Bijrijder knop stopte ermee, maar de schakelaar van de bestuurder deed het nog wel. Na twee maanden stopte ook die ermee.
Knopje rechts 6 polig, waarvan B3 onbenut.
Als ik op de knop neer druk, hoor ik een klikje, maar kan niet opmaken of het de knop zelf is of elders. Als ik knop bestuurderkant druk op neer, helemaal niets.
Met een multimeter meet ik het volgende
A2 - B2 12 Volt
A2 - A3 12 Volt commando raam neer functioneert
A2 - B1 12 Volt commando raam op, functioneert ook
Dus de rechterknop lijkt me in orde. Uiteraard de zekeringen ook. Iemand een idee wat het verder kan zijn?
Hartelijk dank bij voorbaat voor uw antwoord/oplossing.
René
A
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou de deurbekleding er eens af halen en ook eens meten op het raammotortje , motortje kan defect zijn of vast gelopen zijn .
Je kunt dan ook het motortje spanning geven om te kijken of hij werkt .
Hai Kaleido,
Dank je wel.
Motor uitgenomen en die spint op de bediening van de portierzijde maar 1 kant op. De motor even getest door de stekker even om te draaien en die is in orde. Dus dat is het gelukkig niet.
Nu heb ik gehoord dat wanneer het de schakelaar bij de bestuurder is, dan functioneert die van de betreffende protier ook niet. Heb ik dat juist gehoord? Als dat zo is dan moet het de schakelaar bij de bestuurder zijn. Misschien kan dat ook andersom, dat wanneer het de schakelaar van het portier is, dat dan de schakelaar van de bestuurder het ook niet meer doet.
Laatste zou curieus zijn een beetje omdat het de bestuurders schakelaar is die er als laatste mee is gestopt. De portierschakelaar zelf was er namelijk al een paar weken eerder mee gestopt.
Toch blij een stuk wijzer te zijn op de zondag. :O)
Alvast dank voor je antwoord.
René
4 jaar
De kans dat je een draadonderbreking hebt in de kabelboom die door de opening van het bestuurdersportier heen loopt is véél groter dan de kans dat een schakelaar kapot is: die schakelaars worden zelden of nooit gebruikt, terwijl de kabelboom veel te lijden heeft, vooral die van het bestuurdersportier.
Wat je kunt doen is de schakelaars losnemen en ze met een weerstandsmeting doormeten of ze nog goed zijn.
Je hebt die van de achterportieren als referentie), of eenvoudig die van de voorportieren en de achterportieren omwisselen, dan weet je of de klacht mee verhuist, c.q. niet is opgelost (bij een draadbreuk).
Als het een draadbreuk is, kan je die draden volgen vanuit de raammotor terug naar de deurovergang en die draden vernieuwen.
4 jaar
Hai Heino,
Dank voor je antwoord. In deze hebben alleen de ramen voor een elektrische bediening. Het kan zijn wat je zegt dat er toch een draadje het euvel is. Wat ik kan doen is een schakelaar bestellen, die is niet al te duur, kijken of dat het probleem oplost. Volgens de beschrijving zijn beide schakelaars (bestuurder + bijrijder) identiek.
Dus kan dat meteen testen natuurlijk. Ik heb geen overzicht van het schakelschema van de ramen van dit type renault. Ik kom wel een 8 polige tegen (4 x A en 4 x B) Deze schakelaar gebruikt er 5, A-3 en B1 + 2, B3 onbenut. Ik kan dus niet goed uitgaan van wat ik zie omdat er inderdaad op de schakeling op wel stroom gegeven word, schakeling neer niet. (passagierzijde) De bestuurders schakelaar doet helemaal niets.
Dus het zou zomaar kunnen dat die het probleem is waardoor de passagierskant het ook niet doet. Maar dat is dus wat ik van iemand hoorde. Ik kan me niet voorstellen dat het een combinatie van faktoren is zoals twee knoppen stuk, of en de knop en een draad. Ik zal morgen nog eens zien of ik nog een optie heb.
Dak voor zover :O))
Das het lastige van het verhaal. Half internet maar niet kunnen vinden. Mocht je een idee hebben, hou ik me graag aanbevolen,
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar