Renault Twingo: motor sputtert bij vermogen vraag

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Onze Twingo (nou ja, van de vrouw des huizes) uit 97 met 1.2 motor (8V) sputtert / smoort wanneer gas gegeven wordt. Starten gaat niet altijd goed, stationair lopen hapert bij koude en warme motor.
Gas geven in de vrij en wanneer erin gereden wordt dan smoort deze soms, niet altijd. Ook af en toe back-fire.

Wat al is gedaan:
- Nwe bougies
- Bougiekabels
- Check katalysator (is niet dicht)
- Controle vacuumslangen
- Koppakking en in-/uitlaatpakkingen vervangen
- Distributieriem vervangen (moest gebeuren en dus gecombineerd met koppakking)
- Kleppen gesteld
- MAP sensor vervangen
- Uitgelezen (enkele foutcodes mbt de bedrading zijn gewist en daarna geen foutmeldingen meer)
- BDP sensor vervangen

Wat adviseren jullie, wat ik nog tegenkom :
- Bobineblok
- Temperatuur sensor
- Lambda sonde
- ECU defect
- Injectoren vuil
- Benzinefilter
Of toch een andere oorzaak ??

apostma

Geplaatst door apostma (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

ww9078 (0) PRO, 13 jaar geleden

beginnen met de bougiekabels... zijn nogal een zwak punt van de twingo.

en eventueel het brandstoffilter.

apostma (0), 13 jaar geleden

[quote=ww9078]beginnen met de bougiekabels... zijn nogal een zwak punt van de twingo.

en eventueel het brandstoffilter.[/quote]
Bougiekabels zijn vervangen. Probleem ongewijzigd.
Ga het Bobineblok als volgende vervangen. Daarna meld ik mij weer....

RPJdeWeert (0), 13 jaar geleden

Ik zit eerder aan de BDP-sensor te denken.

sgm (0), 13 jaar geleden

Is dit een 8-kleps of een 16-kleps Twingo? Laatst bij een oudere Twingo (8V) scheuren gezien in het gietijzeren gecombineerde inlaat- en uitlaatspruitstuk. Spuit eens wat remmenreiniger over dat spruitstuk als de motor loopt (en niet bloedheet is). Als de auto daarop reageert, is daar iets aan de hand.

apostma (0), 13 jaar geleden

[quote=sgm]Is dit een 8-kleps of een 16-kleps Twingo? Laatst bij een oudere Twingo (8V) scheuren gezien in het gietijzeren gecombineerde inlaat- en uitlaatspruitstuk. Spuit eens wat remmenreiniger over dat spruitstuk als de motor loopt (en niet bloedheet is). Als de auto daarop reageert, is daar iets aan de hand.[/quote]
Dat heb ik al gecheckt, maar toch bedankt.

apostma (0), 13 jaar geleden

[quote=RPJdeWeert]Ik zit eerder aan de BDP-sensor te denken.[/quote]
Het heeft even geduurd maar dan eindelijk vandaag (23-3) tijd en zin gevonden de BDP sensor te vervangen. Helaas geen verbetering.

Moet erbij vermelden dat ik een imitatie BDP sensor heb en hier dus de stekker vanaf heb geknipt. En op de gok heb aangesloten.
Kan het zijn dat + en - verwisseld zijn ? Durf het niet te testen want lees ook dat de ECU van Renaults met verkeerd aangesloten BDP uitvallen.

Viel me vandaag ook op dat de nieuwe waterpomp af en toe bijgeluiden heeft (zingend).

Kan het anders zijn dat er toch (ook) iets met de timing van de distributie is ?
Of zou het koelsysteem niet goed ontlucht zijn ?
(onlangs vervangen distributie en waterpomp heb ik nl niet zelf gedaan).

Daarnaast start de Twingo met koude motor nu af en toe niet, terwijl dat voorheen geen probleem was.
Als er dan een kwartiertje gewacht word dan slaat de motor wel aan (dus verzopen lijkt me)

Zelf verdenk ik nu ook de brandstof toevoer en gasklep.

Wie kan mij adviseren hoe verder ??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.