Ben bij een officiele Renault dealer geweest voor een kleine onderhoudsbeurt. Volgend de techneuten aldaar is de intercooler er "slecht aan to. Hij schijnt "bol" te staan. Het resultaat is dat het vermogen minder wordt als de intercooler helemaal stuk gaat.
Vragen:
1 Wat is "slecht" in dit geval?
2 Is het slechter worden van de intercooler een proces dat langzaam gaat en slecht merkbaar is, of is het ineens PLOP!, over en uit en vermogen weg?
3 Kan het kwaad om hier voorlopig nog even mee verder rijden? Is het mogelijk dat bv ook de turbo kapot gaat? Ik wil deze reparatie nl even uitstellen zodat ik deze reparatie eventueel kan combineren met het vervangen van de radiateur die ook volgens de dealer lek is. Maar ik wil dit nog even afwachten en bekijken hoe ernstig dit lek daadwerkelijk is.
Bedankt!
Martin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Slecht betekent dat in het geval dat je intercooler helemaal scheurt, je geen drukvulling meer hebt, in dat geval zal de motor in noodloop overgaan, omdat de diverse waarden als turbodruk niet meer overeenkomen met de ingestelde waarden in de electronica.
Noodloop wil zeggen dat de motor op vast ingestelde waarden gaat rijden, dit betekent half vermogen en zeer onzuinig rijden.
Het slechter worden van de intercooler gaat geleidelijk, maar als hij dalijk ineens afscheurt is het ineens over met de pret.
Dat er bij zulke acties een turbo overlijd is mij niet bekend, maar zou wel kunnen. Ook heb je kans dat er olie vanuit de turbo uit de intercooler gaat komen in verband met te weinig tegendruk.
Dat de intercoolr bol staat kan eer gevolg zijn van ijsvorming, als er water in de intercooler heeft gestaan, hiervoor zou je onderin een klein gaatje van 1 tot 1 1/2 mm kunnen boren om het water er meteen mee uit te blazen.
Succes in elk geval.
Marcel
Een gaatje in je intercooler boren???
jep, wordt bij ons ( volvo bedrijfswagens) standaard gedaan in de aftapplug.
Hier creëer je een mogelijkheid dat eventueel opgenomen water er continu uitgeperst wordt.
Een gaatje van 1mm is genoeg, op het laagste punt, merk je niets van tijdens het rijden.
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar