close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: rode diesel

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2dci

Kan iemand mij vertellen of ik bij deze renault geen motorische problemen krijg bij het rijden op rode diesel. Ik heb deze auto enkele weken, voor deze had ik een opel omega 2.5TD aut. waar ik zonder probleem 3 jaar en 90000 km op rode diesel heb gereden. Men zegt dat de opel een ouderwetse dieselmotor is die daar geen hinder van ondervind maar dat de renault met common rail techniek daar wel gevoelig voor zou ziin. Lijkt mij sterk aangezien de moderne tractoren ook dezelfde hoogwaardige techniek hebben en rode diesel gebruiken.
Wie, met verstand van zaken kan mij advies geven?

Geplaatst door

rienvoermans (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er is een goeie reden voor waarvoor zelfs de moderne traktoren niet meer op rode diesel mogen rijden!
Het is dus heel heel sterk af te raden. Tenzij je garagist heel graag ziet.

Alle dieselolie voor wegverkeer moet voldoen aan de EN590-norm. Deze norm wordt vanaf 2000 in het kader van de Euro 3 emissie-eisen aangehouden. Als we de verschillen met de voorheen gebruikte dieselbrandstof bekijken (meestal is rode dieselolie of huisbrandolie niet op EN590-kwaliteitsniveau), zien we dat het zwavelgehalte tot 350 mg per kg (ppm) is verlaagd. Het zwavelgehalte bedroeg 500 ppm. De dichtheid was niet vastgelegd, maar 860 kg/m3 was een goede waarde. De EN590-dieselolie mag hooguit 845 kg/m3 halen. Het cetaangetal was hooguit 49 en ligt nu op 51. Er is een anti-slijtage test (HFRR) voor EN590-brandstof om schade aan brandstofpompen en verdelerinspuitpompen te voorkomen. De gerenommeerde brandstofmaatschappijen voegen aan EN590-dieselolie nog een additievenpakket toe. Dit bevat naast reinigende produkten, anti-schuimvoegingen en soms ook een verbrandingsverbeteraar. Wat hebben we aan deze informatie? Het lagere zwavelgehalte is nuttig voor de katalysator en het milieu. De hogere dichtheid van rode diesel kan een lager verbruik of hogere prestaties opleveren, maar dan moet de verbrandingswaarde hoger zijn. Dat hoeft niet zo te zijn. Het cetaangetal speelt vooral een rol bij de koude start, hoe hoger de waarde des te sneller en geruisarmer komt de verbranding op gang. De additieven zijn van belang bij het tanken, smeren en schoonhouden van het hele systeem, inclusief de verstuivers. Samengevat: rijden op niet EN590-dieselolie gaat heus wel, maar als de emissie- en levensduureisen een rol spelen zijn ze niet voor niets verboden in wegvoertuigen

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

voor moderne motoren in tractoren wordt ook al aangeraden om niet de gewone rode diesel te gebruiken, maar speciale, dacht dat dat ook aan die EN590 moest voldoen. Maar het rode zit meer in de andere accijsen dan in de kwaliteit. Sjaak

sjaak10918 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.