close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault CLIO 2011: Elektrisch raambediening defect

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: D4F H7, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 76

Elektrische bediening raam passagierskant viel uit, maar was met de knop aan de bestuurderskant nog wel te bedienen enkele maanden. Nu is deze aan de bestuurderskant ook uitgevallen.
Zekering is intact, proberen te resetten mbv de knoppen doet het ook niet.

Het komt mij niet waarschijnlijk voor dat beide schakelaars stuk zouden zijn vlak achter elkaar. Op een forum las ik dat bij een type megane, het kan zijn dat het euvel alleen in de knop aan de bestuurderskant zou kunnen zitten.

Ik heb het halve internet afgezocht naar een werkplaats manual voor mijn type renault om de knoppen uit te kunnen nemen, zonder schade, en door te kunnen meten. Die heb ik helaas niet kunnen vinden. Uiteraard kan ik naar de dealer hiervoor maar die vraagt exorbitante prijzen voor doormeten alleen al.

Iemand een idee hoe de bedieningsknoppen te verwijderen of een mogelijke ervaring met oplossing?

Voor een ieder natuurlijk de allerhartelijkste en warme wensen en een zeer voorspoedig 2020 van deze kant.

.

Geplaatst door

rcivile (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De kans dat je een draadbreuk in de kabelboom van het bestuurdersportier hebt (dus in de open deur-overgang) i s vele malen groter dan de kans op een defecte schakelaar.
Dus in jouw geval deed ik het volgende:
- kijk of in het portier waarin het raam niet meer werkt (passagierskant dus) vochtschade zit: daardoor raakt de print defect en dan werkt niets meer.
- als dat allemaal werkt (als je rechtstreeks 12 Volt en massa op de motor zet met de print losgenomen, omgedraaide spanning = omgedraaide draairichting open/dicht) in het passagiersportier, meet je of je draadbreuken hebt in de bestuurdersportier-kabelboom (omdat dat portier het vaakst open/dicht is gegaan).
- daarna kijk je voor draadbreuken in de kabelboom van het passagiersportier en daarna speel je met de raamschakelaar-contacten om te kijken welke schakelaar evt. kapot is.

Heino4267 660

4 jaar

Het proberen zeker waard. Ik ga er eens mee aan de slag. Dank Heino.

rcivile 0

4 jaar

Hai Heino,
Motor uitgenomen en die spint op de bediening van de portierzijde maar 1 kant op. De motor even getest door de stekker even om te draaien en die is in orde. Dus dat is het gelukkig niet.

Nu heb ik gehoord dat wanneer het de schakelaar bij de bestuurder is, dan functioneert die van de betreffende protier ook niet. Heb ik dat juist gehoord? Als dat zo is dan moet het de schakelaar bij de bestuurder zijn. Misschien kan dat ook andersom, dat wanneer het de schakelaar van het portier is, dat dan de schakelaar van de bestuurder het ook niet meer doet.

Laatste zou curieus zijn een beetje omdat het de bestuurders schakelaar is die er als laatste mee is gestopt. De portierschakelaar zelf was er namelijk al een paar weken eerder mee gestopt.

Toch blij een stuk wijzer te zijn op de zondag. :O)

Alvast dank voor je antwoord.

rcivile 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.