Renault Clio 2004: kabelboom beschadigd / elektronica?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: D4F B7, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Hallo allemaal,

Bij het op contact zetten van de auto, blijft met enige regelmaat het lampje 'elektronische storing' branden. Dan zet ik hem uit en opnieuw op contact en dan dooft hij wel. De display waar de tijd in wordt weergegeven toont ook soms spontaan een buitentemperatuur van een willekeurige waarde en dooft dan weer. De display begint ook uit het niets snel te knipperen waarbij de tijd verdwijnt. Het lijkt een slechte kabelverbinding te zijn, maar dan komt hij spontaan weer terug en heeft de klok zich gereset. Tijdens het knipperen van het display is ook de bediening van de radio achter het stuur onwerkzaam. Ook wil de motor soms niet starten (startmotor loopt, maar slaat niet aan) of loopt hij op 3 cilinders ipv 4.

Tot nu toe heb ik de UCH gecheckt, de zekeringenbehuizing onder de motorkap zo goed als mogelijk schoongemaakt, enige gecorrodeerde contacten schoongemaakt en vandaag heb ik de bovenste helft van het dashboard verwijderd om kabels te checken op breuken, maar tot nu toe lijkt alles optisch in orde.

Is er een plek waar de kabelboom vaak doorslijt die ik over het hoofd zie? Het lijkt toch sterk een elektrisch/elektronisch probleem te zijn. Heeft iemand enig idee waar ik mee te maken heb? Misschien nog een defecte print ergens ofzo? Alvast bedankt voor het meedenken!

qliceau_renault

Geplaatst door qliceau_renault (0) , lid sinds 7 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

5 Reacties

7 maanden geleden - AS1

Er loopt een masskabel van accu naar chassis en van chassis naar versnellingsbak onderaan.
Maak de massapunten eens schoon.

7 maanden geleden - Jeraevers

Slecht contactslot is ook een mogelijkheid.

7 maanden geleden - qliceau_renault

Ik heb de massakabel losgemaakt en alle uiteinden met de staalborstel weer blank gemaakt. De bouten waarmee ze in het chassis zaten en in de bak ook. De bovenste dunne kabel die op de bak zit moet ik nog doen, daar had ik vandaag geen tijd meer voor. Die loopt ook niet naar de accu maar naar de zekeringenkist, dus misschien dat die de doorslag gaat geven. Hij leek wel stabieler namelijk bij het testen. De temperatuur blijft nu vast branden met een vaste waarde, maar het display viel toch uit / ging flikkeren nadat ik een rondje had gereden.

Er zit schot in in ieder geval. Zijn dit alle massapunten of zitten er elders nog meer?

.

7 maanden geleden - qliceau_renault

Heb nog even goed gezocht en heb nog een stuk of 8 massa punten gevonden. Bijv. achterin de kofferbak 2x, binnen onder het dashboard nog eens 5 en 2 bij de koplampen.

Heb alle kabels die ik kon zien nauwkeurig bekeken voor draadbreuk en alle massa punten allemaal schoongemaakt met de staalborstel en steeds als ik wilde testen startte de motor probleemloos, maar het display blijft knipperen.

Ik wil er bijna van uit gaan dat het display gewoon niet meer goed is, maar hij gaat op de gekste momenten gewoon weer werken. Toen ik gisteren de koplampen aan deed, viel het display uit nadat hij feilloos had gewerkt voor een half uur. Misschien dat dit nog iets zegt? Ik heb echt geen idee waar ik nu nog naar moet kijken...

6 maanden geleden - Heino4267

Wellicht toch de displayunit zelf, m.n. de printplaat (haarscheurtjes en slechte soldeerverbidningen) en de connector van zijn aansluiting naar de auto toe.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.