Renault Twingo: inhouden en onregelmatig lopen vd motor

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2-16v

Huidige km-stnd ca 40.000; bij ca 4.000 km begon het probleem. Mindere acceleratie; schokken bij afremmen cq uit laten lopen op de motor en inhouden bij het daarna optrekken, bijv. bij het oversteken van een kruising.

Door dealer zijn va het begin vervangen; bougies; bobine met kabels; stappenmotor.
Auto is periodiek (lees: herhaaldelijk) teruggeweest naar dealer voor "initialiseren" vd motor aan de computer.
Na vervanging vd stappenmotor heeft de motor een tijdje (1 a 2 weken) perfect gelopen. Na zeer korte tijd bleek de stappenmotor weer opvallend ernstig vervuild en moest gereinigd worden. Ook daarna weer korte tijd perfect gedraaid. Inmiddels weer het oude zelfde liedje.
Huidige steeds terugkerende klacht: Bij uit laten lopen van de auto in de versnelling gaat de auto schokkend rijden, hetgeen filerijden tot een crime maakt. Er moet steeds met de koppelingspedaal worden gespeeld. De auto is inmiddels uit de garantie.
Bij het rijden in de 5e versnelling (v.a. 100 km pu) is onder de auto, een hard gegrom van de uitlaat hoorbaar. Dit geluid komt vermoedelijk va de voor-onderzijde vd auto en is zeer hinderlijk. Het geluid was eerder ook niet in die mate aanwezig. In een vroeg stadium werd door dealer verondersteld dat de klacht ook nog aan een defecte lambda-sonde kon liggen. Kan het genoemde probleem aan de auto iets te maken hebben met het uitlaat-geluid. Zijn er voor een leek herkenbare kenmerken van een defecte lambda-sonde ?? Is er een verklaring voor het snelle en in hoge mate vervuilen van de Stappenmotor / luchtklep?? Dit is volgens mij namelijk de belangrijkste oorzaak van het schokken vd motor.
Bij voorbaat dank voor oplossingen.

twiggy

Geplaatst door twiggy (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Is het gasklephuis al eens vervangen of nader bekeken?
Gezien de km.stand waarbij het probleem begon (4000) zou het een productiefout kunnen zijn.
Misschien mist er een pakking waardoor er valse lucht door de stappenmotor wordt gezogen.
Vandaar de snelle vervuiling van het ding.

Het is wat ver gezocht, maar ja, het is een vreemde klacht...

twiggy (0), 17 jaar geleden

Inderdaad een vreemde klacht, maar je zult er maar mee opgezadeld worden met een nieuwe auto...waarbij de dealer in eerste instantie niet voelt wat jij voelt en na verloop van tijd toch overstag gaat. En ja, het gasklephuis (ik noemde het de stappenmotor) is enkele maanden geleden op advies en aandringen van mij vervangen. Daarna heeft de auto ca 2 weken prima gereden. Na een nieuwe inspectie werd opnieuw een ernstige vervuiling geconstateerd. De dealer (m0nteur) vond het opvallend dat het gaslklephuis zo ernstig was vervuild bij deze nieuwe auto met zo weinig km.s. Opnieuw een reparatie, weer goed lopen, en nu weer allerbelabberst. Hevig schokken bij uitlopen vd auto in de versnelling. Afslaan vd motor bij rustig optrekken. gewoon de oude klacht dus. Tja en van die pakking...... welke zou dat kunnen zijn? de twingo gaat begin januari voor de 40.000 km beurt naar de dealer, dus het zou fijn zijn om te weten welke pakking dat kan / moet zijn... (in ieder geval al vreselijk bedankt voor je reactie!!)

gr. wim

Megane20 (0), 17 jaar geleden

Als ik zo het verhaal lees worden de klachten veroorzaakt door een vervuild gasklephuis.
Het snel vervuilen daarvan heeft ook weer een oorzaak(schoonmaken is symptoombestrijding).
-Vuile lucht: Zit het luchtfilter wel goed op z'n plaats?
Sluit de filterbehuizing wel goed?
Slang tussen filterbehuizing en gasklephuis lek- en scheurvrij?

-Backfire (verbrandingsgassen komen in het inlaatspruitstuk):
BDP-sensor/connector slecht:Onsteking hapert af en toe.(slecht starten?)
MAP-sensor/connector slecht:Incorrecte vervroeging van ontsteking
Onjuiste mengverhouding.
Slecht sluitende klep/kleppen:Hydraulische klepstoters
Heeft deze motor een nokkenasversteller?

Komen de klachten na het schoonmaken langzaam terug of ineens?

twiggy (0), 17 jaar geleden

Het is moeilijk te zeggen of de klachten na schoonmaak langszaam of ineens terug zijn. Ik rijd er zelf nog maar sporadisch mee en mijn vrouw voelt de klacht pas als het (volgens MIJN maatstaven) al heel erg is en zij in file heeft moeten rijden. Ik denk zelf dat het geleidelijk maar wel snel weer terugkomt, cq mis is. Na een schoonmaak weet je niet wat je meemaakt zo lekker rijdt de Twingo dan. Trekt goed op en loopt mooi gelijkmatig uit bij gas loslaten.
Dit euforische gevoel is altijd maar even en na een paar dagen al weg om plaats te maken voor de ergernis van het teruggekeerde schokken.

Ik zal zelf ff de aangedragen puntjes( luchtfilter, behuizing en verbindingsslang nalopen. Als ik niets kan vinden, zal ik bij de a.s. servicebeurt nog vragen om aandacht voor die punten, al wil ik bij de dealer niet de "wiseguy" of slimme jongen gaan uithangen. Opvallend is dat de dealer bij de laatste "schoonmaak" ook de kleppen zegt te hebben gesteld.

gr. wim

twiggy (0), 17 jaar geleden

Ik lees zojuist bij andere renaultklachten / oplossingen over een scheurtje in het inlaatspruitstuk, dat mogelijk alleen zichtbaar cq optreedt is bij warme motor. Zou dit ook een oorzaak kunnen zijn voor de snelle vervuiling van ons gasklephuis?

Is het gasklephuis door mijzelf te reinigen en zoja, waar kan ik vinden hoe dat moet / gaat. (ik heb GEEN 2 linkerhanden en heb voldoende gereedschap).

Megane20 (0), 17 jaar geleden

De lucht komt via het gasklephuis in het inlaatspruitstuk.Een scheur daarin kan dus geen vervuiling van het gasklephuis veroorzaken. De door de scheur aangezogen valse lucht zal bovendien het stationairtoerental merkbaar doen verhogen.
Het reinigen van het gasklephuis is symptoombestrijding.
Het snelle vervuilen heeft een oorzaak(vuile lucht of backfire); pak die aan en je probleem is over.

twiggy (0), 17 jaar geleden

* A.s. vrijdag gaat de twingo naar de dealer voor een 40000 inspectiebeurt. Ik heb al aangegeven dat het gasklephuis weer zorgt voor problemen. De dealer begint het kennelijk zat te worden en geeft aan dat het eigenlijk heel normaal is dat dit onderdeel vervuilt. Ik heb aangegeven dat dit bij onze Twingo na al 4000 km toch wel erg snel was en dezelfde klacht daarna steeds om de paar weken al weer terugkeert

Bij de laatste beurt op 14/09/06 is: een cliptest uitgevoerd; de klepspeling gecontroleerd en nagesteld; het smoorklephuis gedemonteerd en gereinigd en de rekeneenheid vh inspuitsysteem gereset.

De klachten waren hierna in in eerste instantie geheel weg. Thans opnieuw de volgende klachten:
Bij echt goed warmgedraaide motor, schokkend rijgedrag bij uitlopen vd motor en bij wegtrekken cq rustig optrekken de neiging tot afslaan vd motor.
Bij snelheid vanaf 115 a 120 km pu is een hard gegrom vd uitlaat ?? in de auto hoorbaar. Dit is echt opvallend luid in vergelijk met voorheen. Als bij stilstaande auto, het gas ff iets wordt ingetrapt laat de uitlaat, voordat op stationair toerental is teruggekeerd enige knalletjes of een kucherig geluid horen. Het zou maar zo kunnen zijn dat dit (bij rijdende of uitlopende auto) het schokkerige gevoel veroorzaakt.

Ik begrijp uit je slotopmerking dat het vervuilprobleem van de gashuisklep dus of door vuile lucht of backfire wordt veroorzaakt. Is mijn conclusie juist dat de vuile lucht dus ergens moet worden aangezogen tussen de luchtinlaat bij het filter, het daarnagelegen slangenstelsel tot aan de gasklep?

Als backfire de oorzaak is, waardoor kan dit dan bij ons type twingomotor worden veroorzaakt. Kan het hierbovengenoemde geluid vd uitlaat hiervan een gevolg zijn? en welke afstellingen van de motor hebben hiermee te maken (kleppen, bougies, bougieskabels, verkeerd mengsel) en is dit op de computer van de dealer allemaal te controleren?

gr. wim

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.