Het volgende probleem doet zich voor:
Voorwielen maken een klapperend geluid bij rijden over korte oneffenheden zoals putdeksels richels en ondiepe kuilen, rijden over verkeersdrempels geeft geen afwijkende geluiden.
In het stuur is niets te voelen en auto vertoont ook geen afwijkend stuurgedrag.
Bij het afremmen en dan vooral de laatse meters gaat het remmen wel licht schoksgewijs.
Bij inspectie bleken beide voorveren gebroken alsmede zijn de schokdempers voor aan de slappe kant.
Beide voorveren zijn vervangen door nieuwe exemplaren.
Geluid was hierna nog steeds aanwezig.
Bij 1e Renaultdealer diagnose laten stellen, oorzaak volgens hun: speling op de remklauwen.
En dan gaat het om speling niet zozeer op de geleidepennen maar op de gaffels waar de geleidepennen invallen.
Bij het vastpakken van de remslang aan de remklauw zit er idd ook beweging in en bij het slaan op de banden hoor je idd ook wat.
Vervolgens geleidepennen flink ingesmeerd in de hoop hier iets mee te bereiken, echter geen resultaat.
Twijfel aan de diagnose dus naar 2e Renaultdealer: diagnose schokbrekers.
Beide schokbrekers(niet door Renaultdealer) laten vervangen alsmede een reactiestangetje rechts voor.
Geluid is nog steeds aanwezig.
Nogmaals een diagnose laten stellen door een bevriend monteur, diagnose: waarschijnlijk toch die speling op de remklauwen.
Ook nog even verder alles na laten kijken: geen speling op stabilisatorstang, reactiestang, fuseekogels
Motorsteunen zijn ook in prima staat.
Iemand enig idee of het idd de speling zou kunnen zijn of tips om op een relatief goedkope manier de speling op te lossen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
en als jij nu een slechte weg opzoekt en zorgt dat dit klapperen aanwezig is en je trapt met een voet lichtjes je rem in en de andere gewoon op het gas houden dus even met 2 voeten rijden ,gaat dit klapperen dan weg
Wanneer ik lichtjes op de rem trap is het nog wel aanwezig , ik moet echt wat harder trappen en dan lijkt het weg te zijn.
Alleen door de remdruk die je dan geeft sta je te snel stil om goed te kunnen luisteren.
Volgens de monteur die met de diagnose kwam heeft hij hem op de schokbrekertestbank gehad en dan geremd en volgens hem was het geluid toen weg.
Ik wil hun diagnose niet ten gronde richten maar ik vindt het nogal een dure reparatie als ik er zelf niet heilig van overtuigt ben.
Wat denk jij Robby?
Je komt hier wel wat berichtjes tegen met zo'n zelfde diagnose
Zou ik de geidepennen aan het einde wat kunnen opruwen en dan lichtjes verpakken met wat dichttape om de speling op te heffen?
15 jaar
Controleer De Bovenste Sckokbreker Rubbers Eens Onder De Motorkap Willen Wel Een Loslaten
moeilijk moeilijk moeilijk als hij op een schokbrekertestbank heeft gestaan en inderdaad met de rem intrappen is het weg zou ik toch ook in de reminrichting gaan zoeken want dan doe je namenlijk niks anders dan je remmen opsluiten en je klauw vastzetten,en als jij op je wielen slaat zeg jij dan hoor je dit ook ,als jij nu eens op je wielen slaat zodat je dit hoort en iemand anders pakt die remklauw vast wat dan,en zitten je remblokken niet los??en als iemand op de wielen slaat en de andere trapt de rem in??en geen wiellager speling
15 jaar
Willy,
Aan die bovenste schokbrekerrubbers zie ik niet zo heel veel.
Er zit wel iets van ruimte maar wellicht hoort dat zo.
Bij de dealer in Nuenen en in Helmond hebben ze daar mag ik hopen toch ook wel naar gekeken.
De klauw heeft iets speling op de blokken.
Als ik de remslang op de klauw vastpak en op en neer ga heb ik steeds wat ruimte op de blokken en de remklauw.
15 jaar
het gewicht verplaatst zich naar voren bij remmen dus er gebeurt wel wat meer dan alleen maar de klauw die wordt vastgeknepen.
Ik ga met Willy mee in de bovenste veerpootrubbers. Als je remt gaat de neus beneden en wordt dat rubber vastgedrukt.
15 jaar
niet op een schokbrekertestbank daar gaan alleen je wielen op en neer maar draaien niet
15 jaar
[quote=zoblijfje]Bij de dealer in Nuenen en in Helmond hebben ze daar mag ik hopen toch ook wel naar gekeken.[/quote]
ga daar maar niet van uit. Ook bij de dealer wordt er heel veel gemist en is de deskundigheid wisselend.
15 jaar
ik geloof dat jij deze remblokken hebt zijn die borgveren goed op zijn plek je heb wel eens dat er een lip tussen de opening in de remklauw zit(niet goed gemonteerd) trouwens is dit geluid aan beide kanten??[url=http://img151.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img151.imageshack.us/img151/4931/...[/img][/url]
15 jaar
Willy en As1 kan ik daar zelf iets aan zien aan die bovenste schokbrekerrubbers en kan ik zelf iets uitvoeren op het uit te proberen.
Naar die remblokken zal ik eens goed kijken
Zoals ik al zei ik twijfel ook aan de diagnose, het geluid vindt ik niet echt daarbij te plaatsen.
15 jaar
Robby,
Het geluid is rechts begonnen en na de schokbrekertestbank is het ook links onstaan.
Speling is nergens op te vinden( alleen op het linkerwiel vanuit de auto gezien) zit een minimale speling op het wiellager.
Rechts totaal niet en daar doet hij het ook
15 jaar
ik weet niet hoe handig je bent, maar de veerpoot verwijderen is niet zo spannend. Verwijder eerst het kleine stangetje tussen schokdemper en stabilisatorstang. Ik doe altijd onderaan los want daar kun je goed met een staalborstel bij. Dan de moeren bovenaan onder de motorkap losmaken. Auto iets opkrikken en de twee grote bouten onderaan verwijderen. De veerpoot daarbij vasthouden, je wilt niet dat deze op de ashoes dondert. Leg iets over de ashoes als bescherming.
15 jaar
Hoi AS1
Heb nog even wat uitgeprobeerd
Als ik op een weg met dwarsrichels ga rijden dan komt het geluid duidelijk naar voren
Als ik op die zelfde weg rondjes rij met het stuur helemaal uit of gedraaid hoor ik het geluid niet.
Wat me tevens opvalt is dat ik met het verdraaien van het stuur als ik langzaam rij en bijvoorbeeld wil parkeren of stil sta en het stuur helemaal verdraai om te keren, ik een zacht schavend geluid hoor uit de richting van de schokbrekers.
Het gebeurt in beide gevallen zo rond de laatse stuuromwenteling.
Zou dit te maken hebben met de bovenste schokbrekerrubbers?
15 jaar
kraken bij sturen wijst meer richting de veerpootlagers. Nog een punt om te controleren als de veerpoot eraf is.
15 jaar
zou het klapperen verband kunnen houden met de veerpootlagers?
wellicht kan ik het beste veerpootlaers en bovenste schokbrekerrubbers vervangen?
Is schokbrekerrubbers en taatspot hetzelfde?
15 jaar
[url=http://img141.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img141.imageshack.us/img141/7430/...[/img][/url]
zie nummer 10. Het onderste deel is het lager.
15 jaar
Nr 6 Wil Vaak Loslaten
willy,
Kan ik dat van bovenaf zie met de motorkap open(zonder de veerpoot eronder uit te halen)
En heeft het schurend geluid met de laatste wenteling van het stuur hiermee te maken?
15 jaar
Kan Je Zo Zien Zonder Veerpoot Er Onder Uit Te Halen
willy,
Zo met de wielen op de grond, kan ik er niet veel aan zien.
Als ik het stuur helemaal verdraai kan ik er wel een beetje schuin inkijken en zie ik aan de rechterkant een kleine scheurtje.
Of moet ik de auto opkrikken om er iets aan te zien?
Zijn eventueel de wiellagers nog een optie?
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar