Het betreft een K7M motor met multipoint injectie.
In eerste instantie liep de motor slecht en was het co hoog.
De lambda-sonde sterk vervuild en gaf constand rijk aan.
Ivm.vervuiling de lambda-sonde vervangen en de motor uit laten lezen ivm met eventuele foutcodes.Er werd geen foutcode aangetrofen en er was geen lekkage naar de Map.sensor.Komt regelmatig voor volgens de Renault monteur.Situatie na vervanging van lambda-sonde het zelfde.
Co hoog 5%,HC 400ppm,O2 tussen 4-8% en de lambda-sonde geeft een spanning af van 0.8/0.9v rijk dus.Als ik de lambda-sonde voor de gek houd en hem aan massa legt of er een lage spanning op zet dan reageerd het motormanagement correct door te verrijken naar 10% of te verarmen naar 0% Co.Je zou concluderen dat er valse lucht bij komt maar ik kan niets vinden(geen EGR klep)en reageert nergens op bv.remreinigerWat ik niet begrijp is dat het viergasapparaat constant een hoog lamda getal geeft tussen de 1.15 en 1.50.?
Wie heeft er een idee.
mvg.
A van Middelkoop
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
maak de stekker van de motorcomp eens los en laat die 10 min los hangen en probeer het dan nog eens
4-gas tester reageert op het hoge percentage O2 wat in het uitlaatgas zit. Daardoor is het lambdagetal > 1. Vreemd is echter dat de lambdasonde rijk aangeeft. Als het mengsel bij de sonde ook 4-8% O2 zou hebben dan hoort de sonde arm aan te geven. Misschien een lek in de uitlaat dicht bij het eind.
Kontroleer brandstofdruk en injectors op lekkage (sproeipatroon).
Kontroleer de 2 massadraden achter de distributiekap eens (bij oliepeilstok).
kleur van de bougies al eens bekeken, zit er onderling verschil in? ik denk aan een lekkende injector (massa sluiting)
vr.gr.
Nog bedankt voor de tips,Henk Nobach had de goede tip het was namelijk de massa van de motor naar de carroserie.Aanvankelijk controleerde ik het lambda signaal met de massa van de accu daardoor leek alles in orde.Maar nadat ik rechtstreeks op de computer ging meten bleek het signaal totaal anders te zijn,wat naar later bleek een slechte massa van de computer bleek te zijn.
Die inderdaad via de twee massa kabels bij de dynamosteun naar de carosserie gaat.Ik had de massa van de motor al eens gecontroleerd en die was in rust goed maar als je de motor starte dan onstond er ineens weerstand waardoor de massa terug liep?.Daar is het in eerste instantie fout gegaan waardoor ik toch lang heb moeten zoeken.
mvg.
A van Middelkoop
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar