Renault Laguna: kilometer teller wijkt af

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

hoi ik ben nieuw hier, maar het volgende, de kilometerteller van mij laguna wijkt 10 kilometer af hij geeft meer aan, dus rijd ik honderd op de teller rijd ik 90 echte kilometers volgens de navigatie. maar soms klop het wel.

de kilometer teller happert ook af en toe wels eens, en als ik mijn gas los laat duurd het wat langer voordat de meter ook daalt.

wat kan dit zijn ????

ook wil ik graag weten hoe ik een lampje vervang in het dashboard

groetjes


perry

perryalders

Geplaatst door perryalders (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

AS1 (105), 16 jaar geleden

welke bandenmaat ligt er onder?

HerZon (0), 16 jaar geleden

Welkom.

Dat klopt, ik heb zelf ook enkele van deze laguna's gereden, en die wijken ook allemaal af. 130 op de teller is 121 op mijn navigatie. En je mag er vanuit gaan dat je nav de snelheid voor 99,9% goed aangeeft. Zelf heb ik ook nog een Opel, die wijkt eigenlijk niets af: 125 op de teller is 122 op de navigatie. Je bandenmaat kan meespelen, maar over het algemeen wijkt een autokilometerteller toch iets af. Dus, geen dure oplossingen van nieuwe banden / velgen, maar geniet van het feit en gebruik je nav als richtlijn.

Santa (0), 16 jaar geleden

Dat een "teller" MEER aangeeft dan de werkelijk gereden snelheid is normaal.
Wettelijk is bepaald dat de snelheidsmeter (want DAAR hebben we het hier over en NIET over de kilometerteller...) nooit minder mag aanwijzen dan de werkelijk gereden snelheid.
Dat dit later wel kan gebeuren doordat mensen andere band/velg combinaties gaan monteren is geheel voor rekening van die mensen zelf.

Het gebeurt echter ZELDEN dat een snelheidsmeter CONTINU een CONSTANTE te hoge waarde weergeeft.
Vaak neemt de afwijking toe bij het toenemen van de snelheid.

Je navi gaan gebruiken als snelheidsmeter kan wel, maar lijkt mij niet slim. Je zult niet de eerste zijn die bericht uit Leeuwarden krijgt omdat je onbewust heel dicht tegen "de grens" gaat rijden en deze dus heel gemakkelijk overschrijdt.....

Stellen dat je navi de snelheid voor 99,9% correct weergeeft gaat mij veel te ver.
Meten is weten en gissen is missen (of betalen...)
De navi geeft de snelheid idd behoorlijk correct weer maar houd er rekening mee dat het apparaat NIET geijkt is en het dus slechts een INDICATIE is.
De apparaten die jouw snelheid registreren en je fotografisch vastleggen wanneer je te snel rijdt, zijn WEL geijkt.
Bezwaar aantekenen omdat je navi zei dat je nog niet te snel reed EN vermelden dat hier gesteld is dat je navi voor 99,9% de juiste waarde aangeeft, is een excuus dat het niet gaat redden....

Indien je andere banden/velgen monteert, geeft ook je navi direct een andere waarde aan indien je een puls gestuurd exemplaar hebt.

Zuignap-navi's (mooi scrabblewoord) hebben hier geen last van maar deze kunnen per MERK wel weer verschillen. 99,9% correcte weergave.....?? Daggutnie!

Gebruik gewoon je snelheidsmeter als richtlijn, dan zit je ALTIJD aan de veilige kant van de grens..!

Hou je wel van een gokje? Ga dan krassen want dan WIN je nog eens wat....!

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

99,9 is misschien wat heel erg secuur, maar 95% zal een DEGELIJK exemplaar zuignappie wel halen. Zelf ondervonden, met een becker van tilburg naar leeuwarden, waarbij op de totale afstand maar 1km verscihl zat tussen uitgerekende afstand, en daadwerkelijk gereden afstand.

deze apparaten gebruiken ook een terugrekenfunctie, die de afstand ( gekalibreerd door de kaartmakers) tussen twee bepaalde knooppunten afzetten tegen tijd en satelietpositie, en zodoende een redelijk accurate snelheidsindicatie kunnen geven.

Groeten Marcel

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=hellbat]99,9 is misschien wat heel erg secuur, maar 95% zal een DEGELIJK exemplaar zuignappie wel halen.
.........., en zodoende een redelijk accurate snelheidsindicatie kunnen geven.

Groeten Marcel[/quote]
Je dekt jezelf ook al in en schrijft het heel tactisch, Batje!

Hahahaha

AS1 (105), 16 jaar geleden

Mijn meter geeft 85 aan als je in werkelijkheid 80 rijdt. Ik heb 195/65 eronder terwijl 205/60 is voorgeschreven.
De werkelijk gereden snelheid zal dan 78 zijn bij 85 op de meter. Trek je dat door dan kom je ook wel op 100 op de meter is 90 werkelijk.

Mijn zus heeft een Peus 106. Eerst reed ze netjes 80 maar op ons advies nu 85. Dat scheelt weer achterliggers die zich groen en geel ergeren dat ze net geen 80 rijdt op *hun* meter.

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=AS1]Mijn meter geeft 85 aan als je in werkelijkheid 80 rijdt. Ik heb 195/65 eronder terwijl 205/60 is voorgeschreven.
De werkelijk gereden snelheid zal dan 78 zijn bij 85 op de meter. Trek je dat door dan kom je ook wel op 100 op de meter is 90 werkelijk.[/quote]
Da's nou precies mijn punt: je kunt dat niet "gewoon doortrekken".
Een snelheidsmeter heeft zelden ALTIJD en BIJ ELKE snelheid dezelfde afwijking.

't Is wel duidelijk nu, denk ik.

AS1 (105), 16 jaar geleden

[quote=Santa][quote=AS1]Mijn meter geeft 85 aan als je in werkelijkheid 80 rijdt. Ik heb 195/65 eronder terwijl 205/60 is voorgeschreven.
De werkelijk gereden snelheid zal dan 78 zijn bij 85 op de meter. Trek je dat door dan kom je ook wel op 100 op de meter is 90 werkelijk.[/quote]
Da's nou precies mijn punt: je kunt dat niet "gewoon doortrekken".
Een snelheidsmeter heeft zelden ALTIJD en BIJ ELKE snelheid dezelfde afwijking.

't Is wel duidelijk nu, denk ik.[/quote]
De afwijking neemt toe naarmate de snelheid toeneemt. In die zin kun je WEL gewoon doortrekken. Mee eens???
Of beweer jij dat bij 120 de afwijking opeens minder zou kunnen zijn dan bij 100?

Santa (0), 16 jaar geleden

Ik zal het dan maar even duidelijker stellen:

indien je stelt dat de snelheidsmeter ALTIJD 10% afwijking heeft, ongeacht de gereden snelheid, heb je gelijk;

indien je de veranderende rolomtrek van de banden mee rekent vanwege "wear and tear", krijg je toch weer verschillen. Niet zozeer onderling maar WEL in vergelijking met nieuwe/oude banden.....

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=AS1]Of beweer jij dat bij 120 de afwijking opeens minder zou kunnen zijn dan bij 100?[/quote]
Het ligt er dus maar helemaal aan WAT je berekent:

het RELATIEVE verschil of het ABSOLUTE verschil.

En dan natuurlijk ook nog hoe je de uitkomsten met elkaar vergelijkt: onderling of in verhouding oude banden/nieuwe banden.....

AS1 (105), 16 jaar geleden

Even een rekensommetje om te kijken hoeveel effect het verslijten van banden nou eigenlijk heeft.

nieuwe band: 8 mm, bijna versleten: 2 mm
195/65 heeft nieuw een straal van 126,75 mm, versleten is dat dus 120,75 mm.
Omtrek wordt dan 796,39 mm nieuw, 758,69 mm versleten. Verschil is 5%.
Stel meter zelf wijkt 5% af. 80 km/u op de meter gaat dan van 76 nieuw naar 72 versleten.

En dan is er ook nog zoiets als centrifugaalkrachten waardoor de omtrek toeneemt van een band naarmate de snelheid toeneemt. Theoretisch wordt dan de afwijking weer minder. Leuke materie...

Santa (0), 16 jaar geleden

Maar die veranderende rolomtrek a.g.v. centrifugaalkrachten waar jij het over hebt, is OOK weer anders bij NIEUWE banden en OUDE banden....

Daarom zeg ik ook:

meten is weten en gissen is missen.
Het NMI kan er van bestaan........

Je schermt met waarden die je niet weet.
Theoretisch IS er dus verschil, zo niet te zeggen: ALTIJD verschil!

Maarruh........'k vind het wel mooi zo.........

Men kijkt voor de snelheid maar naar wat men leukt vind!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.