Renault Twingo: Stuurbekracting uitschakelen twingo 2003

Bouwjaar: 2003

Is het mogelijk om bij een twingo 2003 de stuurbekrachtiging uit te schakelen?
Of is dat dit niet makkelijk te doen.

Bedankt.

rhesus

Geplaatst door rhesus (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Doet er van een Renault eindelijk eens een keer iets, willen ze dit weer uitschakelen....!!

Hans4040 (320) PRO, 13 jaar geleden

Ze zijn het niet gewent dat het werkt.....als je ff wacht valt het vanzelf uit.

Heino4267 (225), 13 jaar geleden

Hoi Je er rekening mee dat de auto dan allerhesus zwaar gaat sturen?
Lijkt mij niet veilig....

Waarom wil je hem uitschakelen?

rhesus (0), 13 jaar geleden

Ik heb de stuurbekrachtiging uitgeschakeld voor mijn vriendin, want die vind hem te krachtig tijdens rijden.
Tijdens parkeeren vind ze het perfect. Ze heeft van tevoren in twingo zonder bekrachtiging gereden.

3 maanden geprobeerd eraan te wennen, maar ze vindt hem te licht sturen tijdens rijden.

Ik heb hem nu voor een probeer periode uitgeschakeld, en dan weet ze of dat een verbetering is.
De stuurbekrachting zelf functioneerd technisch goed, allen te krachtig nog tijdens het rijden.

Eerste impressie is goed, hij stuurt zonder bekrachtiging nog redelijk soepel tijdens parkeren en een stuk vaster tijdens
het rijden.

Safrane10698 (0), 13 jaar geleden

Je vriendin moet het stuur niet zo krampachtig vast houden. Als de auto goed uitgelijnd is kan de stuurbekrachtiging zo sterk zijn als wat. De auto rijdt vanzelf rechtdoor. Het idee dat ze slingert komt omdat ze teveel aan het stuur zit. Probeer eens om niet met je volle hand vast te houden maar met de topjes van je vingers. Kijk dan eens hoe stabiel de auto is.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Vrouwen en auto's,dat komt nooit goed.

sgm (0), 13 jaar geleden

Wat een gel*l allemaal. Ik kan me best voorstellen dat mensen een overactieve stuurbekrachtiging niet fijn vinden. In de duurdere auto's werkt de stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk. Dus dan blijf je een vast gevoel in het stuur houden.

Wat ik even niet snap is dat de vragensteller iets wil weten over wat hij al gedaan heeft: de stuurbekrachtiging uitschakelen. Even een extra vraag van mijn kant: is het ook mogelijk om de kracht wat terug te regelen?

rhesus (0), 13 jaar geleden

Kom op mensen wel een beetje respect houden t.o.v het andere geslacht !! En gelul, nee, een probleem is er een om op te lossen.


Sorry, maar ik had de oplossing al gevonden om de stuurbekrachtiging uit te schakelen, door de zekering van de servomotor los te halen.
Of het snelheidsafhankelijke van de stuurbekrachtiging nog bij te regelen valt weet ik niet, denk het niet.

Ik had afgelopen weekend nog een proefrit met de nieuwe Ford Ka gemaakt en de stuurbekrachtiging bij deze auto is toch een stuk minder gevoelig dan bij de Twingo.
Deze auto ligt toch vaster op weg is mijn inschatting.

Het is ook een kwestie van wat je gewend bent denk ik, ik heb eerst een Twingo gereden zonder stuurbekrachtiging zoals ik al gezegd in een vorige reactie.

Maar mijn vriendin vindt het een probleem dus probeer ik er achter te komen wat haar nauw precies dwars zit.

De uitlijning is 2 weken geleden gecontroleerd en er zat een behoorlijk afwijking op de voorwielen wat is gecorrigeerd.
Op de rechter achterwiel zat ook een afwijking (0,44 graad) maar kon niet worden rechtgezet, omdat dat bij een Twingo niet gaat zegt men.?

Wat me wel opvalt aan deze Twingo is dat de vering een stuk minder stug is dan mijn vorige Twingo uit '96.
Qua rijden heeft ze bij onze oudere twingo geen klachten gehad, dus ja om nu te zeggen dat ze zich maar iets inbeeld.

Hoe dan ook, mij is het ook opgevallen dat mijn huidige Twingo meer gevoelig is voor zijwind lijkt het wel, ook al is er weinig zijwind.

Maar na bovenstaande aanpassingen en correcties qua uitlijning heb ik zelf geen problemen met de Twingo meer, maar mijn vriendin nog wel.

Misschien dat ik eens een objectief iemand moet laten rijden en kijken wat hij/zij ervan vindt.

Bedankt zover voor jullie reacties.

Heino4267 (225), 13 jaar geleden

Hopelijk kan je vriendin er (wellicht met de tips van Sebastiaan) aan wennen.....

rhesus (0), 13 jaar geleden

Hallo allemaal, de OPLOSSING is gevonden.

Met behulp van de Twingo zelf hebben we de oorzaak van de onstabiliteit van de auto gevonden.
De auto begon na verloop van tijd meer kraakgeluiden te produceren, die van voren bleken te komen.

We dachten eerst aan de schokbrekers, maar daar was niks mis mee.
Uiteindelijk bleken het de stabilisator koppelstang te zijn, rechts zat de kogel zo goed als vast en links was zo gangbaar als boter.
Nadat ze alle twee vervangen waren was de stabiliteit ook weer terug, en stuurbekrachtiging is nu ook weer aan.

Dus eind goed al goed.

Hopelijk kunnen andere forum lezers hier hun voordeel meedoen.

René.

sgm (0), 13 jaar geleden

Oh, dat verklaart een heleboel over het weggedrag van de auto. Gelukkig is het gevonden en opgelost. Ik hoop dat je vriendin zich nu weer helemaal lekker gaat voelen in haar auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.