Renault Espace: Hulpveren werken averechts: Doorveren tot op stootrubbers.

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: J7T

Vorig jaar hebben de achterveren van mij Espace het begeven toen we net op weg naar huis gingen vanuit Oostenrijk. Volle bak: zes personen met bagage.
Toch uiteindelijk thuis gekomen. Ik heb toen nieuwe veren gemonteerd en tevens een mooie set hulpveren. De auto staat nu een paar centimeter hoger op de achterwielen - wat ik persoonlijk een fraai gezicht vind - maar voor de rest heb ik meer ergenis dat plezier van die hulpveren. Als we met meer dan vijf personen op weg zijn resulteert elke hobbel ik zodanig doorveren dat er een flinke bonk op de stootrubbers plaatsvindt. Ik heb de hulpveren daarom er weer uitgehaald en toen was het gebonk over. Laatst dacht ik de oplossing gevonden te hebben door de schokdempers achter te vervangen door nieuwe. Maar helaas, met hulpveren en nieuwe schokdempers rijdt ik nog steeds bonkend rond.

Joop

Joop Purmerend

Geplaatst door Joop Purmerend (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

nico1 (0), 15 jaar geleden

Beste Joop, wat een raar verhaal, zelf heb ik een '93espasje, en laatst ook hulpveren gekocht nadat ik vorig jaar op vakantie naar Italie op de stootrubbers gereden heb, wil ik dit jaar niet weer.
Het vreemde is, als je zonder hulpveren rijd is er niets aan de hand, doe je hulpveren eronder gaat hij doorslaan ? kan toch niet !! Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat je wat anders hoort , bv. uitlaat, rubber van scharnierpunt versleten..remdruk begrenzer afgesteld ?...of als de auto helemaal uitveert(schokdempers op zijn langst...zitten de hulpveren dan misschien los(te kort)

Ik hoor graag hoe dit afloopt

Mvg Nico

Joop Purmerend (0), 15 jaar geleden

Nico,
Bedankt voor je reactie. Het zijn echt de stootrubbers die ik hoor en nog meer voel. Hoe lang rij jij al met hulpveren. Heb je al eens met meer dan vijf volwassen personen gereden of met veel lading ? Welke schokdempers heb je achter ? Zijn dat de standaard dempers of heb je zwaardere gemonteerd ?
mvg, Joop

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

IK denk dat je hulpveren zo stug zijn, dat je denkt dat ie op de rubbers stoot. smeer op de rubbers eens wat (stoep) krijt en ga dan eens zwaar beladen rijden, als de auto echt op de rubbers stoot moet je dat dan dus kunnen zien aan de auto/rubbers.

Vind dit heel vreemd.

gr

Peco Power

SV (0) PRO, 15 jaar geleden

Kan het niet zo zijn dat de veerweg die de hulpveren kunnen maken te kort is en dat je dus de hulpveren zelf hoort klappen.
Het lijkt me sterk dat hij met hulpveren eerder op zijn stootrubbers slaat dan zonder.

gr, steef

Joop Purmerend (0), 15 jaar geleden

Ik heb laatst een stuk tape over de onderste winding van de hoofdveer geplakt. Na een aantal flinke hobbels was duidelijk dat het stootrubber er door was gegaan. Ik vind het zelf ook erg vreemd. Zelf denk ik dat bij gebruik van hulpveren ook zwaardere schokdempers nodig zijn. Zou dat kunnen? Ik heb weliswaar nieuwe schokdempers gemonteerd, maar dat zijn de standaard uitvoeringen.

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Je kunt ook schokbrekers MET hulpveren monteren, bv de Koni Load Adjusters of de Monroe Loadlevelers.
Koni`s zijn ook nog instelbaar.....

mvg,
Hans.

nico1 (0), 15 jaar geleden

Nee Joop ik heb er 2 weken alleen of met het gezin(3 dochters10-8-6) mee gereden, en daar vind ik ze te stug voor..alhoewel het bochten gedrag was drastisch verbeterd. Heb ze er weer onder vandaan gehaald, vlak voor de vakantie gaan ze er weer onder en dan met die loodzware vouwwagen en volle bepakking zal het wel goed zijn.
Ik rijd verders nog met de orginele schokbrekers, maar vond wel dat deze ism. de hulpveren en een bijna lege auto, het veer karakter niet goed konden bijbenen. Eigenlijk is de benaming schokdemper hartstikke fout, waar ze voor bedoeld zijn is om de veer te dempen in zijn uitgaande slag zodat deze niet heen en weer blijft deinen(eigenschap van een veer)
Door het monteren van hulpveren zou je in princiepe volgens mij ook de schokbrekers moeten verzwaren,(meer veerkracht te dempen). ? heb ik niet gedaan.
Ik heb nu hulpveren van MAD type HV-140415, voorheen een goedkoper merk gehad (Carsupport?) maar gauw terug gebracht ivm de passing van de bijgeleverde ringen, en die veren waren echt te lang!

Misschien heb je hier wat aan.

Mvg Nico

Joop Purmerend (0), 15 jaar geleden

Nico,
Dat is ook mijn idee: met hulpveren moet je meer veerkracht dempen. Dat zou de leverancier er eigenlijk bij moeten vertellen. Overigens heb ik ook de hulpveren van MAD. Ben benieuwd hoe het je bevalt met vouwwagen en bagage op de hulpveren.
mvg, Joop.

ludolf01 (0), 15 jaar geleden

joop, al nagedacht over schokbrekers met hulpveren?

Ludolf.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Of gewoon niet zoveel meenemen.

nico1 (0), 14 jaar geleden

Nu Joop Purmerend, ben heelhuids terug gekomen uit Italie. De Hulpveren hebben prima hun werk gedaan, de auto was weer afgeladen en de vouwwagen bomvolen loodzwaar.Door de hulpveren bleef de espace mooi vlak staan SUPER !
Alleen het afstellen van de remdrukbegrenzer wilde niet lukken. Als je met hulpveren reed en zonder bagage remde de espace alleen op de voorwielen. Bij afremmen en tot stilstand komen merkte ik dat de espace ligt stond te wiegen van voor naar achter(lege auto+hulpveren), ik weet dat de shoks niet zo best meer zijn, dus zonder zware last rijd ik niet met hulpveren.

Probleem al gevonden Joop ?

Joop Purmerend (0), 14 jaar geleden

Hallo Nico1. Ik heb nog aan je gedacht de afgelopen weken en was benieuwd naar je belevenissen met de hulpveren. Mooi dat het zo goed ging met lading en vouwwagen. Ik ben naar Zwitserland geweest met vijf personen plus bagage en dakkoffer en met hulpveren. Dat was iets minder dan vorig jaar en ik moet zeggen, het ging redelijk goed. Op de heenreis heb ik slecht bij grote oneffenheden een flinke bonk gehoord. Ik laat ze overigens nu gewoon zitten. Met de remdruk achter heb ik geen problemen.

Heino4267 (230), 14 jaar geleden

@Joop Purmerend:
Volgens mij lezen wij het allemaal niet helemaal goed:
Helemaal bovenaan zeg jij het volgende:
- leeg, zonder zware belading rij jij tot volle tevredenheid rond met hulpveren en is de wegligging beter en de carosseriehoogte achter iets hoger, wat jij mooier vindt;
- als jij zwaarbeladen bent (5 personen + bagage) is dat gewicht zó hoog dat je vering (ondanks normale + hulpveren) nog steeds doorslaat tot op de bumpstops, wat oncomfortabel rijdt.

Jouw bewering dat stuggere schokdempers de carosseriebewegignen sneller afremmen (waaardoor de bumpstops niet zouden worden bereikt), zou daarom wel eens kunnen kloppen.

Óf dat, óf nog stuggere hulpveren óf minder laden.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.