Renault Scenic: Kachel standen knop werkt niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Goedendag,

Ik heb al gezocht op dit probleem maar kan het nergens vinden, overal zie je de kachel resistor als probleem naar boven komen, de mijne werkt echter perfect, ook de airco.

Het probleem wat ik heb is dat de schakelaar in het midden, lucht naar voeten, midden, midden en vooruit of vooruit alleen niets doet, men zegt dat ik een kabeltje moet laten vervangen maar dat kost zeer veel omdat het hele dashboard eruit moet. Nu is mijn vraag of iemand weet, liefst met plaatjes of video, hoe ik dit zelf het beste kan doen, misschien is het kabeltje (als er een kabeltje inzit) los geschoten of iets dergelijks.

Mijn zoektocht op youtube levert ook niets op dan behalve de kachel weerstand vervangen :(

Wie o wie kan mij helpen?

Bij voorbaat dank,
Rene

RJMS

Geplaatst door RJMS (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

kaleido 1 (1830) PRO, 8 jaar geleden

Als je de bovenplaat van het dashbord er af haalt , kun je kijken wat er gebeurt.

RJMS (0), 8 jaar geleden

Ik zie twee schroefjes zitten net boven mijn tellerplaat maar weet verder niet waar wat zit, kun je me misschien verder helpen hierin Kaleido?

Alvast bedankt!

kaleido 1 (1830) PRO, 8 jaar geleden

Links en rechts zitten vooraan bij de ruit 2 roosters , deze wip je er uit , dan zitten daar 2 torxboutjes , deze los draaien , soms zit er in het midden bij de voorruit een dopje daar zit er ook nog 1 onder .
De hele bovenplaat kan er nu af , naar je toe en omhoog.

RJMS (0), 8 jaar geleden

ok bedankt ga ik proberen morgen ochtend, je hoort resultaat van wat ik zie van me :)

RJMS (0), 8 jaar geleden

Nou ik heb het gehele ding eraf gehaald, hoefde alleen de twee schroefjes onder de tweeter kapjes los te schroeven, maar ik zie alleen twee immense pijpen (lucht toevoer neem ik aan) en dan in het midden, na ook het bakje eraf gehaald te hebben waar de klok inzit zie ik helemaal niets wat ook maar op een kabeltje lijkt, is het wel een kabeltje en geen electronisch systeem met sensor ofzo?

7seconds (0), 8 jaar geleden

volgens mij is het bedieningskabeltje uit zijn houder of eindstukje geschoten waardoor deze de luchtklep niet meer bedient. Als ik me goed herinner kan je erbij in de voetenruimte van de passagier.

RJMS (0), 8 jaar geleden

dan moet ik een manier verzinnen zonder al teveel te verbuigen om erbij te komen, zie namelijk helemaal geen schroefjes of steek plugjes zitten hier en alles is dicht zit alleen een paar kleine sleufjes waaruit nu alle lucht komt :(

ik ga proberen om erbij te komen en dan opzoek naar een kabeltje

7seconds (0), 8 jaar geleden

je zal wel een paneeltje moeten losschroeven of lostrekken zodat je tegen de zijkant van de klep aankijkt. Het is gewoon een roterende klep die uiteraard de luchtstroom verdeelt. Ik denk niet dat de kabel gebroken is maar bij de klep of de draaiknop losgeschoten is.

RJMS (0), 8 jaar geleden

ok bedankt :) het is opgelost!!

Asbak eruit (2 schroefjes eruit schroeven) dan kun de asbak houder eruit trekken, daarna zie je nog eens 2 schroefjes zitten die de knoppen op zijn plaats houden, ook los schroeven, toen ik dat paneeltje eruit haalde zag ik een los kabeltje zitten met een rode kleur, heb aan binnen kabeltje getrokken tot hij niet verder kon, daarna de draaiknop helemaal rechtsom gedraaid en kabeltje vastgemaakt, beugeltje waar hij in moest was afgebroken, heb een elastiekje gepakt, een brede, en om het beugeltje gedraaid daarna met een warmte lijmpistool een klodder lijm op gedaan en gewacht tot het droog was. paneeltje erin terug geduwd, voorzichtig uiteraard en getest of het werkte. schroefjes weer vast, asbak houder terug en vast geschroefd en asbakje erin en voila, alles werkt weer zoals het hoort.

Je hoeft dus niet de bovenkant van het dashboard eraf te halen.

bedankt voor de reaguurders :)

RJMS (0), 8 jaar geleden

Nou probleem is weer terug maar nu met ander kabeltje, deze is met geen mogelijkheid mijns inziens wederom vast te maken. deze keer is het de circulatiekabel ik heb een aantal fotoos gemaakt van mijn probleem, de kabel die aan de grijze tandwielen zit heb ik gemaakt en werkt perfect de andere kabel hangt er nu los bij en ik kan niet zien waar deze vast te maken omdat er een immens zwart blok voor zit en een nauwe doorgang van mss een cm.

7seconds (0), 8 jaar geleden

de foto's zijn wel duidelijk maar het is voor mij lastig om advies te geven als ik niet zelf onder het dashboard heb gelegen. Misschien kan je de recirculatieklep in de "open" stand vastzetten met een parker. Je kan m dan niet meer bedienen maar wanneer gebruik je de "gesloten" stand eigenlijk.

RJMS (0), 8 jaar geleden

Het gaat hier niet om de recirculatieklep. het gaat hier om de standenknop warm/koud. (circuleren van koud naar warm of terug)
Misschien wat raar uitgelegd, excuses.

Jij bedoelt een tikkend geluid van de klep, dit heb ik niet.

Het tweede kabeltje moet vast gemaakt worden aan de warm/koud, hij staat nu iets boven het middelste daar er maar een zeer kleine hoeveelheid warmte binnen stroomt.

RJMS (0), 8 jaar geleden

Als iemand een werkplaats handboek heeft van de scenic 1998 dan ben ik ook al blij, het draadje met de megane/scenic handboek heb ik niets aan, daarin wordt alleen het motor gedeelte van de scenic uitgelegd.

Bij voorbaar dank,
René

7seconds (0), 8 jaar geleden

ik bedoelde eigenlijk dat soms de recirculatieklep in de open stand wordt vastgezet, als de bediening ervan (elektronisch of met een kabel) het niet meer regelt; repareren is dan vaak een flink karwei en weegt niet op tegen die enkele keer dat je die klep dicht wil doen. Ik begrijp nu dat het gaat om de klep die de toevoer van warmte vanaf de kachelradiator regelt. Deze klep zit -logisch- dicht op de kachelradiateur dus daar moet je ergens zijn. De toe- en afvoerslang van de kachelradiateur zitten volgens mij aan de bestuurderskant en de bedieningskabel aan de passagierskant volgens de foto's. Wanneer je aan de knop draait beweegt de (losse) kabel dan gewoon mee.

RJMS (0), 8 jaar geleden

Aah ja ok, ik snap ook niet waarom er een recirculatieklep inzit, soms denk ik wel 's om het voor de dealer makkelijker te maken om wat extra's te verdienen met een klapje weg te stoppen zover weg.

Maar wat aangaande de kabel die los zit, ja die beweegt gewoon op en neer in zijn hoesje als ik aan de knop draai, echter zoals je ziet op foto 4 (van onderaf met de zwarte box die in de weg zit om er goed bij te kunnen) hangt deze nu los en moet bevestigd worden ergens tussenin, waar precies zie ik niet, kan ook echt niets voelen wat er zit, de toegang is gewoonweg te smal voor mijn ranke vingertjes.

Als je me kunt helpen dan graag, als je niet te ver weg woont zou ik ook naar je toe kunnen komen, jij hebt er meer verstand van dan ik neem ik aan.

De zwarte box die erzit daar zit ook mijn pollenfilter in, als ik die eraf haal (1 schroefje los en dan naar voren schuiven) kom ik nog geen stap verder, ik zie wel kleine zwarte plastic pinnetjes zitten aan de onderkant van deze box maar kan er verder niets mee :(

7seconds (0), 8 jaar geleden

ik zou je wel willen helpen maar ik woon op zeker anderhalf uur rijden van Rotterdam. Ik heb niet meer verstand dan jij van dit soort zaken, maar herken het wel want ik had ooit een Safrane uit 1996 met draaiknoppen waarbij één van de kabels losgeschoten was en het een flinke klus was om deze weer vast te krijgen en zelfs beter dan oorspronkelijk (extra klemmetje). Maar zelfs na vele jaren sleutelen kom ik er ook niet altijd uit....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.