Renault Laguna: Homokineten

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Beste renault rijders

het volgende staat me te wachten
de homokineten van de laguna zijn dus aan vervanging toe en ik heb dus al de nieuwe hier in huis liggen (complete aandrijfassen met homokineten)
mijn vraag aller eerst is dit
als ik de oude assen uit de behuizing ga demonteren komt er dan olie vloeistof uit de bak gelopen ?
en mijn 2e vraag is dit

welke soort speciale gereedschappen heb ik eigenlijk allemaal nodig ? ik zelf dacht opzijn minst aande volgende gereedschappen :

pouli trekker (groot)
fuseekogel losser

hebben jullie hier aanvulling voor of zijn dit de 2 meest speciale gereedschappen die ik ervoor nodig heb ?

ik dank jullie allen voor jullie meedenken hieraan

btw ik heb nu ervaren dat de aandrijfassen bij de reguliere onderdelen zaken vrij duur zijn kosten á 250 euro per stuk
ik heb nu nieuwe kunnen kopen voor 145 euro per stuk + je krijgt 80 euro retour als je de oude aandrijfassen terugzend voor statiegelden

misschien en wellicht is dit voor jullie monteurs ook even om bij stil te staan want dat scheelt je enorm veel in de kosten

zwarte vingers krijgen van het sleutelen en achteraf plezier hebben van je geslaagde reparatie is tenslotten het mooiste wat er is

grt jens

jensofzo

Geplaatst door jensofzo (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

ejnn (0), 13 jaar geleden

Je hebt alleen paar doppen nodig, 32, 21, 10, 19, 13. Dat is he wel volgens mij.

Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil tussen een aandrijfas van 65 euro en een aandrijfas van 250 euro of 500 euro.
ik zou gaan voor een ruil aandrijfas origineel van renault.

jensofzo (0), 13 jaar geleden

Nou even een update over hoe het verlopen is

ik ben vanmorgen dan maar met een klein beetje moed toch maar zelf begonnen met het omzetten van de oude assen naar nieuwe assen
de bestuurderszijde van de auto ging eigenlijk best wel makkelijk moet ik zeggen ,alleen ik heb me iets teveel vertrouwd op mijn
ingenieuze buurman want die vertelde dus neuuuhhhh der komt echt geen olie uit de bak lopen .......nou 3 liter in totaal hatsekidee
maar goed in dus ongeveer 2 uurtjes zat de nieuwe as erin en kon alles wel weer gemonteerd worden .

de andere zijde dus de bijrijderskant was ff wat lastiger mede omdat er na de homokineet een lager zit die met 2 boutjes geborgd zit,
alleen ik zag er op gegeven moment maar 1tje dus ik kwaad want kreeg het spul niet los
dus ik dacht slim te zijn en draai de hele lagerhouder er maar af alleen toen die eenmaal loswas kreeg ik ehm er nog niet af ,maar ontdekte meteen het 2e boutje
dus lagerhouder maar weer vastgezet en heel simpel met een paar kleine schokjes kwam de 2e as er ook uit
met de bijrijderkant ben ik ongeveer 3 uur zoet geweest (houd je van de straat he :-p)

nou is het wel zo dat je echt wel meer gereedschap nodig hebt om dit alles thuis uit te voeren
om je assen er makkelijk in te zetten is het echt raadzaam de stabilisatiestang te verwijderen zodat je iets meer manouvreer mogelijkheid hebt


gereedschap
dopset 32 ,16,17,13 10
inbus sleutel setje
sleutel 16-7
hamer
waterpomptang
verlengstuk om te vaste bouten makkelijker los te krijgen in combinatie met de hamer dus want 1 dopsleutel is me krom gebogen :D hihi
flink wat w 40
en goeie wil
een degelijke krik dus geen standaart renault bagger krikje want veiligheid wil ook wat

eerlijk gezegd is dit redelijk te doen thuis mits je over goed gereedschap beschikt
en wat heeft me dit alles nu gekost ?

nou 375 euro voor bijde assen daar gaat weer 80 euro vanaf als je de oude terug stuurt
30 euro aan versnellingsbak olie
en 90 euro aan 2 nieuwe stabilisatie stangen

totaal kom ik op 495 euro -80 is 415 euro
grt jens

ejnn (0), 13 jaar geleden

Nou, 1 uurtje heb je ze beiden echt gewisseld, zo moeilijk is het niet, maar eerste keer is alles moeilijk en langzamer. Als je het al meer dan 5 keer gedaan hebt, is beide zijde geen uurtje werk.
Ik weet niet wat je allemaal nodig hebt, maar 16 heb je niet nodig, ook geen inbus.

je moet gewoon de aandrijfas moer losmaken (32).
Dan de 2 bouten van de veerpoot (meende 21)
Laat je de 2 bouten zitten dan zorg je dat je bij de linker aandrijfas de 3 schroeven eruit draait (13) (zorg dat de auto echt schuin staat of beter olie even af tappen, en weer op peil brengen dwz over laten lopen)
Dan de 2 bouten van de veerpoot eruit en klaar.
Dan alles terug plaatsen.

rechter hetzelfde, maar daar heb je 2 varianten, steekas die de bak in gaat en 1 met een bus, bus is makkelijk, die de bak ingaat wel de kering vervangen, want die is ingesleten.

Hetzelfde als de linker as, behalve dan de 2 schroeven van de middensteun ertussen uit (10), grote schroeven draaier er tussen en eruit tikken en klaar.

Wel de bodemplaat ertussen vandaan halen, want hij kan wel olie ergens gaan lekken. Heb je de bodemplaat eronder zitten, zie je het mogelijk niet.
Als de bak leeg loopt, wat het nog een duur grapje.

jensofzo (0), 13 jaar geleden

Geldt die tijd ook als je niet beschikt over een brug maar gewoon achter thuis aant werk gaat ?

haha

de inbus heb je nodig als je meer ruimte wilt anders krijg je de stabilisatiestang er niet af die werkt namelijk met 2 stuks gereedschap

inbus en sleutel 16

en idd de bodemplaat me auto stond wel scheef maar blijkbaar niet genoeg

ejnn (0), 13 jaar geleden

nee, gewoon met een hydr krik, niet met een brug. Die stabilisatie stangen moet je gewoon laten zitten, want er is ruimte genoeg.

jensofzo (0), 13 jaar geleden

nou goed binnen zon tijd zal ik het niet halen maar das ook niet nodig het gaat erom dat het gelukt is dus

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.