Ik rijd altijd met de koplampen aan, nu iets meer dan 5 jaar.
Al enige tijd werd mijn linker Xenon koplamp steeds geler van kleur. 4 weken geleden bleek er plotseling vocht in de linker Xenon koplamp te zitten. Op zoek naar de oorzaak bleek dat er aan de voorkant van het kunststof/glas van de koplamp haarscheurtjes zaten (zie foto's). Bovenop de unit bleken grotere scheuren te zitten waardoor water naar binnen kon. De rechter koplamp blijkt hetzelfde te hebben, al loopt hier nog geen water naar binnen. Uiteraard ben ik hiermee naar de dealer geweest en heb aangegeven dat ik dit niet normaal vindt. Volgens mij betreft het hier een probleem van het materiaal dat ondeugdelijk is (kan niet tegen de hitte ?) of niet juist gemonteerd is (staat onder spanning ?), omdat het op hetzelfde moment op beide koplampen opduikt. De dealer gaf aan niets voor me te kunnen/willen doen, en ook het probleem NIET te kennen (renault database ?). Ik moest Renault Nederland maar bellen met een klacht. Renault Nederland gaf na enkele dagen als antwoord niets te willen doen. De auto is 5 jaar en 2 maand en valt daarmee buiten elke coulance (5 jaar is de grens). Normaal had men nog willen overwegen hier coulant mee te willen zijn ware het niet dat er 165.000 op de teller staat en men 120.000 als grens hanteert. Te veel km's om nog coulant te kunnen zijn, gaf men aan. Op mijn vraag wat een km stand met het glas van een koplamp te maken had wilde men niet ingaan. Vreemd want het glas/plastic van een koplamp slijt toch niet pér km ????? De kostenindicatie om beide Xenon koplamp units te vervangen is overigens 1000,- Euro.
400,- per unit en 200,- arbeidsloon. De dealer heeft nu aangegeven wel coulant met het arbeidsloon om te willen gaan, maar dan nog heb ik een kostenpost van minimaal 850,- voor iets waar ik niets aan kan doen, en iets dat niet aan slijtage onderhevigt is. Ik vind het onaanvaardbaar dat ik voor de kosten op moet draaien van fabricagefouten van Renault.
Ik heb de grote scheuren nu afgeplakt met tape waardoor er geen water meer in kan komen, maar dat is slchts een tijdelijke oplossing want de kleine scheurtjes worden per week groter.
Ik wil weten wat de oorzaak is van het scheuren, want de auto heeft geen schade oid. Het is toch niet normaal dat koplamp glas/kunststof zomaar scheurt ?
Heeft iemand dezelfde ervaring met het scheuren cq barsten van de Xenon units van de Laguna II ?
Zo ja, hoe oud was de auto toen ?
Wat was de reactie van de garage/dealer ?
Kan ik alleen het plastic van de koplampen (laten) vervangen ?
Henk G
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heeft die auto niet in een spuitkabine gestaan naar schade reparatie ? daarna krijg je nl die scheurtjes .
ivm moffelen en drogen bij hoge temperatuur .
Je zult beide koplampen op zeer korte termijn moeten vervangen, als het kan vandaag nog. Als er namelijk vocht bij de startunit van de xenon lamp komt (ligt wel op het laagste punt van de koplamp, ja ja), gaat hij eraan. Dan kost het nog eens 800 euro voor de 2 units (de orginele unit van Valeo kost nog meende 350 euro per 2).
Theoretisch gezien zou het plastic eraf kunnen worden gehaald, maar ze zijn beide in elkaar gelijmd, waardoor uit elkaar halen eigenlijk geen optie meer is.
Zo'n koplamp vervangen zou je ook zelf kunnen doen, is niet moeilijk, je moet alleen een schroevendraaier vast kunnen houden en schroefjes kunnen uitdraaien.
17 jaar
vreemd, ik heb een laguna uit 2001 met xenon, geen scheurtje te zien.
17 jaar
Het doet me goed dat er al zo snel reacties zijn op mijn vragen.
mbt de vraag of de auto in een spuitcabine heeft gestaan, Ja, maar dat is nu al > 3 jaar geleden nadat de rechterachterportier was uitgedeukt en overgespoten (paaltje geraakt).
Dat is de enige schade die de auto heeft gehad.
Ik heb trouwens geen idee hoe warm zo'n spuitcabine wordt, maar ik kan me zo voorstellen dat de warmte die de Xenonlamp zelf afgeeft (veel) hoger is dan die in de spuitcabine. Volgens mij kan die warmte ook niet weg uit de behuizing, aangezien het water er na de lakkage in bleef staan.
Zoals je op de foto's kunt zien zitten de scheurtjes ter hoogte van de Xenon lampen (dimlicht) en niet bij het Grootlicht.
Warmte lijkt mij daarom de 1e optie van de scheurtjes.
Aan R9217 een tegenvraag: je geeft aan dat de warmte van een spuitcabine dit kan veroorzaken. Dat zou betekenen dat je daar ervaring mee hebt, en er dus ook andere laguna rijders zijn die na een schade waarbij de auto is overgespoten dit probleem aan beide koplamp units moeten hebben (gehad)....
Ik zou dan dus meer reacties mogen verwachten van mensen die hetzelfde hebben ervaren.
Ik wacht af.
Als 2e optie had ik verkeerde montage (onder spanning ?) in gedachten. Zou het kunnen dat de Xenon untis er onder spanning ingemonteerd zitten en dan misschien in combinatie met de warmteontwikkeling van de Xenonlampen scheuren ?
Ter Info mbt de montage van de lampen; mijn Laguna is regelmatig bij de dealer geweest om allerlei problemen op te lossen. Gelukkig vielen de meeste nog net onder de garantie. Zo is de motor/versnellingsbak er enkele malen uitgebouwd geweest: ivm een motorsteun die niet juist gemonteerd zat, en ook omdat de koppeling/drukgroep vervangen moest worden omdat deze na 50.000 km al slipte. Ook is de EGR nu al 3 maal vervangen (en ook al 8 maal schoongemaakt) en zijn de radiator/intercooler vervangen omdat deze krom waren getrokken. Allemaal reparaties aan de voorkant van de auto dus, waarbij mogelijk ook iets met de koplampen is gebeurt (uit & inbouw).
Die ongein met de EGR ben ik trouwens ook helemaal zat dus als iemand een tip heeft hoe ik dat ellendige ding uit kan schakelen.... Graag. Iedere 15.000 km 25 Euro om hem schoon te maken en na ongeveer 45.000 km krijgen ze dat .K..-ding er niet meer in zijn geheel uit en moet ik 250,- voor een revisie-EGR betalen, of > 400,- voor een nieuwe waarna ik dan eindelijk weer enkele weken van het volle motorvermogen kan genieten.
grtx, Henk G
17 jaar
Over het loskoppelen van de EGR is al veel geschreven op dit forum. Gebruik de zoekfunctie eens en je heb een schat van informatie daarover. Het makkelijkste is de stekker losnemen en hopen dat je geen foutmelding krijgt. Mocht dat wel zo zijn dan kan die overigens bij een dealer van Renault middels softwareaanpassing worden uitgeschakeld (die melding op het dashboard).
Mijn auto heeft ook xenon lampen, geen scheurvorming in de koplampen. Is het bij jou niet ontstaan door (kleine) steenslag?
17 jaar
De koplamp kan eigenlijk niet onder spanning worden gemonteerd, laat staan hierdoor haarscheurtjes kunnen ontstaan. Tevens denk ik dat de warmte in zon koplmap goed kan worden afgestaan naar de omgeving. Ik denk zelf dat het iets te maken heeft gehad met een schoonmaak middel, aceton of een ander agrassief middel waar de auto mee is schoon gemaakt. Het zou ook kunnen zijn dat er vocht in de koplamp zit en dit hete water verdampd en neerslaat op dit soort plaatsen. Dan kon het plastic nog wel eens warm worden door dit water.
17 jaar
Ik heb vast goedkopere koplampen voor je opgezocht op internet, je hoeft niet alles bij de dealer te kopen...
Ze kosten van Valeo 248 euro per stuk, en dan kan je ze zelf monteren. als je er nou nog meer op terug wilt krijgen bewaar dan de hoogte regeling van de koplampen deze kan je dan doorverkopen aan iemand waarbij dat gesneuveld is. Haal je weer wat kosten terug.
En volgens mij is valeo wat fabriek af ook in de auto zit.
Dit is de link:
http://www.winparts.nl/ onderdeel nummer:RDD3004L en RDD3004R
Ondanks deze link blijft het een duur geintje maar meer kan ik niet doen voor je.
17 jaar
Ik heb het artikel nummer even gegoogled en dan kom ik tot het volgende:
ze zijn er nog goedkoper namelijk bij:
https://www.myparts.nl voor 208 euro p/s
https://www.dparts.com voor 188 euro p/s Let bij deze wel op het bouwjaar!!!!
17 jaar
bij elek ramen val je met een auto van 2004 al buiten de boot bij renault of je moet hem zelf nieuw gekocht hebben zegt genoeg he
Hi,
Door de hitte van xenon zal het niet komen, ik heb ook xenon maar deze lampunits voelen vrijwel niet eens lauw aan t.v.m. de normale H4 koplamp, ik rij ook altijd met verlichting aan, en dan praten we over 130 km per dag.
Mijn Laguna heeft ook jaren geleden bij de spuiter gestaan ivm spuiten van de achterflank door vandalisme.... dan zal ook mijn auto in de droogcabine gestaan hebben maar gelukkig voor mij en helaas voor U zijn mijn koplampen onbeschadigd!
Optie om eens bij die spuiter langs te gaan? al wel enige tijd geleden maar mocht het daardoor komen dan is dat mooi een flater.. ipv het repareren van een auto, word er ( onbewust ) voor extra vervolgschade gezorgt.
Soortgelijke barstjes heb ik overigens al wel eens vaker gezien bij auto's, het lijkt wel over er met glaswol overheen is geweest.
Succes met het herstellen!
Gr. Arjan
17 jaar
Misschien een gekke vraag, maar kan het zijn dat je motorkap bij het dicht gooien misschien op de hoeken de lamp-units raakt met als gevolg het barsten van het glas.
Ik heb dit namelijk ooit eens bij de hand gehad met een astra, daar zat elke keer vocht in de units.
Doordat de kap met het dichtgooien de units van de lampen raakte onstond dit verschijnsel.
Het glas kreeg elke keer een tik waardoor er ruimte tussen de kitlaag en het glas kwam en dan kwam er vocht in.
Er is namelijk niet veel anders wat die glazen zou kunnen laten breken, of heel veel steenslag.
Maar dan is het toevallig dat ze allebei stuk zijn.
17 jaar
Hoi allemaal
Geweldig bedankt allemaal voor jullie ondersteuning.
Hierdoor heb ik besloten zelf de koplampen te vervangen. De Renault dealer deed een aanbod voor 850,- en de vakgarage wilde het voor 650,- doen. Dank zij jullie kan ik nog eens zo'n 200,- besparen als ik het zelf doe. Nog steeds veel geld, maar ik heb weinig keus, beide units scheuren vrolijk verder. Ik heb inmiddels op internet ergens een beschrijving gevonden hoe de voorbumper gedemoteerd moet worden om de mistlampen en/of koplampsproeiers te vervangen. Volgens mij ook bruikbaar om de koplampen te vervangen. Het ziet er niet al te moeilijk uit en ik ga het dus zelf proberen te doen.
Ik kom overigens zelden onder de motorkap. Oliepeil etc, wordt immers electronisch aangegeven. Als het dus al aan het dicht"gooien" van de motorkap ligt waarbij de koplampen geraakt worden kan alleen de Renault dealer hier zelf debet aan zijn. En zoals ik hem ondertussen heb leren kennen zal/kan hij dit niet toegeven. En aangezien ik kan niets bewijzen...... houd alles op. Ik denk dat de Renault dealer me trouwens voor het laatst heeft gezien mbt onderhoud en reparaties.
mbt schoonmaaak middelen: als ik hem zelf was (en dat doe ik alleen als het mooi weer is) doe ik dat met autoshampoo met wax erin van de praxis. Vliegen en ander vastzittend vuil verwijder ik met een autospons die aan de ene kant een harder oppervlak heeft. Gemiddeld wordt de auto 1x per 2 weken schoongemaakt.
Als alternatief gaat hij regelmatig door de wasstraat. Ben vandaag nav het mailtje van EJNN even na gaan vragen welk goedje ze bij de wasstraat gebruiken om de auto voor te behandelen en of dit agressief is. Dit blijkt "Alfanol HD Groen" te zijn. Alfanol is een schuimende ontvetter die speciaal geschikt is voor metaal, kunststoffen, rubber etc. Het is ook geschikt voor hogedrukreinigers en niet agressief of destructief voor kunststof. Dit spuiten ze verdund op de plekken waar vuil aangekoekt zit(voorkant, velgen, wielkassen, etc) en laten ze daarna ongeveer 2 minuten inwerken, waarna ze met de hogedrukspuit het ergste vuil eraf spuiten. Daarna gaat de auto door de wasstraat.
Ik heb de jerrycan gezien waarin de Alfanol zit en de teksten gelezen die erop staan. Er staat duidelijk vermeld dat het bedoeld is om metaal, kunststof en rubber schoon te maken, en ook de instructies voor gebruik staan erop. Ik kan me dus nauwelijks voorstellen dat het kunststof van de koplampen hierdoor zou scheuren.
Heb nab het antwoord van arjan2 de lampen gevoeld, inderdaad NIET erg heet.
Steenslag zou natuurlijk kunnen, dat kan ik niet controleren, maar dan zou ik wel verwachten dat ik ook elders op de voorkant steenslag schade zou hebben. Even voor alle zekerheid gecontroleerd; dat is niet het geval. Deze optie lijkt dus ook niet waarschijnlijk.
Het raadsel lijkt alleen maar groter te worden...
Het kan bijna niet komen door hitte van de lampen.
Montage van de koplampen onder spanning lijkt niet mogelijk.
Er wordt voor zover bekend geen agressief schoonmaakmiddel gebruikt, tenzij Alfanol toch agressief blijkt te zijn voor het type kunststof van de koplampen.
En ook steenslag lijkt uitgesloten.
Verder lijk ik behoorlijk uniek te zijn, aangezien tot op heden niemand aangeeft ook last te hebben van dit verschijnsel.... ook niet aan 1 koplamp...
Wordt vervolgt ???
Henk G
17 jaar
Ik lees dat je een beschrijving op internet hebt gevonden over het demonteren van de bumper en koplampsproeiers, ik was eigenlijk ook daarna toe op zoek. Kan je mij daaraan helpen?
17 jaar
is wel een leuk gezicht die booskijkers op een laguna.
er moet iets gebeurd zijn met deze auto/koplampen ik heb dit nog niet eerder bij de hand gehad.
[quote]Ook is de EGR nu al 3 maal vervangen (en ook al 8 maal schoongemaakt)[/quote]
Misschien rij je te truttig? Een diesel moet regelmatig blazen, anders hoopt er allemaal roet op. Als jij op de snelweg beetje 100 rijdt in z'n 6 ipv eens lekker doorhalen naar de 160, dan kan je dit krijgen. Ik heb nu bijna 267.000 km op de teller en een schone EGR.
Verders kan ik je aanraden om GEEN nieuwe te kopen, maar zoek eens op www.marktplaats.nl of www.onderdelenlijn.nl Ik haal er regelmatig onderdelen vanaf.
Er staan regelmatig Xenon koplampen te koop. Je hoeft de lamp zelf niet te vervangen, het gaat je alleen om de behuizing.
Bumper losmaken is retesimpel. Ik had overigens wel 1 bout die dusdanig vast zat dat ik er de kop vanaf draaide. Nieuw gaatje geboord en getapt ;-)
17 jaar
Hi Allemaal.
Als er niets tussenkomt worden de units vanavond vervangen. ik kon nergens 2e hands vinden dus zijn het nieuwe geworden (wel orgineel Valeo). Nadat ik net nieuwe besteld had kwam er iemand met een aanbieding, maar dat zul je altijd zien...
Helaas voor de Renault dealer heb ik ze niet via hem besteld. Ondanks het aanbod realtief forse korting op het arbeidsloon te geven prijst hij zichzelf nog steeds behoorlijk uit de markt. Hij is nog minstens 200,- Euro duurder dan de concurrentie. En door het nu samen met een maatje die bij een garage werkt te doen spaar ik ook het arbeidsloon uit. Mijn maatje constateerde overigens dat de kleine scheurtjes NIET voelbaar zijn aan de buitenkant.... We weten nog niet of ze wél voelbaar zijn aan de binnenkant van het kunststof. Dat weten we na demontage. De scheurtjes lijken vooralsnog dus IN het kunststof zelf, of aan de binnenkant van de units te ontstaat.
De grote barsten zijn uiteraard wél voelbaar aan de buitenkant omdat op die plekken het kunststof geheel door is (lekkage).
Ik zal na demontage detail foto's plaatsen van de beide units, misschien dat daardoor nog iets meer duidelijkheid omtrent de oorzaak kan komen.
mbt EGR, Ben net terug uit Italië en heb in totaal 2500 km redelijk doorgetrapt op de autobahn. Het verhaal van truttig rijden zou kunnen kloppen want hij pakt na lange ritten op hogere snelheid inderdaad veel beter op. Al moet ik er dan wel bijzeggen dat dit meestal van korte duur is, 2 tot 3 weken max. en dan is het wel weer gebeurt. Ik rijd overigens minimaal 450 km per week woon/werk, dus kilometers maakt hij wel.
Heb gisteren een electronische oplossing gevonden waarbij de aansturing van de EGR met een Dummy-weerstand worden verbonden (en de klep zelf dus dichtblijft). Hierdoor denkt de computer dat de EGR nog aangesloten is en blijven EGR storingsmeldingen weg. Die wil ik eerdaags eens uitproberen.
bedankt voor alle ondersteuning zover.
Henk G.
17 jaar
[quote]Ik rijd overigens minimaal 450 km per week woon/werk, dus kilometers maakt hij wel.[/quote]
Het gaat er niet om dat je kilometers maakt, het gaat erom HOE je die kilometers maakt. Als jij keurig volgens "het nieuwe rijden" rijdt, dus langzaam optrekken naar 2000 toeren, schakelen, beetje 100 in z'n 6 op snelwegen en op 80 wegen 80 in z'n 6, dan wordt dat traject nooit eens lekker verhit en doorgeblazen. Dus regelmatig eens lekker knallen met die wagen (alleen als die al warm gelopen is). En nee, je hoeft dan niet per se te hard, maar gewoon goed optrekken, of een poosje in z'n 4 120 rijden.
Ik hoor het meer van monteurs van allerlei problemen omdat er te truttig mee gereden wordt, zoals heel Nederland op de weg aan het vertrutten is. Je kan niet eens normaal 120 rijden op de snelweg dankzij al dat traagverkeer.
17 jaar
Heeft ook te maken met dit overvolle land, met name in de spits.
Daarom draaien autos met gemak hier zulke hoge km standen, geen bergen en flinke hellingen waardoor de boel niet echt belast word.
En tegenwoordig is men bang om een motor een beetje te laten werken,zodra je de motor een beetje hoort zit tie al in de volgende versnelling.
Een benzine motor mag je best is een keertje doorhalen tot 5000 omwentelingen, daar krijgt tie niks van.
Of een keertje doortrappen op de duitse autobaan.
Geld ook voor een diesel.
Met de koplampen denk ik toch nog steeds dat de motorkap weleens de schuldige kan zijn, dat deze met de uiteinde van de kap de units aantikt.
Ik zou het toch eens checken als ik jouw was.
De rest heb je al uit gesloten.
17 jaar
De problemen met EGR klep heb ik ook gehad. Gaat het oranje storings-lampje dan branden op je dashboard?
Bij mij is alles uiteindelijk opgelost.
Bleek aan een los contact te liggen in de stekker van de turbodruksensor. Daardoor werd een te lage druk geregistreerd in de motormanagement computer, welke vervolgens de turbo opdracht gaf meer toeren te gaan maken om zodoende de druk op te voeren.
Bij de Ranault dealer leidde sit steeds tot reinigen en vervangen van de EGR en lostrekken van de stekker ervan.
Tot ik bij een turbo specialist terecht kwam om dat mijn turbo uit zijn lagers was gedraaid en met zijn druk de pakking eruit geperst had.
De olie kwam zo in het luchtcircuit terecht en dus ook in de EGR-klep.
Aan de olie bleef roet hangen en dus ontstaat na enkele weken een lekker kleverige substantie en kan de klep niet meer maximaal openen/sluiten.
Mijn advies, laat je turbo controleren (druk sensor, pakkingen). Voordat je turbo ook nog stuk gaat (is duur grapje).
Wanneer men de computer er aan hangt kunnen ze "live" de druk weergeven, dan de stekker vd druksensor bewegen. Druksensor zelf gaat niet snel kapot...
Wanneer je een brandend storingslampje hebt, motor laten draaien en kap open en aan stekkertje druksensor friemelen (bij mij braken de draadjes gewoon af ?!? (duidt dus op slecht contact) ff wat soldeerwerk en het zit beter als ooit tevoren (hollands soldeerwerk=beter dan frans soldeerwerk, ;-) )
Succes!
17 jaar
LAATSTE terugkoppeling
Xenon units
Ben teruggebeld door Valeo alwaar ik het verschijnsel van de scheurtjes in de kunststof "glazen" ook via email had aangekaart. Daar kende men het verschijnsel ook niet. Men gaf daar aan dat dit niet mocht gebeuren, ook niet door gebruik van agressieve schoonmaakmiddelen etc. Het is ook voor hen een raadsel waardoor dit veroorzaakt wordt. Men gaf aan 1000,- Euro (time and materiaal) een "abnormaal hoge prijs te vinden, en vond heet "bijna schofterig" van renault dat men dit durfde vragen. Maar men gaf aan helaas niets te kunnen doen omdat ik geen rechtstreekse klant van hen was. Dat viel te verwachten :-( Maar tóch netjes dat men er een belletje (1/2 uur gesprek) aan spendeert, RESPECT !
Heb beide Xenon units (die verder prima in orde zijn) nu te koop op marktplaats.
EGR
De electronische oplossing met de weerstand kan ik niet voor elkaar krijgen omdat ik een steker heb met meer dan 2 draden.
Heb het zaakje dus bij de eerste poging maar weer aangesloten.
Dacht later waarom niet even kijken of die storingslamp überhaupt wel gaat branden als ik het zaakje los heb hangen....
En zie.... GÉÉN storingslampen op mijn dashboard.
Ik ben 1 van de gelukkigen !
Hij gaat nu weer als de brandweer, ik heb álle pk's weer constant ter beschikking.
Geen geschok en gestotter meer.
WAT EEN VERADEMING !
Heb nu beide stekers voorzien van een rubber afdichting (tegen evt. vocht) en een label met de tekst NIET AANSLUITEN (tegen evt. overijverige monteurs)
Bdankt voor alle steun, Henk
17 jaar
Beste Henk,
Ik ben zelf nu op zoek naar een oplossing voor de "dure" Xenon lamp zelf, en kwam dit tegen.
Ik las net in mijn boekje dat als je een lamp vervangt je een H1 lamp (alle lampen achter de ruit dus) moet hebben (anti UV) anders kan de kunststof ruit beschadigen. Zou dit een mogelijkheid zijn voor het raadsel ?
Groet,
Dennis
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar