Ik heb 3 weken geleden het brandstoffilter verwissels. Ongeveer daarna is het begonnen. Tijdens het rijden houdt ie opeens in, alsof je zware tegenwind hebt, alsof er geremd wordt. Meteen zie je een pluim uit de uitlaat komen en hoor je ook de turbo even opkomen en aangezien dit om de zoveel seconden is zie je dus eigenlijk kleine en soms grote ploffen rook gaan. Zelfs zo erg soms dat mensen naast me komen rijden op de snelweg en toeteren om me te waarschuwen. Over het algemeen rijdt de wagen nu ook zeer onzuinig. Door het roet, als ik eens fors optrek, leg ik een lekker groot rookgordijn neer.
Meteen dacht ik dus aan vuil, of dat ik het filter niet goed bevestigd had. Ik heb daarop injectorcleaning gedaan en een paar tanks met v power en ultimate. Filter nog maar eens gecontroleerd, maar kan niets vinden.
Ben ik laatst bij de dealer geweest om de computer uit te laten lezen. Stonden drie dingen in: De eerste was Gloeibougies, 2de was brandstufdrukklep of afsluitklep (vergeten wat er exact stond) en een nokkenas iets. Nadeel is dat er geen datum bij staat. Deze meldingen zijn toen gewist en ben er weer een stukje mee wezen rijden. Hij staat nu weer bij de dealer.
Als een soort second opinion, zoek ik hier wat men hier van denkt.
Daarnaast, als de motor koud is, dan hoor je getik. Ik dacht eerst dat het de injectors waren, maar het zou ook een klep kunnen zijn, nadat ik hoorde dat injectors niet tikken. Ik dacht dat kleppen stellen op een diesel niet meer nodig was, dat dit automatisch gebeurde?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nou volgens de dealer is het de intercooler. De km stand is nu 202.000. Aangezien intercooler toch een redelijk bekend verschijnsel is, is hier nog recht op enige coulance van toepassing, gezien de km stand?
Zit er niet toevallig een bepaalde doorlooprichting in het brandstoffilter? Mischien zit die wel verkeerd.
18 jaar
Nee, dit zit maar op 1 manier.
18 jaar
Nou, gisteren zelf de intercooler vervangen. Ongeveer 3 uurtjes werk gehad, garage zal dit ongetwijfeld sneller kunnen. De onderkant van de intercooler was dus opengebarsten, zat allemaal oliedrek in. Op zich viel het me mee. Het was wielkasten open, bumper eraf koplampen weg, dat bovenframe los, even oppassen met de aircoradiator, slangen los en met een beetje wikken en wrikken haal je dan de intercooler eruit.
Daarna even rondje gereden. Kwam nog zatr zwarte rook uit, maar dat werd minder en minder. Hij rijdt ook meteen een stuk zuiniger.
18 jaar
Die oliedrek die je hebt gevonden is waarschijnlijk wel de oorzaak van het scheuren van de intercooler maar het is niet de oorzaak van je probleem. Volgens mij is je turbo stervende en komt daar die olie vandaan. Als ik jou was zou ik die turbo maar eens nakijken/vervangen .
18 jaar
Zat ik ook al aan te denken. Zou dan de 3rde worden. Of misschien teveel olie in het carter? Dat komt toch dan via het oliepeilstok, waar ook de ontluchting in zit, in het luchtinlaatkanaal -> turbo -> intercooler?
In ieder geval: foto's van de operatie: http://212.123.200.254/intercooler/thumb...
18 jaar
Teveel olie dat heb je zo gezien op de peilstok. Hoe is het met de compressie? Mischien heeft de carterontluchting veel te verwerken doordat de zuigers wat ruim in de cilinders zijn komen zitten en komt er daarom olie mee. Turbo blijft het meest waarschijnlijk. Als die turbo's zo kort leven komt dat mischien door slechte smering. Hoe is het met de olieleidingen rond de turbo?
18 jaar
Hij rijdt verders weer perfect. Leiding rond de turbo zit goed. Daar zie ik geen lekkage. Uit die carterontluchting zie je alleen oliedamp komen. Maar het kan, heb er hier wel eens meer over gelezen dat bij teveel olie in het carter dit via die ontluchting in je luchtinlaatkomt en uiteindelijk in de intercooler.
Als de turbo olie zou lekken, via een lager, je de oliestand steeds minder moet zien worden, maar dat ding van mij verbruikt op 30000 helemaal niets. Nog steeds 6 rondjes op het dashboard en op de peilstok idem.
18 jaar
De olieleidingen rond de turbo willen nog wel eens vernouwen/dichtslibben waardoor de smering vermindert. Zie je aan de buitenkant niets van, kost je om de zoveel tijd een turbo. Zijn die leidingen schoon van binnen?
18 jaar
Nee, zover ben ik niet gegaan. Wel om de 30000 versie olie en filter. Misschien is van die flush troep erin gooien? Heb ook geen idee wat er gebeurd als ik die leidingen los ga maken.
18 jaar
Dat flush-spul maakt soms zoveel troep los dat dat juist verstoppingen veroorzaakt. Als je een pijpenragger door de leiding haalt kun je zo zien of er smurrie in de leiding zit of schone olie. Pijpenraggers zijn te koop bij elke tabakszaak en zijn ook reuze handig om dingen mee te smeren waar je met je vingers net niet bij kunt.
18 jaar
Hallo Speerpunt
Ik heb grote interesse naar jouw verslag en foto's van het vervangen van de intercooler gekeken. Zou jij mij kunnen uitleggen hoe ik de bumper en bekleding van de wielkasten loskrijg, aangezien ik ook binnenkort mijn intercooler moet gaan vervangen.
Ik hoor het wel.
Alvast bedankt
18 jaar
Ik heb met een punttang met zo'n bochtje al die rubbers eruit getrokken. De reden dat de wagen op de oprit staat is dat ik er dan goed bij kan. Aan de onderkant zitten ook een paar schroeven.
Ik heb eerlijk gezegd de wielkastbekleding doorgezaagd. Zie je ook op deze foto liggen: http://212.123.200.254/intercooler/DSCN0... Omdat je dan echt de gehele bekleding moet los maken. Dus het voorste stuk.
Vervolgens onder de bumper deze losmaken van de onderplaat. en dan kan je met 2 schroeven die op iedere hoek van de bumper zit de bumper los maken. Denk ook aan de stekkers voor je mistlampen!
Je schuift de bumper dan naar voren, wel met beleid!
Vervolgens koplampen los en dat zwarte frame.
Let op de airco radiator, dat je deze goed ophangt en in de gaten houdt. Als die leidingen knappen ben je verder van huis.
intercooler moet je met een beetje wrikken los krijgen. Ben daar het langst mee bezig geweest, omdat ik zeer en zeer voorzichtig was.
18 jaar
bij een laguna f9q komt het ook regelmatig voor dat de olieafvoer van de olieafscheider dicht zit, de olie stroomt dan niet terug het carter in, maar komt via de carterontluchting in je inlaatsysteem. controleer dit goed!
Als je de turbo gaat vervangen, ook altijd je olie aan- en afvoerleiding vervangen.
"olieafvoer van de olieafscheider dicht zit"
???Waar zit dit? Overigens gaat het hier om intercooler wissel en niet om turbo ;-)
18 jaar
OK, dat maakt het een stuk makkelijker, dan hoef je maar een beperkt deel van de wielkast te openen. Ik ga van het weekend dan maar eens lekker klussen. Weet iemand trouwens of het erg schadelijk is om met een lekke intercooler te rijden? Kan de turbo beschadigd zijn door een lekke intercooler? En is de staat van de turbo op een eenvoudige manier te controleren?
Tevens is mijn achterruitenwisser van een deelbare achterklep vastgelopen, ik denk dat de as vastgeroest is. Hierdoor is mijn motor doorgebrand. Ik moet nu een nieuwe hebben. Deze is dus nog niet bij de automaterialenzaak te verkrijgen, alleen bij de dealer, kosten: 220 euro voor enkel de motor!! Dit is to belachelijk!
Bijgevoegd een foto van de motor, mocht iemand nog zoiets weten te liggen of ergens een Laguna 2 op de sloop weten te staan, dan hoor ik het wel.
Ik laat nog wel weten hoe het gegaan is. Speerpunt alvast bedankt voor de foto's en je antwoord, dit komt erg van pas straks,
Groeten
[url=http://img181.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img181.imageshack.us/img181/66/im...[/img][/url]
18 jaar
Met dat Valeo nummer moet je eens proberen bij Brezan. Die kunnen zo bestellen bij Valeo in Helmond.
Heb ik ook gedaan vooreen Xenon aanstuurunit in mijn Laguna. Scheelde bijna 3x de prijs...
18 jaar
Probeer eens autodemontagebedrijf Broekhuis in Albergen. Die hadden een tijd terug aardig wat Laguna's liggen.
Turbo kan je checken door de luchtaanvoerbuis los te halen en kijken of de as speling heeft.
18 jaar
Wat ik nou opeens vind op internet: http://www.filefactory.com/file/6b389c/ Dit schijnt een Renault bestand te zijn hoe je de turbo en intercooler vervangt.
18 jaar
Dit is geweldig, ik ben al tijdens op zoek naar zoiets. Hiermee moet het zeker lukken.
Bedankt!
18 jaar
Vandaag toch maar de intercooler vervangen, het was toch nog wel goed weer (moet het buiten doen). Viel al met al wel mee, alleen is er niet veel ruimte om de intercooler ertussen uit te halen.
Straks even een proefrondje rijden, maar kan eigenlijk weinig aan misgaan, het is alleen maar een lucht-lucht koeler.
Hieronder nog een foto of twee van mijn intercooler, duidelijk lekgeslagen, was dus echt aan vervanging toe.
Bedankt voor alle hulp!!!
[url=http://imageshack.us][img]http://img179.imageshack.us/img179/6484/...[/img][/url]
[url=http://imageshack.us][img]http://img179.imageshack.us/img179/8409/...[/img][/url]
18 jaar
Zo, identiek dus. Renault Nederland: "Nee, zo vaak gebeurt dat niet. Coulance zegt u?? Nee, meneer, gezien de km stand van uw auto bla bla bla, afschuif afschuif"
18 jaar
Die van mij komt dus uit 2001 en heeft net 94000 km gelopen. Maar ik heb toch wel een aardig bedrag bespaart, aangezien Renault een werkplaatsuurtarief van 73.35 euro rekent!!!
Ook al mee gereden, en niks gemerkt eigenlijk (gelukkig). Ik had ondanks de kapotte intercooler geen zwarte rook voor en na de verwisseling.
Groeten
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar