Na ca. 20 minuten rijden, met ingeschakelde airco, neemt de ventilatie in de auto steeds verder af totdat de luchtstroom bijna volledig geblokkeerd is. Kachelventilateurmotor blijft gewoon op snelheid draaien. Is ook nog in snelheid te regelen, maar levert geen opbrengst meer in interieur. Temperatuur in auto loopt daarom op.
Heb inmiddels ontdekt dat uitschakelen van de airco binnen 10 sec. een normale luchtstroom tot gevolg heeft. Na ca. 5 min. airco weer inschakelen levert ook weer lekker gekoelde lucht op. De cyclus herhaald zich dan wel weer in ca. 20 minuten.
Computer geeft geen storing. Opnieuw inlezen van de computer heeft ook niets opgeleverd. Alle regelkleppen werken; mengklep, recirculatieklep en verdeelklep functioneren. Garage heeft op dit moment geen oplossing.... Iemand bekend met dit probleem??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De verdamper van de airco bevriest dan. Oorzaak: temperatuurvoeler in de verdamper defect. Doordat de voeler defect is, schakelt deze de aircopomp niet uit en wordt de verdamper te koud waardoor deze bevriest en de luchtdoorlaat daardoor gestremd wordt. Doordat je de airco uitschakelt, ontdooit de verdamper weer en is de luchtdoorstroming weer hersteld. Nadien weer het zelfde verhaal. Temp. voeler vervangen dus.
Is de werking van deze temp. voeler snelheids afhankelijk?? Tijdens een dagje testen bij de garage op het terrein doet de klacht zich niet voor. Zelfdenkende ventilator slaat dan (bijna) pendelend aan/uit en de verdamper blijft dan schoon. Heb voor het opnieuw inlezen van de computer hier wel een probleem mee gehad; toen sloeg de zelfdenkende ventilator niet aan. Gevolg: bevroren verdamper en emmers water onder de auto. Dat is nu niet meer het geval.
Probleem doet zich duidelijk tijdens rijden voor en lijkt heftiger (sneller) voor te komen bij snelweg ritten.......
15 jaar
Wat heet "dagje testen"? Stationair laten draaien, of af en toe eens meenemen? Of is de monteur op uw kosten hele ritten gaan maken van 3 kwartier?
Met rijden heb je een heel andere luchtsnelheid dan stilstaand of met stadsverkeer.
Inderdaad veelal stationair laten draaien, volgens mij niet eens korte ritten......
Bevroren verdamper agv kapotte temperatuursensor klinkt heel plausibel. Het lijkt ook alsof de airco niet regelt.... Blaast continue steenkoude lucht (ca. 3,5 gr.) naar binnen; totdat de luchtstroming steeds verder smoort.
Komt eerder overeen met een aan / uit regeling; dan met een geregelde climate control......
15 jaar
Vandaag contact gehad met garage. Volgens garage (en werkplaatshandboek) heeft dit type geen temp.voeler op de verdamper van de airco; maar rekent de ECC de sturing van de aircopomp uit aan de hand van de gegevens verkregen uit de buitentemperatuurvoeler en de binnentemperatuurvoeler.
De buitemp. staat weergegeven in display en lijkt me niets mis mee.
Enige optie zou kunnen zijn dat binnentempvoeler een verkeerde waarde aangeeft. Een kapotte voeler zou volgens garage gedetecteerd worden door computer??
15 jaar
Onlangs is het probleem verholpen met het vervangen van de rekeneenheid van de kachel.
Zowel kachel, klimaatcontrole en interieurventilatie werken nu weer naar behoren.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar