Renault Scenic: kachelmotor werkt de ene keer en dan weer niet.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Hallo
Ik heb een scenic van 2003 waarvan de kachelmotor het de ene keer doet en dan weer niet.
Ik heb de kachelweerstand vernieuwd

Als de motor werkt, werkt hij op alle standen.en staat er 12.85 volt op de bedrading.
Valt hij na een tijdje uit, meet ik op die zelfde bedrading 0 volt
Na een tijdje begint hij weer gewoon de draaien.

Is er iemand die mij verder kan helpen?
Ik hoor het graag van jullie

Met vriendelijke groet,
Luc Geraedts

Geplaatst door

lucgeraedts (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat meet je voor de kachel weerstand als hij het niet doet ?
12.85 v is bij draaiende motor ? is een beetje laag , vermoed een slechte stekkerverbinding met overgangsweerstand.

Voor de kachelweerstand heb ik nog niet gemeten, maar op de draden naar de kachelmotor toe op de hoogste stand meet ik met draaiende motor 12.4 volt (welk voltage moet het zijn?)
Als ik de stekker van de kachelmotor loskoppel, meet ik 13.8volt (met draaiende motor)
Ik vind wel dat de draden naar de motor wel erg warm worden, als een gok mag doen 40a 45 graden

lucgeraedts 0

9 jaar

Kachelmotor is op en trekt daardoor erg veel stroom.

Snel vervangen voordat er meer stuk gaat.

4 schroefjes en 135 euro.

Safrane RXE 0

9 jaar

Dat vermoeden had ik dus ook al.

ik heb een nieuwe kachelmotor besteld, hopend dat het probleem nu is opgelost.
jullie horen nog van mij.

lucgeraedts 0

9 jaar

hallo,
ik heb het nieuwe kachelmotortje gemonteerd en meet op de draden naar de motor toe 12.4 volt.
Bij de eerste rit wat ik maak valt het motortje weer uit en een poosje begint hij weer met draaien.

Is het mogelijk om de computer zelf te resetten?

lucgeraedts 0

9 jaar

Contacten schoonmakem. Gebruik klein staalborsteltje. Slecht contact veroorzaakt spanningsverlies en warmteproductie. Hete draden dus.
Willem

willem12077 0

9 jaar

Zoals reeds eerder aan gegeven het systeem controleren op overgangsweerstand /slechte verbindingen , ook verderop in het systeem , aansluiting op kachelmotor is eerste verdachte , stekkers moeten zwaar gaan , verkleuring of zelfs gesmolten plastic duid op een probleem.

Inmiddels na een paar weken zoeken heb ik het probleem gevonden en opgelost.
Het blijkt dat de nieuwe imitatie kachelweerstand wat ik in het begin gemonteerd heb binnen op de printplaat een los contact had, waardoor de kachelradiator telkens uitviel.
Mijn ervaring leert, ga gelijk voor het originele materiaal!!
Bedankt voor de moeite allemaal.

lucgeraedts 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.