Renault Kangoo: Kangoo 1.9D voorgloeilampje gaat aan bij snelheid minderen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 D

Problemen met onze kangoo 1.9D.

Bij contact maken gaat voorgloeilampje even uit, dan weer aan.
Bij eerste keer starten gaat lampje vaak ook weer aan, motor loopt dan erg onregelmatig stationair en kan geen gas geven.
Bij tweede poging blijft hij uit en loopt de motor goed.

Bij vaart minderen na een lang recht stuk of snelweg gaat het lampje weer aan, kan geen gas geven zonder opnieuw te starten.
Motor reageert ook traag op gaspedaal, blijft doorgassen tijdens het schakelen bij het optrekken.

Problemen zijn erger met warme motor, beginnen vaak pas na een warme start.

Foutcodes uitgelezen: DF066, DF054. (even geen betekenis bij de hand, volgens mij positiesensor injectiepomp en iets met de vervroeging).
Deze combinatie wijst er vaak op dat de rotor van de Lucas Epic injectiepomp buiten bereik van de pomppositie-sensor zit.
Dit zou op te lossen zijn door het plaatsen van een 0.25mm dik ringetje in de pomp. We hebben 0.2 en 0.5 mm ringetjes geprobeerd zonder succes.

Iemand een idee??

Bedankt.

djvdb

Geplaatst door djvdb (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Kangoo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Heino4267 (110), 8 jaar geleden

DF066 stand opbrengst-electroklep?
DF054 bekrachtiging gemotoriseerde smoorklep?

(Bron: internet ...)

djvdb (0), 8 jaar geleden

Hm die beschrijvingen klinken anders dan wat er bij de garage bij stond.
Beschrijvingen verschillen per model toch?

Ik bedenk me dat het misschien wel gewoon lucht in de dieselaanvoer kan zijn, dat zou ook het doorgassen verklaren of niet? En het traagen schokkend reageren op het gaspedaal?

Ik ga morgen kijken of het probleem direct verdwijnt bij tussendoor extra ontluchten.

Bedankt!

djvdb (0), 8 jaar geleden

Meer info over de foutcodes:
DF054 = Pump memory circuit
DF066 = Fuel flow actuator position

Extra ontluchten hielp niet.

Aangezien het probleem onstaat als ik een tijdje op de motor rem, heb ik alle weerstanden vanaf de computer doorgemeten zoals in:
ftp://host217-41-52-224.in-addr.btopenwo...

Pagina 13-36 / 13-37.

Lijkt allemaal in orde.

djvdb (0), 8 jaar geleden

Inmiddels een heel eind verder met de Lucas Epic pomp van deze kangoo.

Alles wijst erop dat de rotor van de pomp blijft "hangen", zowel bij vaart minderen als bij schakelen.
Bij schakelen resulteert dit in "doorgassen" bij het gas loslaten en intrappen van de koppeling.
Bij vaart minderen resulteert dit (na 4 seconden) in een foutmelding dat de computer niet genoeg gas terug kan nemen (rotor minimum positie niet bereikt).
In het 2de geval gaat de motor in noodloop.

Dit kan volgens mij de volgende oorzaken hebben:
1) Distributieriem te strak --> teveel kracht op de as van de pomp --> rotor "kleeft"
2) Toevoer- en afvoerventielen die de rotorpositie bepalen doen het niet altijd even goed
3) Troep in de pomp zorgt voor teveel wrijving van de rotorpositie?
4) De veer die de rotor terug drukt is niet in orde?

Het vreemde is, dat na het uitzetten van de motor, de rotor door de veer netjes in zijn maximumstand gedrukt wordt, maar na een tijd stilstaan is deze soms weer verlopen, dat moet dan tegen de druk van de veer in gebeuren!

Iemand nog een idee? De rotorsensor lijkt prima in orde. Of kan het nog de compensatieweerstand in de rotorsensor zijn?

djvdb (0), 8 jaar geleden

UPDATE:
Alles wijst uiteindelijk op de computer. Waarschijnlijk een los contactje of een slechte transistor die de magneetkleppen aanstuurt.
Computer wordt de komende week vervangen.

Intussen is wel de dieseltank gereinigd omdat daar veel vocht en troep in zat, en er heeft even een revisiepomp op gezeten, maar de fout bleef bestaan.

sgm (0), 8 jaar geleden

Computers zijn ook te repareren. Omdat het probleem zo specifiek is, zou je nog kunnen overwegen om vanaf de aansluit pin van de aansturing magneetkleppen terug te speuren op de print en dan alles wat daar zit even na te solderen.

djvdb (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor de tip, ik ben zelf elektrotechnieker dus zat er wel over te denken.
Maar de garage vertelde me dat deze computer ingegoten is in een vrij hard materiaal, dus moeilijk bij de verbindingen te komen...

sgm (0), 8 jaar geleden

Zou eerst maar eens kijken. Als je geluk hebt, is het slechts rubberachtig. Dat laat zit er nog wel af pulken. Met remmenreiniger kun je dat soort materialen ook wat aantasten. Daardoor gaan ze makkelijker los. Werkt ook prima als je siliconenkit weg wilt halen bij klussen thuis overigens.
Hardere materialen kun je vaak smelten of broos maken met een föhn. Uiteraard met de nodige voorzichtigheid en beleid.

djvdb (0), 8 jaar geleden

Als ik het goed zie kan ik de kap eraf zagen en overal bij:
http://adamogiuseppe.xoom.it/virgiliowiz...

Blijkbaar wel even rond de condensatortjes aan de bovenkant zagen, want die zitten met siliconen vastgelijmd aan de kap

sgm (0), 8 jaar geleden

Die C'tjes zijn niet je grootste zorg. Zou even oppassen met de druksensor (links onder op de foto). Zo te zien zat daar ook iets op gelijmd. Wellicht een aansluiting naar buiten.

djvdb (0), 8 jaar geleden

Computer is vervangen, probleem opgelost.
Helaas bleek het een ruilsysteem, dus we zullen nooit weten of de oude te fixen was geweest...

Bedankt!

sgm (0), 8 jaar geleden

Het belangrijkste is dat de auto weer probleemloos loopt. Bedankt voor de terugmelding!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.