beste mensen ik heb een groot probleem. ik heb problemen met mijn accu, hier een korte uitleg ik heb een paar dagen de auto stil laten staan en toen wilde die niet meer starten dus accu kijken en met startkabels weer aangekregen, de accu gaf halfvol aan dus dacht koop effe nieuwe alles erin gezet en in 1x starten nachtje stil en in de ochtend weer noppes heb weer met startkabels gedaan ben een half uur gaan rijden en start tot nu toe steeds, maar nu denk ik dat er ergens lekstroom is heb ik een mooie multimeter gekocht van carpoint. maar snap er helemaal niks van hij is digitaal waar moet ik beginnen om hem door te kunnen meten. ik had wel een spanningsmetertje liggen en die zette ik op de plus en contact uit en lampje branden als een gek is volgens mij niet ok. WIE HELPT MIJ HEB AUTO HARD NODIG
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
leestekens?
ja sorry maar is dat een antwoord op men vraag heb het inmiddels aangepast sorry hoor
13 jaar
Heb je een versterker geinstalleerd, of een alarm?
13 jaar
het spijt me zeer, maar het blijft een onoverzichtelijk verhaal.
enige wat ik nu kan zeggem si dat je lekstroom moet gaan meten met een ampere meter, tussen de - pool en de klem
Op jouw eigen verantwoording:
Het gemakkelijkst is als je ergens een Ampèretang kunt lenen: die doe je eenvoudig om de rode pluskabel heen bij de accu. Om de paar uur zet je de Ampèretang aan en je kijkt of er een stroom zichtbaar is die groter is dan pakweg 0,5 Ampère. Als dat zo is, heb je de lekstroom gevangen!
Je roept onmiddelijk hulp in (van een gezinslid bv.). De hulp doet niets anders dan de waarde op de Ampèretang in de gaten houden, of die verandert. Jij duikt in je zekeringskast en je trekt een voor een alle zekeringen eruit en plaatst ze weer terug op exact dezelfde plek. Als "de hulp" een gil geeft dat de stroom verandert, ga je kijken hoeveel stroom er nu nog loopt met de uitgetrokken zekering. Als die stroom is teruggezakt tot onder de 0,1 Ampère, heb je de zekeringgroep van de dader gevonden. In het boekje zoek je dan op wat er op die groep aangesloten zit en klaar is Kees.
Als je geen Ampèretang kunt lenen, kan het ook met een Multimeter die 10 Ampère kan meten. Die sluit je aan op je accu en de rode kabel (met de min van de Multimeter op de pluspool van de accu), WAARNA je de pluspool losgooit van de accu. Op dat moment gaat de (lek)stroom door de Multimeter.
Waarschuwing:
- stroom meten doe je altijd op het grootste stroombereik (bv. 10 Ampère), waarna je terugschakelt naar een kleinere waarde (vaak 500 milliAmpère = 0,5 Ampère) die als getal afleesbaar wordt op het scherm.
- zet tijdens de stroommeting NOOIT verbruikers aan waarvan je weet dat ze "méér dan de maximale meetstroom van je multimeter" trekken: niet starten, geen blower van de verwarming, geen acherruitverwarming enz. enz. Je multimeter is dan meteen kapot!
Zo vind je gegarandeerd de dader.
Wat nou als je alle zekeringen hebt gehad en de lekstroom blijft hoog? Zit er geen enkele draad bij op de plus-aansluiting van je rode accudraad? Gooi die tijdelijk los. Nog niet gevonden? Dan is het je dynamo met een doorgeslagen diode......
Bedenk wel dat bij deze methode de auto stroomloos wordt, dus dat je de autoradiocode moet hebben en opnieuw moet invoeren (hoé moet je dus ook weten) en je ramen opnieuw moet inleren (knop 10 sec. vasthouden in de omhoogstand na het sluiten van het raam).
Succes!
13 jaar
ok bedankt ga morgen effe checken
13 jaar
Dan moet je wel een Ampéretang voor GELIJKstroom hebben, de meeste zijn uitsluitend voor wisselstroom.
13 jaar
het is inmiddels ge3lukt gelukkig
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar