Renault CLIO 2002: Injector kortsluiting naar massa DF053

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K4J C7, Motorinhoud (cc): 1, Vermogen (kw): 72

Hallo,

Ik heb een aantal weken terug een Clio 2 (phase 2) op lpg G3 opgehaald met marterschade.
Als eerste, na een foutcode; injector circuit/open Cil. 2, heb ik de injectoren vervangen voor een setje geteste ultrasoon gereinigde injectoren(had ik nog liggen)

Hierop volgend heb ik de kabelboom in de motorruimte compleet vervangen, en alles van de gasinstallatie op de juiste manier op de kabelboom gesoldeerd.

Nu had ik natuurlijk hoge verwachtingen.
liep op 3 cilinders, niet mooi.
Op gas, zoals voorheen ook, 1km op gas, daarna piepje en op benzine springen.

Eerste idee was compressie meten, zat allemaal om en nabij de 145PSI, dus daarmee (gelukkig) koppakking oid uit kunnen sluiten.
Heb 100% werkende bobines en bougies uit kunnen wisselen. Was het niet.
Distributie staat goed.

De foutcode die ik voor het vervangen van de kabelboom kreeg(injector cil. 2 open circuit) kwam weer terug na het vervangen van de kabelboom.

Deze keer iets specifieker (andere apparatuur), als; "DF053 cilinder 2 injector circuit, short circuit to earth"

Wat ik geprobeerd heb, is de gasInjectoren los te koppelen van de benzine injectoren (pakken hun signaal van de benzine injectoren), en de connectoren van de benzine injectoren direct op de benzine injectoren te zetten.
Dit gaf geen verbetering.

Hoofdverdachte is nu de computer.
Het zou wel heel vreemd zijn, als je met 2 kabelbomen hetzelfde probleem zou hebben, dus moet het ergens anders in zitten.

Hopelijk heeft hier iemand tips/ andere inzichten, want klakkeloos een computer vervangen of repareren is natuurlijk niet wenselijk, zonder dingen uit te sluiten/zekerheid te hebben.

Bedankt!

Plukjee

Geplaatst door Plukjee (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Heb je injector 2 en de bedrading van injector 2 al eens Ohms nagemeten met een multimeter?
- sluiting naar massa in de injector
- sluiting in de kabelboom vanuit de injector gemeten met losgenomen injectiecomputer
- sluiting naar massa van de kabelboom vanuit de injector gemeten met losgenomen injectiecomputer
- onderbreking in de kabelboom vanuit de injector gemeten met aangesloten injectiecomputer

    en wat was precies de marterschade aan de bekabeling? - Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Plukjee (0), 4 jaar geleden

Dit is injector 1(A)

Plukjee (0), 4 jaar geleden

Injector 1

Plukjee (0), 4 jaar geleden

Ik krijg de foto's niet geladen, te groot bestand(1.4, mb van de 2mb?)

Het was in ieder geval een grote puinhoop.
Gasinjector B(2) was een draad bijna voor door, dit is opgelost, over de hele kabelboom kale bedrading, injector 1 met kale bedrading.
Heel veel was al met tape dichtgemaakt door de vorige eigenaar.

Kabels van nieuwe boom zijn allemaal goed.

Heb van de oude boom injector 2 bekabeling gevolgd, eindigt op een blok van 4 kabels, waarvan er een dikkere weer naar de zekeringkast gaat (naar een relais, vermoedelijk de benzinepomp relais oid) geen onderbreking of kale draden kunnen ontdekken (voor de koop misschien wel kaal geweest).

De foutcode voor en na de nieuwe kabelboom kan het zelfde zijn geweest, maar door een verschil in apparatuur anders vermeldt staan. Voorheen was het P0202.
Deze kan ook kortsluiting betekenen.

Welke reparaties kunnen de P0202-code repareren?

- Vervanging brandstofinjector voor cilinder 2 (geprobeerd)
- Reparatie of vervanging van een defecte kabelboom ( is dus vervangen)
- ECM-vervanging
- Verbindingsproblemen oplossen (zou dus in orde moeten zijn)

Zoals ik het hier lees, blijft alleen de computer over.
In hoeverre is het mogelijk dat de computer een tik heeft gehad door kortsluiting, en de injector nr2 aansturing gesloopt heeft?

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Weet je om te gaan met een Digitale multimeter op Ohm-bereik? Het mag ook een goedkope multimeter zijn, als hij het maar doet.
- zet de Digitale multimeter aan op het hoogste Ohm-bereik
- hou beide draden van de Digitale multimeter tegen elkaar aan: als de draden niet tegen elkaar aan zijn moet je de hoogste waarde in het scherm aflezen en als de draden tegen elkaar aan worden gehouden moet ongeveer nul worden aangegeven.
Als dit zo is, werkt de Digitale multimeter.
Ga nu meten aan de kabelboom met losgemaakte computer (kabelboom los van de computer dus):
1. hou één draad van de multimeter tegen het metaal van het motorblok aan en de andere draad tegen een aansluiting van de injector, aan kabelboom-kant. De multimeter mag nu NIET naar (ongeveer) nul terug gaan: hij moet onveranderd de maximale waarde blijven aangeven. Doe dat ook identiek met de andere draad (als er twee per injector zijn).
2. Bij twee draden per injector: meet de kabelboom tussen de twee draden van de injector, ook weer met de computer losgenomen van de kabelboom. Je moet nu ook weer de maximale waarde zien op de multimeter, de aangegeven waarde mag ook nu weer NIET naar (ongeveer) nul terug gaan.
Als de meetwaarde nu nog niet op (ongeveer) nul is geweest, is de kabelboom in orde qua "short circuit to earth".

Plukjee (0), 4 jaar geleden

Ik krijg " 1 . "
Als ik het opzoek, blijken sommige meters oL en sommige 1 als oneindig aan te geven.

Zelfde als de kabels los hangen.
Kan hier dus uit opvatten dat de kabels onderling geen contact maken.

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

Dan zou je inderdaad concluderen dat je door het vervangen/herstellen van de kabelboom de kortsluiting hebt weggewerkt en dat de computer mogelijk een tik heeft gehad.
Er zijn bedrijven die zulke computers kunnen herstellen (ACtronics?).

    ACtronics helaas alleen voor bedrijven.
    Kan niet echt prijzen vinden, waar kan ik op rekenen?
    Is het überhaupt de moeite, of is een set sleutels, sloten computer en body control module niet stukken goedkoper? - Plukjee (0), 4 jaar geleden

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

ACtronics kan, als je dat via een garage laat lopen. Alternatief: http://auto-elektronica.com

Weet waar je aan begint als je de hele set vervangt, alles communiceert en controleert onderling met elkaar enz.

    Oke. Ik heb gisteren een reparatieformulier ingestuurd bij ECU repair centre(Helmond)

    350 euro. Is nogal aan de hoge kant(ik heb zelf geen enkel idee wat er allemaal wel niet bij komt kijken natuurlijk), dus toch eens op zoek naar een vervangende complete set.

    Bedankt voor je hulp. Kan een of 2 weken duren, maar ik post even een berichtje wanneer het opgelost is! - Plukjee (0), 4 jaar geleden

Plukjee (0), 4 jaar geleden

Gisteren computer, leesring, chip, en body control module vervangen. Auto rijdt perfect.

Maar.. Nu werkt ESP en cruise control niet meer, lampjes van de cruise gaan aan.

Zou dit in de body control module zitten, en zijn hier oplossingen voor?

Heino4267 (215), 4 jaar geleden

ik denk dat de donorauto een iets andere uitrusting / configuratie had en dat die configuratie (dus instellingen in de ECU) moet worden aangepast.

    Dat moet in principe kunnen met een Renault can clip oid lijkt me?

    Loopt verder wel goed, alleen stationair een paar tellen wat schommelen, voor hij zich herstelt.

    Zal eens beginnen met het gasklephuis schoon te maken. - Plukjee (0), 4 jaar geleden

Plukjee (0), 4 jaar geleden

Dit ga je niet geloven..cruise control werkte opeens wel?😂

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.