Renault Laguna: hikken tijdens acceleren

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: F9Q

Ik rijd een L 1 brk 19 dCi, 107 Pk, een van de eerste common rail versies. Nu 195000Km
Vooral tijdens het optrekken merk ik (vooral in koude toestand) dat de motor regelmatig hikt, bij constante snelheid (50-60 in 3 of 4) is het hikken minder voelbaar.. Ook in warme toestand voel je een lichte hik bij zowel optrekken als constante snelheid.
Heb de EGR klep al gereinigd, nu zelfs uitgeschakeld (stekker los) maar probleem blijft. Ook al een halve liter dieselreiniger in de bijna lege tank gegooid, geen resultaat. Luchtfilter is schoon, brandstof filter 10000km.
LMM ziet er niet vuil uit, kan dat met carburateurreiniger schoongemaakt
Dat de EGR klep uitgeschakeld is helpt wel in de hoeveelheid trekkracht, is beter. Ook het verbruik is iets beter. 6,5-6,8 L/100Km
Is dmv uitlezen te achterhalen of 1 of meer verstuivers defect zijn, en zo ja welke? Evt andere oorzaken?

jimjim

Geplaatst door jimjim (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

popeye01 (0), 16 jaar geleden

Ik vraag me zelf ook al enige tijd af van waar deze problemen met moderne diesels komen.
Moderne dieselbrandstoffen hebben een totaal andere samenstelling om aan de recente milieu-eisen te voldoen.
Om dieselmotoren (lang) op deze brandstoffen te kunnen laten rijden voegen de grote oliemaatschappijen additieven toe aan hun produkten. Deze additieven moeten ervoor zorgen dat je motoronderdelen geen vroegtijdige dood sterven. Spijtig genoeg wordt de consument in het ongewisse gelaten over welke brandstof nu eigenlijk nog geschikt is voor zijn voertuig. Echter : de vragende partijen (zoals Bosch en Delphi) ijveren ervoor om de hfrr-waarde van dieselbrandstof te verlagen tot 400 gm. De grote oliemaatschappijen zijn echter overeengekomen dat de hfrr-waarde in hun nieuw ontwikkelde produkten 460 gm mag bedragen. Hier ligt waarschijnlijk ook het probleem : een hogere hfrr-waarde betekent een hogere slijtage! Ook bij benzinemotoren zien we een gelijkaardig verschijnsel : ook loodvrije benzine is (zonder geschikte additieven) veel aggresiever voor de motor. Verder heb ik ooit van onderzoekers gehoord dat loodvrije benzine (door de toegevoegde additieven véél kankerverwekkender is dan loodhoudende) De vraag is : wie wordt hier beter van?

Santa (0), 16 jaar geleden

De vraagsteller in ieder geval niet....... ;)

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

Fijn die millieu eisen.
Introduceer de EGR klep voor de beperking van de NOx uitstoot, maar creeer dus meer roet.
Introduceer de Roetfilter....

Al deze maatregelen zijn er niet om de motor beter te laten lopen, maar halen het tegenovergestelde uit, een slechter lopen en meer storings gevoelig.

De millieu besparing is ook nog maar te betwijfelen of het helpt, door het meerverbruik van diesel met de EGR klep, de herhaalde vervangingen en reparaties eraan kosten ook energie en materiaal om ze te maken met de nodige uitstoot.

Zo ook voor de Roetkatalisator, waarbij het nuttig effect minimaal is als narusting.

Maar zo kunnen de Ministers in de EEG toch zeggen dat ze wat aan het millieu doen, toch?
Buiten uiteraard de nodige belasting verhogingen op autokosten etc.

Vaak wordt door een millieuridder in de EEG maar een deel uit een geheel gelicht en daaraan gewerkt dat te verbeteren, zonder dat er naar de effecten wordt gekeken in het hele traject, zie EGR klep.

Dat er na de tijd dan weer lapmaatregelen moeten worden genomen als narusten met roetfilters welke voor de motor dan weer andere problemen opleveren is dan duidelijk.

Het gaat de Ministers er niet om de motoren beter en langer te laten lopen bij de burgers/bedrijven, dat zal hun worst zijn, ze zijn alleen gefocust op het millieueffect.
Dat de burger dan met hogere kosten en een slechter lopend blok wordt opgezadelt met meer onderhoudsproblemen en vernietiging van energie en materiaal zal hun worst zijn.

Sorry voor dit stukje, moest me even van het hart...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.