Beste meedenkers,
Ik heb hier een megane scenic automaat welke enorm slecht aanslaat (koude start en na b.v. een dik uur stil staan) gepaard gaande met een behoorlijke rookontwikkeling.
Ik ben ermee naar de dealer geweest om uit te lezen maar daar kwamen we niet verder, alles was in orde.
Een aantal maanden hiervoor heeft de auto een nieuwe pomp(ruil) gekregen omdat deze niet meer vervroegde.
Bdp-sensor is inmiddels vervangen omdat de dealer zei dat ze daar wel eens problemen mee gehad hadden.
Het probleem doet mij aan alsof het tijdstip niet vervroegd wordt in de koude start.
Maar ja de auto heeft al een nieuwe pomp en volgens de Experts van de dieseltechniek staat de pomp goed.
Heeft iemand een andere suggestie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer de gloeistiften goed.
Voor zover ik weet is het bij Renault altijd de BDP sensor bij benzinemotoren die kapot gaan. Maar loopt hij wel lekker als hij eenmaal op temperatuur is? En inderdaad, de gloeiers... Crime om bij te komen bij die blokken, maar willen ook wel eens kapot gaan...
m. vr. gr.
Sjoerd
bij een laguna dti kan het zijn dat het bdp signaal verstoord word door de startmotor, weet niet of dit bij een scenic ook zo is.. om dit te controleren moet je hem aanslepen, dan start hij wel meteen. misschien het controleren waard.
Klepspeling al eens gecontroleerd ???
De gloeistiften zijn nieuw. Nog geen twee maanden terug is de klant bij ons gekomen met een moter die op 3 cil. liep. Er bleek een puntje van de gloeistift afgebroken en dat was tussen de klep gaan zitten met resultaat dat de klep verbrande. Er is toen een nieuwe zetel geplaatst met klep en de klepspeling is toen ook gecontroleerd en afgesteld. Dit is allemaal nog geen 15000km terug.
Ik heb voor alle zekerheid de gloeibougies wel doorgemeten, deze zijn goed.
Wat de bdp-sensor betreft. Deze is dus ook al vervangen en ook de dealer had het over eventueel de startmoter en inductie tijdens het starten. Het enige nadeel is alleen dat het een automaat is, dus niet aan te slepen.
temp. sensor? of is dit nog zo'n pomp met zo'n vacuumklepje er bij aan? meet spanning op de inspuitcomputer eens tijdens de start.
Dit is geen pomp met een vacuumpotje. Ik heb inmiddels wel een nieuwe startmoter geprobeerd dit maakte geen verschil. En alle plussen aan de ecu blijven bij het starten rond de 10.5v hangen en ook de massa is goed.
Volgens de dealer zou de temp.sensor goed zijn (moet er wel bij zeggen dat hij deze waarden heeft gezien bij warme motor.
en die klepspeling zoals patrick al zei?als het alleen tijdens start is zou je idd bijna zeggen iets met het gloeien. de tijd wordt aan de temp. geregeld. temp. sensor kost haast niks dus proberen waard. en lekt er geen verstuiver wat diesel in een cilinder? die kun je vast wel laten testen bij een specialist. en als laatste nog lucht in het brandstof systeem, bv slechte afdichting bij het brandstoffilter.
Het is voor jou toch een kleine moeite om de temp.sensor te meten bij koude motor? Haal anders de stekker er eens af , dan "denkt" de motor ecu dat hij heel erg koud is en weet je gelijk of het met het temp.signaal te maken heeft.
Zoals ik al zei is de temp.sensor goed. Heb toch nog even de stekker eraf gehaald en vervolgens geprobeerd wat de moter dan deed. Het maakte geen verschil, de auto sloeg net zo beroerd aan.
Het probleem zat hem in de poulie daar zit een verstelling in voor het fijnafstellen aan de motor.
Er zit een rubber in de poulie waarop de afstelling vastgezet wordt en deze slipte door.
Toen de motor bij de diesel techniek aan de kast kwam was duidelijk te zien dat hij er helemaal naast stond.
We hebben vervolgens een andere poulie opgehaald deze is gemonteerd (en af laten stellen) en de motor start weer als ... .
De oude poulie voor de nieuwsgierigheid even uitelkaar gehaald. De werking vind ik wat dubieus en onnodig ingewikkeld (wat is er mis met sleufgaten?). Op het moment dat ik de poulie uitelkaar draaide knapte de centrale borgmoer uit de poulie (linkse draad) hier was weinig kracht voor nodig.
De scheur had dus al in de moer gezeten. Hierdoor heeft de verstelling ook nooit goed vast kunnen zitten.
Mensen bedankt voor het meedenken.
Aanduwen maar helaas zonder resultaat...het hielp niet en hij start niet
16 jaar
Ik heb dit probleem ook met mijn megane dti. Als de motor heeft stilgestaan een paar uur of de motor is koud dan moet ik echt doorstarten voordat deze aanslaat. Mijn vraag is dus;
Zou men wat meer kunnen vertellen over de desbetreffende pully, waar zit deze precies en moet de distributieriem er dan vanaf?
En hoe kan met zekerheid vaststellen dat dit het probleem veroorzaakt moet ik dan naar de dealer om hem te laten uitlezen of wordt dat dan niet zichtbaar
Alvast bedankt
Nico Feenstra
16 jaar
Beste Nico, start even een nieuw onderwerp waar je het probleem neerzet. Dit is een oud topic die ook is op gelost en dus ...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar