Ik ben helemaal radeloos, wie kan mij helpen met het volgende probleem:
Op vakantie in N-Italie sprong de waterpomp van mijn Renault Megane 1.6 RN (87000 km). Na vervangen waterpomp (en distributie-riem) begonnen de problemen pas goed:
1. na een uurtje rijden hield de motor opeens in en liep snelheid dus terug (erg risky als je al je pk's en snelheid nodig hebt een flinke berg op te rijden of een vrachtwagen in te halen). Dit alleen bij plankgas (wordt minder bij minder gas geven) en na korte pauze van 10 min op de parkeerplaats leek het euvel weer te zijn verholpen. Echter na een uur rijden hadden we weer hetzelfde probleem; bij plankgas neemt de snelheid (en vermogen) af. Weer garage opgezocht, die zei dat de benzinefilter vervangen moest worden.
2. Echter, ook na dit vervangen te hebben, hadden we na een uur rijden exact weer hetzelfde probleem.
3. Weer een andere garage opgezocht (dit keer een Renault garage) die auto elektronisch doormeet en ('helaas') niks kon vinden.
4. Wij toch onze reis vervolgd, maar omdat wij vonden dat de koelvloeistof nogal als een bruine kokende pasta uitzag, hebben wij wederom een Renault garage opgezocht. Deze vertelde ons dat de koppakking vervanging diende de worden. Dit gebeurde, maar garage was niet tevreden met resultaaat, immers koelsvloeistof werd nog steeds te heet. Dus werd de kopakking doorgemeten (was okay), werd recentelijk gemonteerde nieuwe waterpomp en distributie riem wederom vervangen (omdat deze niet origineel bleken te zijn en de boosdoener van het hele probleem konden zijn) en werd na het doormeten een defecte labda-sonde vervangen. Vervolgens hebben zowel de garage als ik seperaat een testrit van ca 1 1/2 uur gemaakt en er leken geen enkele problemen meer te zijn; ook na een 1 uur rijden bleef de auto gewoon naar behoren rijden.
5. Helaas, onze vreugde was van korte duur. Na de garage verlaten te hebben (op weg van Italie naar huis) hadden we na 1 1/2 uur rijden wederom dezelfde problemen; bij plankgas liep snelheid opeens terug en dus moesten we om het uur stoppen. Erna werd het beter en deden de problemen zich ('pas') om de 2 uur voor.
6. Op weg naar huis in Z. Duitsland toch voor de zekerheid wederom naar een Renault garage gereden met de vraag 'of we onze reis uberhaubt wel konden voortzetten'. De auto werd opnieuw doorgemeten (voor de 3e keer binnen een week) en wederom werd geen afwijking geconstateerd. Wij erna dus met de nodige stops naar huis gereden.
Opm:
- temp. meter is tijdens de hele reis niet in gevarenzone geweest; meestal zo rond het middelste streepje
- indien motor inhoudt, lijkt probleem minder te worden indien er geen plankgas meer wordt gegeven en/of terug te schakelen en even flink door te trekken in deze vernelling om vervolgens weer door te schakelen (in sommige gevallen is probleem dan opgelost)
Vragen:
- Weet iemand waardoor het verlies aan vermogen wordt veroorzaakt ? Dit doet zich dus alleen voor als er een tijdje met de auto is gereden en na een korte pauze om de motor af te koelen rijdt de auto weer normaal - echter erna (na een uur - soms 2uur) heb ik weer hetzelfde probleem.(3 Renault garages hebben bij doormeten geen afwijkingen gevonden)
- Kan het kwaad gewoon met de auto te blijven rijden ?
- Wat moet ik nu ? Ik ben ondertussen 2000 Euro armer, geen enkele Renault garage heeft het euvel kunnen verhelpen ,laat staan dat ze een diagnose hebben kunnen stellen. Bovendien lijkt het ook geen optie om eerst een paar uur te gaan rijden om probleem te reproduceren om vervolgens naar Renault garage te rijden met de vraag het ter plekke direct door te meten. Immers, ervan uitgaande dat 't probleem zich niet meer voordoet als motor even is afgekoeld moet garage dus a la minuut mensen en apparatuur beschikbaar hebben om mijn auto te kunnen doormeten. Heeft niemand anders van jullie een redelijk vermoeden waaraan het zou kunnen liggen.
- bestaat er een relatie met de kapotte koppakking ?
- volgens een lokale Renault dealer hier in de buurt is een schuimende bruine koelvloeistof normaal bij Renault auto's (komt door roest en niet door olie / kapotte koppakking). klopt dit ?
Iedere raad/advies is van harte welkom !
Bij voorbaat dank !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat doet de motor op het moment dat het vermogen wegvalt? Valt ie helemaal dood of begint ie te stotteren? Als ie begint te stotteren dan zijn de bobines verdacht.
Jammer dat de garages de klacht zelf niet hebben kunnen waarnemen, dan was je klacht waarschijnlijk al opgelost.
Gaat er een storingslampje branden als de klacht zich voordoet.
Dus als ik het goed gegrijp trekt de wagen dan ook niet bij vol gasgeven.
Die bruine koelvloeistof komt inderdaad meer voor bij renault.
Ik heb het ook bij een clio gezien.
Vaak word het door de renaultdealer ververst om de zoveel tijd.
Als hij stotterd denk ik ook de ontsteking of de bobines.
Begint de auto gewoon steeds langzamer te rijden dan zit het misschien in de brandstofpomp.
Of de tankontluchting is niet goed, maar dat openbaart zich meestal al na een paar kilometer.
Als je de tankdop losdraait hoor je dan een sterk zuigend geluid?.
Ik denk dat je het daar in moet zoeken.
als ik je verhaal nog eens lees, dan is met name het feit dat als je gas terugneemt de motor zich enigzins hersteld toch wel lijken op brandstof tekort.
Als de waterpomp kapot loopt, dan word vaak de distributieriem ook vervangen.
Dat is wel normaal.
Dit heeft geen verband met de klacht die je hebt.
19 jaar
Mijn auto hield ook veel in , dat kwam door de luchtvolumemeter
19 jaar
Bedankt voor de reacties.
Als reactie op jullie vragen/ opm:
- de motor valt niet helemaal dood (tenzij je niet terugschakeld)
- geen storingslampje zien branden
- geen zuigend geluid als ik tankdop opendraai
Maar een andere auto kopen, of is er nog hoop ?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar