auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: kleppen vervangen?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: F3R

Hallo,

de laguna met F3R motor draait te laag stationair en heeft te weinig trekkracht.De kleppen opgemeten. De uit kleppen hebben allemaal te weinig speling. De plaatjes die erin zaten zijn allemaal 3 mm dik. Aangezien de uitklep bijna geen speling heeft moet er dus een plaatje in van 3mm-0,4mm is 2,6 mm. Naar de renault garage gebeld en daar vernomen dat de plaatjes te bestellen zijn .Ze hebben diktes van 2,9 mm tot 3,5 mm. Wil dit dus zeggen dat de kleppen niet meer te stellen zijn? Of kan ik de plaatjes afslijpen tot de gewenste dikte?

Het is nogal belangerijk want als inderdaad de klepzittingen moeten vervangen worden moet de kop eraf. Ik moet het wel zeker weten?

De historie van de auto is mij onbekend. Op de teller staat nu 165000 km maar of dit klopt?



MVG

Geplaatst door

elfried (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kleppen zitten dus wat in de kop,vulplaat afslijpen is een tijdelijke optie het is een beetje knoeien.als je nog lang met deze wagen wil rijden is kop eraf de enige optie.

alfons262 0
badge

16 jaar

Controleer ook eens de NAP via de site. Kost een paar euro en je weet direct wat meer.

sandbeek 435

16 jaar

OK,
dan moet ie eraf.Kan ik als redelijk handige doe het zelver dit karwei klaren?Heb het werkplaatshandboek wel maar men heeft uiteraard apart gereedschap nodig.Kan dit zonder ? Hoe lang kan ik zo nog verder rijden als ik de plaatjes slijp?
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de klepzittingen?

MVG

elfried 0

16 jaar

als t een ouder type is met 8 kleppen lukt dit wel
als t een vroege nieuwere 16 klepper is heb je een borg voor de nokkenassen nodig

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

t Is een 8klepper
Nog dingen waar ik speciaal moet op letten?
Wat kost een gereviseerde cilinderkop ongeveer?

MVG

elfried 0

16 jaar

afhankelijk wat er moet gebeuren
kleppen
zittingen
klepgeleiders
informeren bij revisie bedrijf

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Moeten na de revisie ook nieuwe stelplaatjes gemonteerd worden?
1 plaatje kost 20euro bij de dealer.160 euro alleen om plaatjes te stellen ,dit is toch belachelijk???
Wat is eigenlijk de dikte van de originele plaatjes die in een nieuwe motor gaan.

mvg

elfried 0

16 jaar

Bij een goede automaterialenzaak zijn de stelplaten ook wel te koop. Let wel even op de diameter!. En die kosten daar niet meer dan € 2,50 per stuk. Meestal tot een dikte van 2 mm. te koop. Je kunt dus nog 1 of 2 maal stellen alvorens de zittingen te gaan vervangen.
Indien je de klepzittingen laat vervangen, krijg je de kop weer terug met gestelde kleppen. Althans, wij hebben nog niet anders meegemaakt.
Meestal zijn het alleen de uitlaatzittingen die vervangen moeten worden. Daarbij moeten deze opnieuw worden geslepen. Laat tevens de uitlaatkleppen vervangen. De klepschotel wil ook nog wel eens inzakken.
Grove schatting: kleppen € 30,- per stuk, zittingen met slijpen € 40,- per stuk, pakkingset met klepseals € 120,-, distri-riem € 40,-, rollenset € 100,- en waterpomp € 75,- Dus even tellen..........

Nog vergeten: kopbouten ook vervangen € 35,- En nog diversen zoals koelwater enz. € 25,-

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Klopt Petje ,

de inlaatkleppen geven alle 4 0,15 mm watvolgens mij acceptabel is.
De uitlaatkleppen geven cil´1 0,15 cil 2 0,1 cil 3 0,05 cil 4 0
Hieruit blijkt dat de te vervangen plaatjes resp 2,75 mm 2,7 mm 2,65 mm 2,6 mm moeten hebben. Aangezien slechts vanaf 2,9 mm levert vraag ik me af of het dan nog veilig is dunnere te monteren.Als je zeker weet van yes ga ik het gewoon doen. Alleen moet ik ergens vulplaatjes vinden van de gepaste mm s, ze moeten dus dikker zijn dan 2 mm en er zit ook een uitstulping op de plaatjes om in de stoter te vallen. Hebben alle plaatjes dat


mvg

elfried 0

16 jaar

Nee, die üitstulping" hebben niet alle stelplaatjes. Tip: ga eens naar een motorrevisiebedrijf voor stelplaten........Daar worden de dunnere plaatjes bij bosjes verwijderd..........
Deze dunnere kun je rustig gebruiken. Geen enkel probleem........

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Wat ik bedoel, zijn de klepzittingen niet teveel afgesleten? Als Renault vanaf 2,9 mm levert is dit misschien een teken dat de klepzitting echt ver weg is. Of niet ? Ik weet het niet.Als ik de goede plaatjes vindt hoeveel km kan er dan zo nog mee gereden worden denkt u ? Dank voor de moeite en de tijd

MVG

elfried 0

16 jaar

Aantal km. hangt sterk van de rijstijl af. Maar 10 tot 15000 km zou mogelijk moeten zijn.
De toestand van de zittingen zijn wellicht te beoordelen via een endoscoop. Maar lang elke garage heeft die niet.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Gewoon ff naar een motoren revisie bedrijf gaan die maken of hebben ze wel op maat voor je. (De vulplaatjes bedoel ik - koppen natuurlijk ook ;-))

Gr Jaap

jaboV 0

16 jaar

Kun je door een compressietest te doen zien of de zittingen nog goed zijn ,of een lektest?

mvg

elfried 0

16 jaar

Zul je toch eerst de kleppen moeten stellen, anders heeft die test geen zin.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

ja ,

ok.
Kan nu een kop kopen met 130.000km op de teller die op benzine gelopen heeft .Is dit misschien een optie?Het is alleen een kop van een 1,8 motor.Toch heb ik al eens gelezen dat de kop van de 1,8 ook op de 2,0 l past Klopt dit?
Moeten er dan aanpassingen gebeuren. Weet wel dat de 1,8 monopoint is en de 2,0l multipoint...

mvgr

elfried 0

16 jaar

Het zou best kunnen dat die andere kop past, maar of deze ook hetzelfde is, is nog maar de vraag.
Vaak is de vorm van de verbrandingsruimte anders en ook de doorlaat (diameter) van de kleppen zouden wel eens anders kunnen zijn. Dit alles heeft dan natuurlijk wel gevolgen voor de verbranding in de cilinder(s).
Ook de vorm van de in- en uitlaatkanalen kunnen verschillend zijn. Dit is weer van belang ivm. het overzetten van de spruitstukken.
Als de koppen wel gelijk zijn, dan moeten ook de onderdeelnummers op de beide koppen gelijk zijn. Deze nummers zijn aan de buitenzijde ingegoten en beginnen meestal met 77 0. .....
Kijk dus goed uit voordat je zoiets koopt.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

De kleppen zijn nog voor de laatste keer gesteld.Compressie test ok. Auto valt niet meer stil en heeft ook de oude trekkracht terug. Hij draait op gas wel maar 400-500 toeren ,valt net niet stil.Op benzine netjes 850 toeren.Ik zal de eurogasinstallatie inleren en hoop dat het dan goed zal zijn .Ik wil wel zeker weten dat de luchtschuif die op de verdamper zit goed werkt.Heb ze los gemaakt maar kan de ijzeren bus niet induwen ,zag er ook vettig uit. Heb dit schoongemaakt. Is het normaal dat dit vast zit en hoe kan ik zeker zijn dat deze goed werkt.


mvg

elfried 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.