Ik ben vanmiddag bij een grand scenic uit 2005 wezen kijken die schade aan de linker zijkant heeft. Belangrijker vond ik daarbij de veel lichtere schade rechtsachter bij het wiel, daar bleek de auto geraakt te zijn door een andere auto, om daarna met de linkerflank de vangrail te schaven.
Die schade links interesseert me niet zo, maar bij de proefrit merkte ik dat de auto trilt, eigenlijk bij alle snelheden. Ermee naar een garage gereden, die zeiden dat het een kromme velg zou kunnen zijn, maar ook een band met weinig profiel (dat had ie idd, weinig profiel).
Ik heb hem niet direct gekocht, eigenaar zei dat hij hem best eerst wilde laten maken, mijn grote vraag is: wat kan er nog meer voor schade zijn bij een aanrijding van rechtsachter? De as ofzo bijvoorbeeld? En wat zijn daarvan de mogelijke onkosten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=ivy]wat kan er nog meer voor schade zijn bij een aanrijding van rechtsachter? De as ofzo bijvoorbeeld? En wat zijn daarvan de mogelijke onkosten?[/quote]
De hoeveelheid schade kun je niets van zeggen, kan heel div zijn afhankelijk van de impact.
Wat je kunt doen is de schade opnieuw laten taxeren. Dan staat er iets op papier & de werkelijke kosten.
Gr. paul
Hoi Paul,
bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat er over de hoeveelheid schade weinig te zeggen is, maar wat zijn de mógelijke schades.
Ik zoek een betaalbare 7 zitter, nadat mijn vorige (espace) er veel te snel mee opgehouden is, ik kwam deze tegen voor x euro, maar probeer een beetje de risico's in te schatten. Wil niet over 10 maanden bij de APK te horen krijgen dat hij kromme assen heeft ofzo (of uberhaupt nadat ik hem gekocht heb...)
Taxeren is natuurlijk een optie, maar dat zal me ook geld gaan kosten neem ik aan.
11 jaar
ivy
Ik begrijp dat je wilt weten waar je aan toe bent.
Ik kan je niet direct zo van achter een PC scherm een passend antwoord geven, wel wegwijs maken.
Vergis je niet in schades, vaak is er meer schade dan je had verwacht en niet altijd direct zichtbaar.
Een klein tikje op het wiel of een enorme klap maakt een wezelijk verschil.
Een klein tikje zal hoogstens een kromme velg opleveren, een enorme klap een kromme velg en een achteras / draagarm.
In sommige gevallen ook schade aan de carrosserie (uitscheuren van bevestigingspunten) ook weer afhankelijk van de impact.
Wil je een verrassing voorkomen raad ik je echt aan een onafhankelijke taxatie te doen.
De kosten vallen enorm mee. Je kunt er in dit geval ook geld mee verdienen en of een teleurstelling mee voorkomen.
Gr. paul
Dank je Paul. Gezien de schade aan de buitenkant was het niet zo'n hele harde klap, maar dat kan ik natuurlijk nooit met zekerheid zeggen.
Weet iemand wat in het (bijna) ergste geval de onkosten zijn van een kromme achteras en/of draagarm? En komt hij daarmee überhaupt door een APK keuring?
11 jaar
[quote=ivy]...................... Ik zoek een betaalbare 7 zitter, nadat mijn vorige (espace) er veel te snel mee opgehouden is, ..............maar het zal me ook geld gaan kosten neem ik aan.[/quote]
Ivy, als je een betaalbare auto zoekt, dan moet je niet alleen naar de aanschafprijs kijken. Ook de (on)kosten die je moet maken om deze auto rijdend te houden! Je vorige is al vroegtijdig gestopt, en nu wil je weer dezelfde fout gaan maken.??
Dat is een terechte opmerking Ralf, maar helaas is dit een kwestie van een vicieus cirkeltje: geen geld om iets fatsoenlijks te kopen, waardoor je een jaar later weer tegen hetzelfde aanloopt. Tenzij... ik met het nemen van een beetje risico een jongere, betere auto aan kan schaffen voor iets meer geld, die wel langer dan een jaar meegaat. Hoe groot dat risico is probeer ik met mijn vragen te achterhalen. Want ik besef heel goed: als ik hiermee de fout in ga en ook deze is na een jaar afgeschreven ben ik nog verder van huis.
Maar ik heb ook een Ford galaxy uit 2003 gespot, ook boven, zelfs nog meer, mijn budget (maar dat is alles boven de x euro...), maar -ingeschat, want je weet het nooit- zonder veel risico... Mss is dat een betere optie.
11 jaar
Zoals al door menigeen geschreven is , schade beoordelen vanachter de pc is onmogekijk.
Voor het geld wat er te besteden is , zou ik deze stap niet wagen , zonder de auto door een deskundig iemand te laten controleren.
Beter 100 euro uitgeven en weten waar je aan toe bent , dan met een reparatiekostenpost te komen zitten , die het budget ruim overschrijdt.
Niet alles is zelf te beoordelen , schades kunnen op het eerste gezicht meevallen , maar bij nadere inspectie goed tegenvallen.
Succes met je beslissing.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar