Dag allen,
Laat ik allereerst zeggen dat ik niet autotechnisch onderlegd ben. Een vriend van me bekijkt dit probleem, ik gebruik dit forum om wellicht wat tips voor hem te verzamelen :-)
Het probleem is als volgt: de startmotor van mijn Renault Laguna uit 1997 lijkt niet goed te werken. De auto maakt een soort machinegeweer-achtig geluid bij het draaien van de sleutel, het lijkt alsof de startmotor niet 'pakt'. Inmiddels is de startmotor drie maal vervangen met andere exemplaren, dit heeft het probleem niet opgelost. Het lijkt dus alsof het niet direct door de startmotor wordt veroorzaakt.
Hebben jullie nog tips? Dan geef ik deze door.
Bedankt alvast.
Gegroet,
J. Peters
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe is de conditie van de accu?
Bij een te lege/zwakke accu is er geen kracht genoeg om het relay aan te trekken van de startmotor en gaat deze dus ook niet draaien.
Dit resulteerd in het in en uitschakelen van het relay, wat het tikken veroorzaakt.
Probeer het eens met een hulp accu erbij...
Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga het vanavond meteen proberen.
Wellicht nog meer tips? Ik heb geen computer bij de hand vanavond, als er meer tips zijn schrijf ik deze op en probeer ik ze uit :-)
Groet, J.P.
14 jaar
Controleer ook even de massa strip van het chassis naar het motorblok, bij een slecht contact of breuk heb je slechte massa op het motorblok.
Bedankt voor de tips! Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.
14 jaar
Ik zal me ook maar even aanmelden. Ik ben dus bezig met deze renault
De startmotor is het probleem niet, buiten de auto werkt de bendix goed, slaat netjes naar buiten en draait snel rond.
De accu is het ook niet want heb diverse volle accu's getest en de startmotor draait hoorbaar hard rond zonder moeite.
Ik heb een losse massa kabel gelegd naar de startmotor en dit lost het probleem niet op.
Ik heb een losse plus kabel naar de bendix gelegd en hier ligt het probleem ook niet.
Het klinkt alsof de starmotor netjes naar buiten komen en draait maar geen tanden raakt dus..
Starterkrans gecontroleerd maar die is ook in nette staat, motor paar slagen gedraaid en geen rare dingen tegen gekomen.
Met de oude starmotor waren er soms start problemen, starten in een versnelling zonder koppeling werkte naar mijn idee wel iedere keer moeiteloos.
Wie weet er toevallig iets over de afstandsbusjes bij een starmotor op deze plaats? Iets anders kan ik echt niet bedenken??
14 jaar
Ge hebt dus 12 Volt aan de startspoel gegeven en niet aan de dikke + draad aan de starter?
14 jaar
Uiteraard aan beide, Dikke plus kabel naar de starmotor en dan nog een losse + van de accu naar de bendix om te testen. En dan een losse massa kabel naar de bout van de startmotor.
14 jaar
Het aantal tanden op starter zal wel het zelfde zijn als orginele.Zat er geen busje op een boutgat om de starter te centreren?Wat ik al meegemaakt heb is dat de boite los aan de motor hing.Bij het ontkoppelen ziet ge het dan.Het is ook wel zo dat het tandwiel niet ver genoeg gaat (niet kan ingrijpen in startkrans)de grote stroom niet geschakeld wordt door de spoel die nodig is voor het echte startwerk.
14 jaar
Aantal tanden klopt, vergeleken met de oude die maar af en toe haperde dus daar kan het niet aan liggen. Busje om te centreren zit er ook nog netjes. Bak zit netjes vast.
Dat het tandwiel niet ver genoeg gaat klinkt aan nemelijk. Maar buiten de auto getest komt hij netjes naar buiten. En is al meerdere malen gemonteerd en gedemonteerd dus kan niet zo zijn dat de tanden elkaar steeds raken.
14 jaar
Een startkrans die los zit of vliegwiel.Hebt ge met een schroevedraaier de tanden verdraait,was er geen tand weg omdat de motor meestal op dezelfde plaats stilvalt.Geen bramen aanwezig op tanden.Ik zelf zou het durven met het monteren van dunnere bout zodat ik de starter dichter of verder van de startkrans kon verschuiven.Hoe geef je de stroom naar solenoide,rechtsreeks op lipje?
14 jaar
met de hand kreeg ik de motor niet gedraaid aan de starterkrans dus die zit nog vast. Ik heb na een paar slagen geen bramen of missende tanden gevonden. En stroom idd direct op het lipje, daar reageerd hij wel op,
Heb echt het idee dat hij de starterkrans helemaal niet raakt.
14 jaar
Als het vliegwieg niet is geruild vanwege defekten moet men toch via je autogevens de correcte starter kunnen achterhalen met juist startrondsel(aantal tanden,diameter).Links of rechts zal er wel iemand helpen.Bij bosch heeft men eens alles uitgeprint wat er in mijn auto zit.
14 jaar
Ik ga morgen op mijn stage plek kijken voor een tekening en type van de startmotor, maar het probleem doet zich ook voor met de startmotor die er uit komt, en die deed het soms wel en soms niet...
14 jaar
Weet iemand of deze auto een twee delig vliegwiel heeft? En of dat een probleem kan geven?
14 jaar
Dit is te nieuw voor je auto.Er zijn starters met lange en korte neus.Als ge een schuifmaat hebt zoudt ge het toch kunnen meten.Het startrondsel kan niet verder dan de aanslag(deze afstand tot zitvlak).De diepte van startkrans tov zitvlak starter.Deze afmetingen zouden toch ongeveer moeten matchen.
14 jaar
Accu al gewisseld ???? Accuklemmen ?? kabels aan de accu gecontroleerd.??? etc etc
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar