Goedenavond,
Ik heb een leuke clio uit 2003 met climate controle, airco en de hele mikmak.
Heb alleen een probleem waar ik niet echt mee uitkom.
Ben best wel technisch aangelegd, maar krijg het gewoon niet voor elkaar.
Dus ben benieuwd of iemand dit probleem ook heb gehad.
Mijn kachelblower doet het niet in geen 1 stand.
Nu heb ik mijn kachelmotor getest met n accu booster erop en werkt prima.
Dacht meteen aan de kachelweerstand, dus heb die vervangen. Maar helaas zonder resultaat.
Dus ben ik gaan meten.
Nu meet ik op het zwarte en rode draad van de kachelmotor zelf netjes 12v.
Ook de brede stekker heb ik massa en gewoon 12v, maar 1 draad blijft continu 6v ookal staat de kachel uit of maximaal.
Wat mij wel opvalt is dat als ik de stekker wiebel op de kachelmotor is dat de ventilator wilt gaan bewegen maar niet lukt, alsof hij wel even wordt bekrachtigd.
Dus ik dacht ik heb iets met de massa draden. Nou heb ik die ook gemeten maar die zijn 0,2ohm lijkt mij best prima zo.
Dus nu ben ik ten einde raad.
Iemand dit ook meegemaakt en opgelost?
Het enige wat ik me nu nog kan bedenken is het paneel vd kachelbediening zelf.
Ook zie ik aan de zijkant van mijn middenconsole een losse stekker, ik denk dat dat het stelmotortje op had gezeten om de reciculatieklep aan te sturen.
Kan dit ook n storing geven op de kachelmotor?
Ik hoor het graag van jullie.
Hartelijk bedankt alvast.
Groetjes,
Nordin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de stekker van de kachelmotor nog wel goed , deze willen nog wel eens smelten , als je zegt met wiebelen wil er iets gebeuren dan zou ik daar eens zoeken.
Je kunt simpel meten of het systeem naar de fanmotor toe werkt , op stand 1 ontvangen. 6v op stand 2 8v op stand 3 10v op stand 4 12v
Heb je wel de juiste voorschakelweerstand geplaatst ?
Goedendag Kaleido,
Stekker is in goede staat.
Had ik vergeten erbij te vermelden.
1 jaar
Deze kachelventilator motoren worden geregeld over de min aansluiting: de Plus (rode draad) ligt altijd aan de accuplus (12 Volt) en de kachelmotor loopt voluit als je de zwarte aansluiting voor proef verbindt met massa (minpool accu of een blank stuk carrosserie). Dat kun je dus zo uitproberen en dan weet je of de plus spanning krijgt.
En die "kachelweerstand" is in werkelijkheid een stuk elektronica dat de min-aansluiting ritmisch aan en uitschakelt, zodanig dat de motor een gemiddelde spanning krijgt die past bij de ingestelde stand (langzaam - snel).
Meet dus de min met een analoge Voltmeter, dan meet je wat kaleido 1 zegt. Met een digitale meter meet je weinig goeds, meestal flippert die een beetje tussen allerlei waarden zonder dat je er echt iets uit kunt opmaken.
1 jaar
Goedenmorgen,
Ten eerste bedankt voor jullie antwoord ik heb weer ff wat te meten deze dagen.
Ik heb een weerstand op kenteken besteld, komt vd automaterialenwinkel af.
Ik heb ook nog een ontbrekende module.
Zit aan de passagierskant, het bediend een klep in het luchtkanalen en komen 5 draadjes op.
Zal het zijn omdat dat ontbreekt dat mijn systeem ook niet werkt?
Ik ga zowiezo eerst zorgen dat ik dat moduultje heb en het systeem compleet is.
En dan weer even heerlijk alles uitmeten. =).
Mvg,
Nordin
1 jaar
Succes
Dankjewel.
Ik laat t jullie zsm weten of ik vordering heb gemaakt.
1 jaar
De kachelblower doet het weer.
Ik heb de ontbrekende module aangesloten en alles werkt weer naar behoren.
Gelukkig maar weer =)
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar