Hallo , Ik heb twijfels over een evt. reparatie aan mijn twingo. Probleem: Motormanagement en steeksleutel lampje branden continue. Laten uitlezen en resetten. De uitlezing vertelde katalysator. Sensor leek goed te zijn, regelde netjes tussen de 0 en 1 volt. Garage vertelde me dat als het weer gebeurde, dan katalysator vervangen, geschatte kosten all in 600 euro. Nu heb ik via het internet ten eerste al een enorm verschil gezien in de prijzen van katalysators en/of garages die op een veel lager bedrag uitkomen ( bijv. serviceright.nl ) Ten tweede tevens gezien dat er nogal wat andere oorzaken kunnen zijn die deze uitleescode veroorzaken. Nu ben ik een totale leek op autotechnisch gebied eb vraag dan ook hier voor advies en/of een helpende hand met het oplossen van dit probleem. Uiteraard tegen vergoeding.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je ook het nummer van de foutcode m.b.t. de katalysator? Is dat soms P0420?
Je hebt over een sensor die goed leek te zijn (signaal tussen 0 en 1 volt).
Welke lambda sensor is dat? Die vóór de kat of diegene ná de kat?
Op basis van 1 lambda sensor kun je meestal geen conclusie trekken m.b.t. de katalysator.
Je moet naar allebei de snesoren kijken.
Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...
Er zijn katalysatoren in verschillende prijsklasses. Maar mijn ervaring (en die hier op het forum) is dat goedkope aftermarket kat's al vrij snel (enkele maanden) weer sneuvelen.
Er zijn inderdaad vele oorzaken voor het defect raken van een katalysator. Indien deze echt defect is, dan is het ten zeerste aan te bevelen om die oorzaken te onderzoeken en weg te nemen anders sneuvelt de nieuwe kat ook weer binnende korste keren.
Is er bij jou een voorgeschiedenis? B.v. defecte bougie/bobine/injector? Olieverbruik?
Die code was het, weet niet welke sensor, keek alleen even mee over de schouder van de monteur. Geen voorgeschiedenis bekent, heb de auto pas kort en vorige eigenaar was/is niet bekent met dit probleem. Het enigste dat ik opmerk is bij de eerste start heeft die soms wat moeite om op gang te komen. Daarna niet meer. Maar het uitlezen is dus eigenlijk ook een natte vinger, of ligt dat aan de uitleesapparatuur en/of de software die wordt gebruikt? Met uitlezen kan daar geen exacte probleem/oorzaak mee gevonden worden?
3 jaar
Tja, uitlezen hoeft geen natte vinger werk te zijn. Maar dat ligt dan vooral aan het opleidingsniveau en de kennis van diegene die uitleest. En natuurlijk is niet altijd alles uit te lezen.
Dan maakt het ook nog verschil welke software er gebruikt wordt om uit te lezen. Met software van de dealer (of gelijkwaardig) zie je vaak meer dan met een algemene EOBD scanner.
De toestand van de katalysator valt wel uit te lezen zoals in de link is beschreven.
Zelfs met een algemene EOBD/OBD2 scanner. Soms moet je dat alleen rijdend doen.
Wat soms ook verhelderend werkt is een 4-gas meting (zoals ook bij de APK gedaan wordt). Aan de waardes van Co, Co2, O2, HC en het lambda getal kun je ook vaak zien dat de katalysator wel of niet overleden is.
Het moeilijke op gang komen kan wat meer zoekwerk vergen. En ja, dat kan een aanwijzing zijn om de storing te vinden die de katalysator vernield heeft.
De vorige eigenaar zal er wel van geweten hebben, waarom anders verkocht hij de auto?
16 augustus wordt er een volledige diagnose test gedaan bij een Renault dealer. De garage waar ik kwam heeft wel een uitlezing gedaan, maar twijfel toch aan de betrouwbaarheid, aangezien er maar 1 sensor werd uitgelezen. Er zijn 2 dingen die ik nog wil bekijken. Het lijkt erop dat de melding kwam op een bijna lege tank. En tevens heeft de eerste start moeite en wil die soms niet aanslaan. Daarna als die eenmaal gelopen heeft gaat het perfect. Ooit eens gelezen dat een te lage druk in de brandstoftank ook een storing kan geven.???
3 jaar
De melding P0420 is een vertraagde melding. Het kan honderden kilometers duren nadat de katalysator te weinig werkt voor die melding op het dashboard komt. Dus staar je niet blind op de mogelijke verbinding met een lege tank.
nee, doen we niet, maar wil gewoon zien dat de oorzaak van de foutmelding wordt gevonden, zodat ik niet honderden euros betaal voor een nieuwe katalysator en dat nadien de melding gewoon terugkomt.
3 jaar
vergeet niet dat de auto intussen ook 13jr oud is, miss zit er al geen originele katalysator meer onder welke nu defect is. ook kan een kat gewoon een keer defect raken. maar we gaan t horen na de diagnose. ook een lekkage in de uitlaat (voor de tweede lambdasensor) kan deze fout veroorzaken.
we zullen zien na de diagnose
3 jaar
Volledige test gedaan inclusief 4 gasmeting, nothing.!! Uitstoot is perfect, alles werkt naar behoren. Garage denkt dat het een glitch is in de computer die zo af en toe tevoorschijn komt
3 jaar
Schijnt bij Renault wel vaker voor te komen.
3 jaar
Zegt de renaultdealer dat?????
jawel
3 jaar
4-gas test zegt niet alles. Die meting wordt stilstaand gedaan. Rijdend moet de katalysator veel harder werken en juist daar meet de computer of de werking van de katalysator nog goed is.
Proefrit maken met aangesloten apparatuur met 80 - 100 km/uur constante snelheid.
En dan observeren wat de 2e lambdasonde voor signaal geeft.
Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar