close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: help laguna 2001 lpg

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16v

vanavond starte ik de auto nadat deze ongeveer 10 uur heeft stilgestaan, starten was geen probleem maar na een seconde of 10 ging de motor spontaan uit. opnieuw gestart en toen ging de motor in de noodloop.

wie heeft enig idee wat dit nu weer kan wezen.

alvast bedankt.

mvg, jeroen

Geplaatst door

jercar (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uit laten lezen bij de dealer. Met het resultaat je hier weer melden. Helaas is mijn ervaring dat de uitgelezen foutecode niet altijd de juiste oorzaak aanwijst. Dus niet te snel iets laten doen als je het zelf mag betalen. Hoeveel kilometer heeft die auto gelopen?

sgm 0

17 jaar

bas,

de auto heeft 210000 km gelopen.

bij het uitlezen wordt gezegd dat er een storing zit in het elektronisch gasklephuis.

jercar 0

17 jaar

Komt me bekend voor. Bij mij was het de inspuitcomputer zelf die stuk was. Dat was de eindconclusie na diverse andere vervangingen zoals het gasklephuis. Er is hier meer over geschreven, lees het maar eens na. Bij mij was het na het vervangen van de inspuitcomputer over (al meer dan een jaar). Helaas ging daar voor 1500+ euro aan andere "oplossingen" aan vooraf...

sgm 0

17 jaar

Kijk even rond op de site, er word genoeg over het gasklephuis vermeld.
Ook dat de bedrading een probleem kan zijn.

primera p11 0

17 jaar

hallo,

de bedrading is reeds vervangen daarmee was het probleem niet verholpen.

gasklephuis is al een keer schoongemaakt ook dit gaf weinig resultaat.

gister tijdens het rijden krijg ik een voor mij geheel nieuwe fout melding "uitlaatgas....... defect waarschuw renault dealer".

vandaag heb ik me gemeld bij de dealer deze hebben hem uitgelezen { code 1228} en kwamen met de conclusie voorste lambda sonde vervangen deze werkt totaal niet meer en veroorzaakt ook al mijn nood lopen zowel rijdend{ de auto bokt een keer en gaat in de noodloop} als direct na het starten wanneer de auto na een rit even uit staat en dan na ongeveer een minuut of 5 weer starten.

de dealer vertelde er wel bij dat het wel eens gebeurt dat het spruit stuk ook gescheurd kan zijn { door backfire} deze zal dan ook vervangen moeten worden.{ 450 euro}.

ze gaan na het monteren van de lamdba sonde weer kijken of alles naar behoren werkt mocht dit niet het geval zijn dan kan het ook nog wezen dat de katalisatoor "vol zit" { gebeurt vaker zegt de dealer bij een auto op lpg met 2 ton op de teller} deze moet dan ook vervangen worden.{ 900 euro}.

tot zover mijn verhaal, reacties zijn altijd welkom.

alvast bedankt.

jercar 0

17 jaar

Volgens mij weet de dealer niet waar het probleem zit en krijgt nu het LPG systeem de schuld. Van dat spruitstuk en de katalysator geloof ik niks. Zeker bij LPG zijn de uitlaatgassen schoon. Ik denk dat de injectiecomputer stuk is. Hij gaat zeker alleen in noodloop als het goed warm is onder de motorkap?

sgm 0

17 jaar

hoi bas,

de dealer geeft niet het lpg systeem de schuld hij zegt alleen dat er eventueel een backfire geweest kan zijn, de noodloop gebeurt ook met een koude motor.

volgens de dealer zijn auto's op lpg wat gevoeliger voor zaken als o.a de lambda sonde.

mvg, jeroen

jercar 0

17 jaar

Met een moderne LPG installatie krijg je geen backfire. Dat kon alleen met die oude onderdruk-lek-er-maar-op-los gas systemen waarbij de LPG in het eerste deel van het spruitstuk wordt gelekt. Bij een modern LPG systeem wordt er alleen gas geinjecteerd (vloeibaar of gasvormig) als er een inlaatklep open staat en een zuiger naar beneden gaat.
Dat van die lambda sonde geloof ik niet. Ook is dat ding niet actief bij koude motor en kort na het starten omdat die sonde dan nog te koud is om te functioneren. Dus dat zou meer iets zijn als je een melding motorstoring krijgt tijdens het rijden met warme motor.

sgm 0

17 jaar

[quote=sgm]Met een moderne LPG installatie krijg je geen backfire. Dat kon alleen met die oude onderdruk-lek-er-maar-op-los gas systemen waarbij de LPG in het eerste deel van het spruitstuk wordt gelekt. Bij een modern LPG systeem wordt er alleen gas geinjecteerd (vloeibaar of gasvormig) als er een inlaatklep open staat en een zuiger naar beneden gaat.
Dat van die lambda sonde geloof ik niet. Ook is dat ding niet actief bij koude motor en kort na het starten omdat die sonde dan nog te koud is om te functioneren. Dus dat zou meer iets zijn als je een melding motorstoring krijgt tijdens het rijden met warme motor.[/quote]
hoi bas,

die melding motorstoring die krijg ik ook{ wordt mij verteld door de vriendelijke vrouwlijke bijrijdster} met een warme motor maar vanmorgen ook met een koude motor.

met een koude motor is er nog niet heel veel aan de hand maar tijdens het rijden met een warme motor maakt de auto een "bokkerig gevoel"
en gaat spontaan in de noodloop. tijdens het uitlezen kwam de lambda sonde ook in de foutmelding voor en deze melding kon niet gewist worden wat volgens de dealer betekende dat deze echt overleden was.

jercar 0

17 jaar

Die melding uitlaatgas zou inderdaad van de lambda kunnen komen. Maar ik betwijfel of ie daarvoor in noodloop gaat. De injectiecomputer kan ook zonder lambdasondes werken. Sterker nog, dat doet ie meestal ook, met langzame terugkoppeling van de sondes om netjes bij te regelen.
Dus ik vermoed een andere oorzaak dan de lambda sonde zelf. Mischien kun je sonde ruilen om eens te proberen?

(even een check: met noodloop bedoel je toch onstabiel toerental rond de 2500 toeren en geen enkele reactie op gaspedaal?)

sgm 0

17 jaar

[quote=sgm]Die melding uitlaatgas zou inderdaad van de lambda kunnen komen. Maar ik betwijfel of ie daarvoor in noodloop gaat. De injectiecomputer kan ook zonder lambdasondes werken. Sterker nog, dat doet ie meestal ook, met langzame terugkoppeling van de sondes om netjes bij te regelen.
Dus ik vermoed een andere oorzaak dan de lambda sonde zelf. Mischien kun je sonde ruilen om eens te proberen?

(even een check: met noodloop bedoel je toch onstabiel toerental rond de 2500 toeren en geen enkele reactie op gaspedaal?)[/quote]
bas,

de noodloop houd inderdaad in dat de auto gaat zagen tussen de 2200 en 2500 toeren geen enkele reactie op het gaspedaal.

jercar 0

17 jaar

Waarom zou die niet in noodloop gaan?.
immers de uitlaatgassen worden niet meer gecheckt en bij geregeld.
Bij sommige autos gaat tie dan op een vaste waarde staan en reageert de sonde niet meer of check engine gaat branden.

primera p11 0

17 jaar

Omdat er geen reden is om niet meer op het gaspedaal te reageren alleen vanwege een defecte lambda sonde. De mappings van de injectiecomputer sturen in eerste instantie de injectie aan (feed-forward) en worden daarna (met een langzaam proces) gecorrigeerd door de lambda sonde. Als een dergelijke sonde kapot is, moet de check engine lamp gaan branden en storing uitlaatgas worden gegeven. Maar er is geen reden om in noodloop te gaan. Dat is voor het geval de aansturing aan de inputkant van de motor niet klopt. Dus het gasklephuis of de aansturing daarvan.

Helaas heb ik geen beschrijvingen van wanneer de computer tot wat besluit. Zijn daar wel gegevens van beschikbaar voor garages en/of dealers?

sgm 0

17 jaar

goedemorgen,

kan iemand mij zeggen of het klopt dat de lambda sonde van een renault laguna grand tour 1 verbindings draad heeft.

jeroen

jercar 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.