Renault Scenic: Kleppen uitgesteld na motorrevisie (20.000km)

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: F3R

Hoi samen,

Vandaag te horen gekregen dat de kleppen uitgesteld zijn. Dit na motorrevisie en 20.000km (stevig) rijden. Ik rij lange stukken en regelmatig rond 150-160km/u (Duitsland en Frankrijk). Lambda-regeling bleek prima (nieuwe met revisie). Geharde kleppen en klepzittingen. Morgen overleg met revisiebedrijf. Kan dit zo snel met deze (2.0 RT 8-klepper)?
Ook was de extern/intern circulatieklep ventilatie 'op hol' (bleef openen en sluiten met hoorbaar getik. Zou wel een 600eu kunnen als de unit vernieuwd werd! Als compromis heeft de monteur de stekker losgetrokken toen de klep in de 'open'stand was. Dus geen afsluiting meer mogelijk als er een vieze diesel voor me rijdt (even de ramen open maar dan).
Hou jullie op de hoogte over de 'uitgestelde kleppen' (onregelmatig stationair en warm moeilijk starten) en hoe het revisiebedrijf en de 'renault specialist (geen dealer) dit gaan aanpakken.
Groeten, Wilroy.

Wilroy

Geplaatst door Wilroy (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

limp (0) PRO, 17 jaar geleden

recirculatie klep blijft tikken is idd een peper duur grapje klep blokkeren in open stand werkt wel maar alleen stekker er af is helaas niet voldoende (klep blijft dan maar een beetje open staan waarschijnlijk)
anders moet de complete kachelbak er uit kan er niets los voor krijgen volgens mij

timhoeks2 (0) PRO, 17 jaar geleden

is wel iets los voor te krijgen, maar dat werkt voor geen meter en is binnen no-time weer stuk. maar over je probleem van de kleppen, als jij na je motorrevisie nog maar 20.000km gereden hebt is die revisie niet helemaal goed gegaan denk ik. zou er eens over gaan praten bij degene die de revisie heeft uitgevoerd, wie weet!

Wilroy (0), 17 jaar geleden

Vervolg Scenic’97 automaat LPG, 2.0RT F3R 8-klepper motor.
Bij het revisiebedrijf konden z wel de klepen stellen. Die bleken wel ongeveer de hlft van de stelruimte kwijt te zijn na 20.000km stevig rijden! De interval is max 15.000km om weer te stellen. Deze Renaults kunnen niet zo goed tegen LPG zelfs met speciale kleppen. Opels nog minder maar Citroens zien ze weinig voor koprevisie ook de HDI’s (diesel) niet.
De Renault vakgarage heeft me het geld teruggegeven anders moest ik 2x kleppen stellen betalen (een mislukte poging). De reden was dat ze niet zulke dunne plaatjes hadden maar die in het vervolg speciaal zouden bestellen…
Dus op naar de 300.000 km (nu 285.000km)!

Wilroy (0), 17 jaar geleden

Oja, Lambda-meting bleek goed voor benzine en LPG. Is dan inleren LPG bij gasboer niet nodig? Of beter maar wel gezien de snelle slijtage van de kleppen door mogelijk te arm gasmengsel?

Wilroy (0), 17 jaar geleden

Volgens gasboer (Wezep) is inleren LPG niet nodig als er een verdamper is gemonteerd (Vialle) onder de motorkap, want na revisie leert de gascomputer vanzelf bij met dit type (geen G3, weet niet het Vialle artikelnr.). Bovendien zijn de lambdawaarden goed op gas en benzine. De man die ik sprak kon zich niet voorstellen dat door te hete verbranding de klepspeling al de helft minder is na 20.000km. Hij denkt dat de koprevisie niet goed is gedaan. Nu twijfel ik om 15.000km door te rijden en te zien wat dan de klepstelmogelijkheid nog is of meteen een claim in te dienen bij het revisiebedrijf. Iemand nog een idee?

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

ik zou het sowieso overleggen met het revisiebedrijf. Laat ze maar aantonen dat de revisie goed gebeurt is en evt op papier zetten wat betreft garantie en zo. Als je nu al de helft gesteld bent, ben je idd zo uitgesteld. Het feit dat de garage nog nooit van die dunne stelplaatjes heeft gebruikt, is al een teken dat er iets apart is. Hoe is de voorgeschiedenis van de motor? hoe lang heb je de auto en hoelang rij je al op LPG ? Sjaak

Wilroy (0), 17 jaar geleden

Sjaak, ik heb de auto 6 jaar en heb er van 105k naar 285k mee gereden nu. In totaal is dit derde kop- en de laatste keer totale revisie geweest. Afgesproken met de garage die de revisie heeft uitbesteed (compeet blok) dat ik over 10k weer naar het revisiebedrijf ga om de kleppen te laten stellen. De garagehouder zal het ook opnemen met ze. Dan komt de aap wel uit de mouw en zullen ze de fout moeten herstellen, nemen we nu aan. De dikte van de huidige plaatjes weet ik niet maar die zullen idd erg dun zijn en dus zullen de kleppen gauw echt uitgesteld raken. Mogelijk hebben ze de kop te ver uitgeslepen of verkeerde kleppen ingezet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.