Renault 19: Kachel wordt nog steeds niet genoeg warm

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: C3J 1.4

Reeds kachelradiator doorgespoeld. Thermostaat vervangen. Div. keren ontlucht.
Beide slangen naar de kachel worden heet.

Radiator vervangen lijkt mij een hoop werk.

Ik kan nog eens met Wynns Flush proberen. Koelvloeistof eruit, water erin. Met Flush 20 min laten draaien.

Ik weet anders niet wat het is.

aad51

Geplaatst door aad51 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault 19? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Peter J (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi Aad,

Radiateur vervangen is inderdaad veel werk, staat volgens mij een dag werk voor omdat het volledige dashboard gedemonteerd zal moeten worden. Ik denk alleen dat dat de enige oplossing zal zijn.

Peter.

AS1 (105), 17 jaar geleden

Ik zou eerst controleren of de kachelkleppen goed werken (als je toch bezig bent).

aad51 (0), 17 jaar geleden

Waar zitten die kachelkleppen dan?

Is daar eenvoudig bij te komen?

Aad

aad51 (0), 17 jaar geleden

Kachelkleppen werken goed.
Temp.meter komt niet verder dan tot het midden.
Fan slaat niet aan. Werkt wel.
Heb nu Wynns Flush erin gedaan met water. Nu eerst maar 100 km rijden en dan maar zien.
Voorlopig nog geen resultaat.
Oorzaak nog steeds een raadsel.

AS1 (105), 17 jaar geleden

Op het forum staat ergens een theorie dat de lamellen verstoppen van de kachelradiator maar dat je desondanks wel doorstroming hebt...

aad51 (0), 17 jaar geleden

Nu ook de waterpomp vervangen. Even gtracht te reinigen met silver soda. Geen resultaat.
Thermostaat reeds vervangen.
Zit nu water in. Wanneer kachel uit staat wordt de temp. hoger, komt iets over het midden. Bij de kachel aanzetten is de warmte redelijk
Kachel radiator vervangen is voor mij teveel werk
Het is een type phase II en men zegt dat dan het dashboard eruit moet.

.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Waar wij vreselijk goeie ervaring mee hebben is het volgende: je koopt een flesje JB Radiator cleaner. Je haalt beide kachelslangen los en laat de vloeistof uit de kachel lopen. Je brengt de beide slangen tot boven de kachelradiateur, eventueel verlengen. Dan giet je de ONVERDUNDE!!! cleaner in een van de slangen en stopt als het uit de andere slang begint te lopen. Wel doorgaan tot de claener eruit komt! Eerst komt er nog koelvloeistof. Dat kakje laat je lekker een half tot een heel uurtje er in zitten. Dan laat je de vloeistof eruit en sluit de boel weer aan. Succes verzekerd! Let op de dikke shit die dan uit de kachel komt.

Nog even het volgende: in de gebruiksaanwijzing van het flesje staat dat het verdunt moet worden met het koelwater. Daar heb ik slechte ervaring mee, omdat het dan eenvoudig niet goed meer werkt. Ik heb dit met name bij renault tientallen keren toegepast. Nog nooit zonder goed resultaat! Oke, de kachel wordt nooit meer zo goed als ie nieuw was, maar je kan je auto er weer perfect warm mee stoken.
Het flesje kost bruto 10,95.
Doe het maar, je kan je er nooit een bult aan vallen, en het resultaat is verbluffend maar dat zie je straks vanzelf.

Sytze

aad51 (0), 17 jaar geleden

JB Radiator Cleaner is hier in de buurt niet te koop. Dichtsbijzijnde is volgens mij Bakker in Ridderkerk.
Maar ik ga het proberen.
Vreemd is echter dat wanneer ik de kachel doorspoelt er niet anders dan blank water uit komt.
Klopt dit?

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Met alleen water lost er niets op, dus blijft alle rotzooi ook zitten.

Sytze

aad51 (0), 17 jaar geleden

Geprobeerd mer JB radiator Cleaner. Geen resultaat. Wel wordt de kachel bloedheet onderin bij het gaspedaal, waar de slangen binnenkomen.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Op de manier gedaan als ik zei? Mag een boon zijn as ik het dan snap.....hoeveel heb je er in gegoten? Moet echt helemaal onder nivo staan....

Sytze

aad51 (0), 17 jaar geleden

Stond helemaal vol. Ruim twee uur laten staan toen de vloeistof eruit gedaan en opgevangen, deze was niet vuil.
Heb toen de vloeistog er weer ingedaan en een 60 km gereden. Temp.meter komt tot de helft. Leidingen onder binnen naast het gaspedaal worden bloedheet.
Misschien toch iets met dekleppen van de kachel. Een kraan zit er niet.
Nu heb ik de vloeistof eruit gedaan en weer koelvloeistof erin gedaan. En goed ontlucht.
Kachel werkt maar half.

AS1 (105), 17 jaar geleden

Je hebt eerder gezegd dat de kachelkleppen goed zijn. Heb je het dashboard wel los gehad?

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik betwijfel het ook AS1. Het kan haast niet anders. Liep de vloeistof wel mooi door toen je het er in goot? Kwam het direct uit de andere kachelslang weer naar boven?
Kun je niet even kijken bij de klep?

Sytze

aad51 (0), 17 jaar geleden

Ik heb met mijn vingers gevoeld of de kachel knop reageerde op het kachelhuis en dat deed hetallemaal.
Ik kan niet op straat met dit weer in de auto liggen. Sta nl. niet binnen. Dashboard niet los gehad. Wel de klep boven de tunnelbak.
Vloeistof liep goed door en kwam direct boven.

AS1 (105), 17 jaar geleden

Die klep(pen) mengen warme en koude lucht. Als je wat voelt bewegen dan is dat nog geen garantie dat er niet te veel koude lucht wordt bijgemengd...

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik kan me haast niet voorstellen dat de oorzaak alleen in de kachelradiateur moet worden gezocht. Dan had ie op z'n minst een stuk beter moeten worden. En als het echt niet aan het bijmengen van de koude lucht ligt dan zit er weinig meer op dan toch alles maar los te halen. Zou ik al die keren dan mazzel hebben gehad? Het spijt me dat je een tientje hebt weggegooid, maar ik er heb nou eenmaal altijd goeie resultaten mee geboekt.....

Sytze

aad51 (0), 17 jaar geleden

Het tientje zit ik niet mee. Ben al meer dan 150 euro kwijt. (Waterpomp, pakking, thermostaat, koelvloeistof, reiniger 3x)
Klep kan ik net bij aan de passagierskant onderaan de kachel en die sluit goed. Of zitten er nog meer kleppen?
Trouwens ik zeg altijd baat het niet schaadt het niet.


Wagen is reeds naar de export.

lincolnmark3 (0), 14 jaar geleden

Beste allemaal,
wij zijn bezig met de kachel van een toyota corolla.
er zit genoeg water in maar er komt geen water in de kachelslangen,de thermostaat is vervangen.
Gr Ries

pascal 1977 (0) PRO, 14 jaar geleden

beste ries,
Je bent nu verder aan het antwoorden op een pron
bleem van iemand anders wat bijna 3 jaar geleden is afgerond,
je moet even een nieuwe fout aanmaken en duidelijk je probleem uitleggen.
en onder de rubriek van toyota zetten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 19 of stel zelf een nieuwe vraag.