close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: Koelingsprobleem Laguna 1.9 dci

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI

Volgend probleem bij een buitentemperatuur van circa 30 en hoger.

Ik rijd circa 170 km/h in de 6 de versnelling, geen probleem. Rijd ik iets harder, gaat de koelvloeistof temperatuur meteen omhoog. Als ik in de 5 rijdt, bij een hoger toerental met dezelfde snelheid is er niets aan de hand.

Kan het te maken hebben dat het buiten zo extreem warm is, dat de airco vol aan staat, dat de intercooler ook goed warm wordt waardoor het rendement van de koelradiateur niet optimaal werkt. Daarnaast werkt met deze hitte ook de binnenverwarming niet (wat volgens mij toch een aardig koeling van de motor kan betekenen), want het is al warm genoeg in de auto.

Ben al bij de renault dealer geweest, die zeggen; ja, het is al best warm he, met optrekkende schouders.
Ik heb de thermostaat al vervangen voor een andere gebruikte maar identiek hetzelfde resultaat. Daarnaast en schoonmaak middel gebruikt om het koelsysteem te reinigen, ook geen effect.

Zou het toch aan de thermostaat liggen, die bij een bepaalde temp terug klapt? Of iets anders of ligt het gewoon aan de hele hoge buitentemperatuur.

Geplaatst door

ejnn (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de binnenverwarming niet werkt, denk ik aan lucht in het systeem of een slecht werkende waterpomp.

oldford 0
badge

14 jaar

Je rijd gewoon te hard.

En wat old ford zegt lijkt mij ook zeer goed mogelijk. ( jouw waterpomp is verdacht )

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

nee, de waterpomp is nieuw, die is nog geen 5000 km oud, wat ik mee bedoel is, is dat hij bv bij 15 graden of minder altijd warmte afstaat na binnen. Nu is het 30 graden of warmer buiten en binnen 20 graden, de airco staat vol aan, de klep van het menghuis voor de verdeling van de warme lucht dicht, waardoor dit het koelwater ook niet kouder wordt. Als ik de automaat op 26 graden zet (max), moet ik de ramen open zetten, want dan wordt het echt heel warm.

Maar wat zou er met de waterpomp kunnen zijn? Er zit toch 1 rol op, die direct na binnen contact staat met de waaier zonder "warmte koppeling"?
Alles wordt wel goed warm, ook de koeler.

Wat mij aan het twijfelen brengt, de dealer zegt het is best warm, dus .......
Maar het zou eigenlijk niet mogen ???? zegt hij er achter aan.

ejnn 0

14 jaar

Wat je ook nog kan doen:
De verbruikte brandstof is een goede graadmeter voor de door de motor opgewekte warmte (die dus door het koelsysteem moet worden afgevoerd). Kijk op je momentele verbruiksmeter bij die hoge snelheden bij welk verbruik het nog goed gaat en bij welk verbruik de temperatuur stijgt. Als dit consequent bij een drempel-verbruik omslaat, is op dat moment bij dat verbruik (lees: opgewekte warmte) de koelcapaciteit van je koelsysteem te klein.

- werkt je tweede ventilator op de radiateur wel correct?
- heb je bij jouw auto uit 2004 al eens met een hogedrukspuit voorzichtig je radiateur schoongemaakt, zodat die de volle koelcapaciteit terugkrijgt?

Heino4267 655

14 jaar

Hij doet het weer goed met een beetje minder warm, maar moet ik met de hoge druk doen of met lage druk was benzine erover heen spuiten? Komt ook alle troep mee los.

ejnn 0

14 jaar

Radiateur schoonmaken: Eerst met een plastic zak de dynamo en andere kwetsbare onderdelen afdekken tegen inspuitend water en dan voorzichtig van buiten af met gewoon water door de radiateur heen spuiten. Dat kan net genoeg in koelcapaciteit schelen.

Heino4267 655

14 jaar

maar moet je dan eerst de condensor van de airco uitbouwen en de intercooler ook, of maakt dit niet uit?

ejnn 0

14 jaar

Nee, gewoon (beetje voorzichtig) door alles heen spuiten.

Heino4267 655

14 jaar

Nou, vandaag in een aantal laguna's gekeken, nu blijkt dat er bij grotere vermogen auto's, zoals de 2.0T en de 2.2 dci een andere waterkoeler zit, namelijk een bredere, dus dat is eigenlijk de oplossing. Ik zal eerst eens proberen hem schoon te maken. Ik denk dat het met luchtdruk doe met zo'n pistool met een vaatje eronder waar je vloeistof in kunt doen, daar doe ik dan water in, alvast bedankt voor de tip.

ejnn 0

14 jaar

nou, vandaag met de compressor schoon gemaakt, wat een rotzooi, naderhand met water uit de tuinslang schoongemaakt, grijs water kwam er vanaf, bedankt.

ejnn 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.