dit laatste is het belangrijk voor JOU dat je niet te lang met de auto doorrijdt want de afschrijving qua tijd EN kilometers is reeds begonnen en schrijdt gestaag verder...... En als het een constructiefout is, zoals de dealer vermoedt, dan zijn er dus nog legio anderen met dezelfde auto/bak en moeten dus ook hetzelfde probleem hebben. Gevolg hiervan is dat de importeur dat dan natuurlijk OOK weet en dan hoeft de importeur er echt geen weken over te doen om toe te geven dat er iets niet in de haak is.
18 jaar
Geef de dealer even de kans om het op te lossen.
Het zal best goedkomen.
18 jaar
Ik denk dat Santa erg weinig vertrouwen heeft in een dealer die hij niet eens kent.Lekker makkelijk om zo af te geven he Santa.
Ik denk dat Santa gelijk heeft en dat de dealer onnodig de boel zit te rekken. Als de bak stuk is dan moet deze vervangen worden door een nieuwe, zo simpel is dat.
Ik denk dat Sander niet helemaal in de gaten heeft wie hij hier voor zich heeft, he Sander? Kwestie van "de pot verwijt de ketel......?? IK spreek uit ervaring met dealers, inclusief Bovag-garantie. Even snel opratelen: auto staat ter aflevering 1 week in de werkplaats met een sporingsprobleem. Zou VOOR de aflevering verholpen zijn. Wordt bij de transactie ook keihard verteld dat alles ok is. Na betaling en tijdens de rit naar huis blijkt er niks aan gedaan te zijn....., 4 lichtmetalen velgen met NIEUWE banden worden i.v.m. een sporingsprobleem ZONDER mijn toestemming omgewisseld tegen 4 soortgelijke lm. velgen met banden van 5 mm EN ook nog van een ander merk. Toen ik mijn eigen wielen met banden weer opeiste waren die ineens "weg".... , luchtfilter was "vervangen" maar bij openen van de luchtfilterkast, omdat de motor koud beroerd liep, lag er een handvol eikenbladeren in! Het was toen in de maand augustus...... ivm dat beroerde lopen ging de auto 3 keer een hele dag naar de dealer. Resultaat: beroerd lopen en nu met warme motor met 1500 toeren stationair voor de verkeerslichten staan te razen met een diesel.... en er dan ZELF maar naar gekeken en na 2 minuten ontdekt dat de regelkabel voor de koudestartregeling gewoon helemaal nergens aan vast zat..... en dat in de 5e versn. de bak als een gek begon te vibreren en de werkplaatschef dat afdoet met de zin: "Meneer, u rijdt in een diesel...!" Na onophoudelijk aandringen bleek uiteindelijk dat er van het tandwiel van de 5e versnelling 2 tanden waren afgebroken a.g.v. een te laag oliepeil in de bak! Tja, moet ik nog ff doorgaan, Sander? Of begint het je een beetje te dagen? Bovaggarantie is een lokkertje en de KLEINE zaken worden wel geregeld, maar de meeste dealers draaien hun kont weg voor dure reparaties omdat dat van hun ingecalculeerde winstmarge afgaat. Slechts doordat ik steeds alle klachten met dag en datum schriftelijk had gemeld, kon ik uiteindelijk mijn gelijk halen maar het moest wel achter de helsdeuren vandaan komen! Een chef werkplaats moest in bijzijn van de hoge baas uiteindelijk tegenover mij TOCH toegeven dat het stuurhuis van mijn VAG-auto WEL DEGELIJK afstelbaar was. Maak het maar eens mee, Sander! Dan blaas je vanzelf wel eens wat minder hoog van de toren..... In het geval van Tim betreft het een nieuwe auto en zit er fabrieksgarantie op. Sla het Burgerlijk Wetboek er maar eens op na, Sander..... Produktaansprakelijkheid etc.... Wie heeft de auto geleverd....? De importeur of de dealer...?? Steek je nog eens wat van op! En ALS die dealer van TIM dan TOCH zo geweldig is, dan lost deze de zaak DIRECT voor TIM op en handelt vervolgens de ellende met de importeur later zelf af ZONDER DAT TIM DAAR NADEEL VAN ONDERVINDT!! Gewoon een bak van een andere nieuwe soortgelijke auto afsleutelen en onder die van Tim hangen. Dan kan TIM weer plezierig rijden en heeft de DEALER ALLE TIJD om met de importeur te touwtrekken!! Nou jij weer.....
18 jaar
Misschien een tip voor het Problemcar-Team.....
Een juridische afdeling op dit forum.....
Beste Santa..probeer eens antwoord te geven op de gestelde vraag.
Met die Dealer zal het best wel goed komen.
Hier en daar zit er ook wel een betrouwbare tussen hoor!!!!
De vraag is :........................................
Mijn vraag is eigenlijk, de gierende versnellingsbak, is dat alleen bij deze bus, of zijn er mensen die het zelfde probleem hebben?
Kijk ze kunnen een nieuwe bak eronder plaatsen, maar komt het probleem dan weer terug?
Zit het in de constructie van de bak, of is het toevallig net die ene bak die onder deze bus zit?
................................................................
Gun die Dealer effe de tijd om iets te regelen met de importeur!!
Hmmm, nou, dan zitten die goeie dealers meer DAAR dan HIER.....
Je weet: goede raad is duur, zeker bij Moskowicz en dat soort mannen. Mijn advies was gewoon gratis. Een ieder mag er mee doen wat hij wil. Mijn ervaring is echter als je het LATER juridisch moet aanpakken om je gelijk te krijgen, zul je er achter komen dat je IN HET BEGIN al wat steken hebt laten vallen..... Daarom gewoon dingen op papier zetten. Dat is beter. Voor later.....
En die bak? Gewoon verwisselen en proefondervindelijk vaststellen, Hub...
18 jaar
Jongens toch! Santa heeft gelijk wat betreft het rekken. Je hebt niets aan onduidelijke afspraken als van: zal het wel es ff met de importeur opnemen en dan zien we wel es even. Aan de andere kant moet je de dealer wel de mogelijkheid geven het op te lossen. Het heeft totaal geen zin deze dealer tegen je in het harnas te jagen. Maar ik zou wel duidelijke afspraken maken en een tijdslimiet afspreken. Dat de bak zo'n lawaai maakt hoort natuurlijk niet, dat moet worden opgelost. En zoals santa al zei, het hindert niets als je dingen ff op papier zet, dat beseft de dealer ook wel.
Santa heeft volkomen gelijk, maar vaak komen de meeste mensen al jaren bij een garage.
Vaak worden daardoor dingen in goed vertrouwen afgesproken.
Als je er al jaren komt ga je niet gelijk op je achterste benen staan.
de meeste mensen denken, ik kom hier al jaren dus het zal wel goedkomen.
En dan gaat het vaak verkeerd, want er staat dan vaak niks op papier.
Klant word van het kastje naar de muur gestuurd, verliest zijn vertrouwen in het merk en de dealer en is verloren voor het merk.
Klant vind het vaak moeilijk om het keihard uit te spelen en zoekt zijn heil elders.
Iedereen in zijn omgeving kent de mensen wel die een nieuwe auto kopen, dan blijken er veel problemen met de auto te zijn die niet naar behoren worden opgelost en na een jaar word tie bij een ander in geruild.
Vaak is er nooit wat op papier gekomen en al helemaal niet uit gesproken.
18 jaar
dit ratelen komt dit uit alle versn. of alleen in de 1e
is het een 5 bak of een 6 bak.
bij een 6 bak is het normaal als deze rateld bij een laag toerental in de 1e versn.
m.v.g. richard
@ Richard,
Het is een 6 bak, en hij doet het in elke versnelling.
Als je een constante snelheid rijd, is de bak wel "wat" stiller(maakt nog wel kabaal) maar zodra je gaat versnellen, dan begint ie echt te ratelen en te brommen.
Bij 120km/pu moet je echt je radio harder zetten, anders wordt je gek van het kabaal.
Ik wacht het nog even af met de dealer.
Geeft ze nog een maand de tijd(voor een oplossing te vinden), hij moet bij 15.000km een beurt hebben(ben nu op de helft), dan zet ik hem daar neer, en dan zoeken ze het maar uit daar.
18 jaar
15000 km een beurt? Lekkere garage is dat. Deze bussen moeten om de 40.000 km een beurt. Tussentijdse controles voor de remblokken, banden en vloeistofpeilen kunnen om de 20 60 en 100 dkm maar zijn niet verplicht.
Tim, het is wellicht handig voor jou om eens om je heen te kijken naar zo'n zelfde auto en daar de eigenaar eens van aan te spreken. Of kijk/informeer eens bij autoverhuurbedrijven of die ook zo'n auto hebben. Dan kun je op vrij simpele manier te weten komen of andere wagens het ook hebben danwel dat jij slechts pech hebt met deze bak. Immers, wanneer het een constructieprobleem is, moeten alle 6-bakken dat euvel hebben. Je kunt zelf in je boekjes nalezen wat de onderhoudsintervallen zijn voor jouw auto. Zouden ze bij die vervroegde beurt er dan gewoon wat dikkere versn. bakolie in gooien...? Of zo'n blikje Wondermiddel...? Maar pas op! Straks gaat de importeur doodleuk vertellen dat het zo "hoort" en dan is voor hun de kous af en zit jij met een probleem!
18 jaar
Deze versnellingsbakken maken wel vaker wat geluid, maar wat ben je gewend? En wat is goed of niet goed. Ga eens langs bij een andere dealer en laat die er eens naar luisteren. Je huidige dealer heeft er blijkbaar te weinig ervaring mee om een goede beoordeling te maken.
18 jaar
even een Update:
De Master is intussen 2X terug geweest bij de dealer.
1X vervangen van de steunlager van de aandrijfas, wat niet geholpen heeft.
De dealer vertelde dat ze bij een andere dealer(niet van hun) 3 bussen hadden met hetzelfde probleem.
Waarbij ze bij 2 bussen de versn.bak vervangen hadden, waardoor er bij 1 bus het probleem over was, en de andere het probleem alleen maar erger is geworden.
Bus nummer 3 had die dealer nog niks mee gedaan, geen opdracht van importeur gehad voor actie.
De 2de keer is de bus teruggegaan, en toen hebben ze de druklager, koppelingsplaat en drukgroep vervangen.
Dit heeft geholpen, 10minuten.
Hij kreeg na 10 min weer hetzelfde probleem, echter is het kabaal wel wat minder.
18 jaar
Tijd voor een andere dealer zou je denken. Ze erkennen het probleem ( ze schenken er aandacht aan) maar zijn niet in staat om het probleem op te lossen
Laat een andere dealer er eens mee rijden, een frisse benadering geeft misschien een nieuwe diagnose.
Suc6
Gezien de "historie"betreffende deze bakken,lijkt het mij toch geen probleem om een nieuwe te monteren??
Mits het duidelijk uit de bak zelf komt.
het is dus nog NIET duidelijk dat het geratel uit de bak komt
" (De dealer vertelde dat ze bij een andere dealer(niet van hun) 3 bussen hadden met hetzelfde probleem.
Waarbij ze bij 2 bussen de versn.bak vervangen hadden, waardoor er bij 1 bus het probleem over was, en de andere het probleem alleen maar erger is geworden.
Bus nummer 3 had die dealer nog niks mee gedaan, geen opdracht van importeur gehad voor actie)"
Oftewel lastig probleem, waar nog geen eensduidige oplossing voor is. Sjaak
Het is dus duidelijk dat de dealer er geen raad mee weet. Dat ze wachten op een 'opdracht' van de importeur is gewoonweg BULLSHIT.
Als een dealer een probleem heeft waar een hij niet uitkomt en er is een goede communicatie met de helpdesk via de geƫigende wegen dan staat er de volgende dag een medewerker van die helpdesk bij de dealer op de stoep om te assisteren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Master of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar