Hoi,
Volgende vraag;
Eigenlijk weet ik het antwoord al, maar voordat ik de dealer ermee om zijn oren sla wil ik graag 100% zekerheid. De koplampen van een auto met standaard xenon kan je die hoger en lager instellen met de computer aan de auto? Ik vind dat mijn lichtbundel veel te laag staat. Als je die vergelijkt met mijn andere auto. Maar de dealer (baliemedewerker) zei tegen mij dat dit niet aan te passen is. Ik ben van andere mening.
Dit valt toch wel te kalibreren?
greetz
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mijn laguna uit 2003 heeft ook standaard xenon.
Deze is vorige week bij de apk keuring geweest hier hebben ze de hoogte van de lichtbundel
net zoals bij normale verlichting afgesteld door het koplamphuis of de lampunit te verstellen .hiervoor zat ook een instelschroef.
Is dit niet zoals het hoort ? apk gebeurde niet bij een renault dealer.
Voor zover ik weet zijn die schroeven die je vroeger had verdwenen uit de koplampen. Mijn R19 had het nog wel, maar mijn safrane al niet meer, die werd aan de computer gehangen.
17 jaar
origineel xenon is idd niet af te stellen
om hoog alleen omlaag
de standaard instelling is wettelijk vastgelegd(ook in de electronica)
maar hang me hier niet aan op
Ja het gaat me om omhoog en omlaag. De linkerkoplamp staat nu zo laag dat hij eerder verblindend werkt dan verlichtend. Het systeem moet wel blijven werken met het automatisch bewegen, maar het uitgangs punt moet iets hoger liggen. Al schijnt ie 15 tot 20 meter verder dan is het al beter.
17 jaar
moet ongeveer 25 mtr voor de auto een licht donker scheiding zijn
Hij is gewoon met een inbussleutel af te stellen, deze zit aan de bovenkant van de stel motor. Officieel kan hij gekalibeerd worden met de computer (volgens mij alleen bij vervangen van eenheden, zoals voelers en dergelijke), echter ze zijn beide gewoon af stellen.
17 jaar
ook met een schroevendraaier zijn de lampen af te stellen
17 jaar
Heren,
Ik heb dit Xenonprobleem ook!
Mn linkerlamp staat hoger als de rechterlamp, ik heb van t weekend geprobeerd de hoogte met een schroevendraaier in de stelschroef af te stellen maar dit lukt niet.
Ik moet dan teveel kracht zetten dat ik bang ben dat ik de zaak verniel.
Beide koplampen stellen wel gewoon als ik op de trekhaak ga staan.
Wie o wie?
Mvg Ben
17 jaar
Wat gebeurd er als je de lichten/auto aanzet, de lampen moetem omlaag gaan en daarna in de goede stand komen staan.
17 jaar
als ik de lichten aanzet lijkt het wel of ze even heen en weer floepen, heel snel.
Als ik op de trekhaak ga staan stellen ze zoals het hoort omlaag.
Mvg Ben
17 jaar
Xenon koplampen zijn gewoon af te stellen met een stelschroef aan de koplamp
Het systeem controleerd zich zelf door omlaag en in de goede stand te gaan staan. Het systeem werkt dan. Vanaf de bovenkant kun je een witte stelschroef de hoogte instellen. Ik neem altijd een imbus om ze goed af te stellen.
Voor het afstellen ga ik altijd bij een muur staan. Zorg dat je een ondergrond altijd waterpas is. Dan ga je ongeveer met de voorkant circa 50 cm van de muur staan. Het mooiste is om gemetselde muur te hebben om een horizontale lijn te hebben, maar je kunt dit ook oplossen met een meetstok. Daarna draai je de lampen op de goede hoogte. Ga dan een stukje rijden en kijk of de lampen op de correcte hoogte zijn afgesteld. Bij het afstellen van de lampen moet je zeker zeker aan je mede weggebruikers denken, want xenon levert een behoorlijke hoeveelheid licht. Zorg dat je het einde van de lichtbundel duidelijk op straat schijnt, dat dit niet aan de horizon verdwijnt.
Herhaal het bovenstaande net zolang tot het voor jouw gevoel goed is. Als je dan klaar bent, ga naar een garage, bandenzaak en vraag of ze de hoogte van de lampen kunnen controleren, meestal kost het niets.
17 jaar
Dan ga ik dat eens proberen, toen het afstellen met de schroevendraaier probeerde wat ook mogelijk zou moeten zijn moest ik erg veel kracht zetten.
Hoop niet dat ik het alsnog verrot draai....
Bedankt voor de tips!
Mvg Ben
17 jaar
Ik weet namelijk niet welke schroef je gebruikt, maar je moet de witte stelschroef hebben van de motor, niet aan de koplamp zelf zitten
17 jaar
[quote=ejnn]Het systeem controleerd zich zelf door omlaag en in de goede stand te gaan staan. Het systeem werkt dan. meetstok. Daarna draai je de lampen op de goede hoogte. Ga dan een stukje rijden en kijk of de lampen op de correcte hoogte zijn afgesteld. Bij het afstellen van de lampen moet je zeker zeker aan je mede weggebruikers denken, want xenon levert een behoorlijke hoeveelheid licht. Zorg dat je het einde van de lichtbundel duidelijk op straat schijnt, dat dit niet aan de horizon verdwijnt.
Herhaal het bovenstaande net zolang tot het voor jouw gevoel goed is. Als je dan klaar bent, ga naar een garage, bandenzaak en vraag of ze de hoogte van de lampen kunnen controleren, meestal kost het niets.[/quote]
sommigen hebben pas het gevoel dat ze goed staan bij een grootlicht afstelling
er is 1GOEDE MANIER
LAAT ZE BIJ DE GARAGE OP EEN APPARAAT AFSTELLEN
ga niet legge klooien
anders ben je een irritante weggebruiker ( en die zie ik elke nacht)met een verkeerd afgesteld licht
Wat schrijf ik, lees eens en dan reageer. Ik schrijf duidelijk volgens mij dat je hem niet te ver moet zetten, zodat je andere mensen niet irriteert zoals Jerry. Ik schrijf ook als je bezig bent geweest, laat je lampen dan controleren bij een garage.
Als ik naar een garage ga en zeg dat de lampen graag verder wil laten schijnen kan een garage blijkbaar het niet (zie boven) of je krijgt een antwoord van volgens ons staan ze goed, maar dat wil je niet.
Waar ik aan irriteer is dat 1 lamp goed staat en de andere staat op de horizon, de auto vol beladen is en de mensen de koplampen de hemel in laten schijnen, en grote jeeps en bestelbusjes die de komplete achterbank willen verlichten.
17 jaar
als ik je irriteer moet je van de site afgaan
ik schrrijf dat er 1 goede manier is
en jij mag een andere mening hebben
dat irriteerd mij NIET
ikdenk dat je eens moet studeren hoe een licht beeld er uit ziet
dan zie je dat er 1 kant vd bundel kort voor de auto schijnt(25 meter) en dat de berm kant verder schijnt(35 meter)
dit is om verblinding tegen te gaan
daardoor zie je op de straat ook dat 1 kant verder LIJKT te schijnen
en dat is niet anders af te stellen
en dat mensen voor eenmuurtje aan de afstelling gaan rommelen omdat hun IDEE dan goed lijkt voor hunGEVOEL
wil nog niet zeggen dat t ook goed staat
daarom niet zelf rotzooien maar gewoon naar de garage en op t apparaat afstellen
en als de garage dat niet wil ga je ergens anders heen
en die busjes en jeeps
die zijn nu eenmaal hoger en schijnen dan ook makkelijer in je auto
anders doe je de gordijnen dicht
of de petjes oplossing met folie
ben je ook van dat irritante licht af en dan irriteer je een ander weer
meestal die andere petten
en als de garage kijkt en zegt t staat goed maar dat wil je niet geeft al aan dat je niet tevreden bent met een juiste afstelling maar een afstelling die jij prefereeerd
en dat hoeft niet goed te zijn
sterker meestal is de gevoels afstelling niet goed
dit is omdat je in t donkker minder ziet als je wil
en dat is gewenning
als je als beroeps chauffeur rijdt ben je vaak blij dat je niet constant een felle licht weerkaatsing hebt
dan hebben we t nog maar niet over die caravan rijders met 2 ton in de combi
Even om de ruzie te sussen, het afstellen met de juiste apparatuur zegt helemaal niks, denk je dat ALLE mensen die met verkeerde irritante verlichting rijden er zelf aan kloten. Ik denk het niet, het betreft ook weleens auto,s die net de eerste APK hebben gehad, veel te nieuw om zelf aan te rommelen
Naast de juiste apparatuur ligt het verder aan de mensen die het afstellen ongeacht hoe mooi de apparatuur is. Maar het gaat mij er niet om dat het door mij zelf hoger gesteld moet worden, ik wil dat dealer het doet en die zegt tegen mij dat het niet mogelijk is om af te stellen. Dat was de vraag.
17 jaar
ten eerste, jij irriteert me niet, heb ik niet geschreven en ik heb een advies gegeven die ik zelf ook zou doen.
Dat jij zegt dat je het irritant vind dat lampen niet goed zijn afgesteld, ben ik niet mee eens dat dit de mensen zijn die zelf met de lampen rommelen. Ik denk eerder dat het mensen zijn die een lamp niet goed op zijn plaats krijgen, zodat de lamp verkeerd schijnt, maar dit terzijde. Ik heb altijd als ik met de lampen bezig ben geweest naar een garage gegaan om te controleren, deze vonden hem wel hoog staan, maar niet zo hoog dat de afstelling mensen verblinden of iets dergelijks.
Ten tweede moet je goed op de muur kunnen zien hoe de bundel loopt en kun je ze gelijk afstellen.
Ten derde schrijf ik dat je voor controle naar een garage kunt rijden om de afstelling te controleren.
Ik heb eem keer een APK laten keuren en hebben ze aan de lampen zitten knoeien. De lampbundel scheen max. ongeveer 7-10 meter ver. Ik noem dit niet echt ver om 's nachts te rijden en het zijn mensen die zo'n apparaat hebben.
PS. Als je dicht bij een muur staat, zie je twee kleine streepjes (van beide lamp 1), deze stel ik altijd op gelijke hoogte. Als je verder van de muur komt, komt er een extra lichtbundel erbij (rechter zijde) dit is volgens mij de bovengenoemde 35 meter.
17 jaar
Ja ik was ook niet persoonlijk, maar ik heb het antwoord wat ik moet hebben, en daar dank ik u voor.
Groetjes Sebas
17 jaar
[quote=ejnn]ten eerste, jij irriteert me niet, heb ik niet geschreven en ik heb een advies gegeven die ik zelf ook zou doen.
Dat jij zegt dat je het irritant vind dat lampen niet goed zijn afgesteld, ben ik niet mee eens dat dit de mensen zijn die zelf met de lampen rommelen. Ik denk eerder dat het mensen zijn die een lamp niet goed op zijn plaats krijgen, zodat de lamp verkeerd schijnt, maar dit terzijde. Ik heb altijd als ik met de lampen bezig ben geweest naar een garage gegaan om te controleren, deze vonden hem wel hoog staan, maar niet zo hoog dat de afstelling mensen verblinden of iets dergelijks.
Ten tweede moet je goed op de muur kunnen zien hoe de bundel loopt en kun je ze gelijk afstellen.
Ten derde schrijf ik dat je voor controle naar een garage kunt rijden om de afstelling te controleren.
Ik heb eem keer een APK laten keuren en hebben ze aan de lampen zitten knoeien. De lampbundel scheen max. ongeveer 7-10 meter ver. Ik noem dit niet echt ver om 's nachts te rijden en het zijn mensen die zo'n apparaat hebben.
PS. Als je dicht bij een muur staat, zie je twee kleine streepjes (van beide lamp 1), deze stel ik altijd op gelijke hoogte. Als je verder van de muur komt, komt er een extra lichtbundel erbij (rechter zijde) dit is volgens mij de bovengenoemde 35 meter.[/quote]
zodat je andere mensen niet irriteert zoals Jerry.
en wat staat daar dan
als die keurmeester klakkeloos draaid is dit ook niet slim
hij dient eerst de hoogte stelling op 0 te zetten
en dat vergeet iemand weleensen sarane kan altijd langs rijden en ieder ander ook
dan kunnen ze zelf meekijken hoe t lichtbeeld staat
en laat ik ook zien hoe t MOET staan
Heren wat doet het ertoe!
Laten we het erop houden dat het gewoon bijzonder irritant als als koplampen verkeerd afgesteld staan en hoe dat dan komt daar kan je alleen maar naar gokken en dát is nou zonde van je tijd want je kan er geen hol aan doen;)
17 jaar
maar je kan wel even bij e apk zelf de stelling op 0 zetten zodat de gene die gaat stellen niet de mist ingaat
[quote=CARS&MOTORS]dan kunnen ze zelf meekijken hoe t lichtbeeld staat
en laat ik ook zien hoe t MOET staan[/quote]
Juist.. En dat was dus de vraag.....Zoals het MOET staan.. Kun je dat afstellen (door wie of waar dan ook) door een schroefje (zo ja waar??) of niet ???? Of moet dan een component worden vervangen van de niveauregeling of is dit te veranderen met de computer......
Lijkt mij een eenvoudige vraag met een verassend lastig antwoord zo te lezen....
17 jaar
xenon verl moet volgens de wet een zelf instellende inrichting bezitten om verblinding te voorkomen
dit geldt van af een bouwjaar
een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn;c. het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het verlichtingsscherm, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;
(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)
daarom mag van af dat bouwjaar niet zomaar andere verlichting worden gemonteerd
ook niet als dit leverbaar is af fabriek
en wat je hebt met je gevoel vd afstlling kan best maar dat wil niet zeggen dat er een verkeerde afstelling is maar dat je op de weg niet duidelijk de overgang naar donker ziet en dan denk je dat je te weinig licht hebt of dat t tekort voor de auto schijnt
daarom
rij bij een garage langs en vraag of je mag meekijken op t scherm
en dat kan betekenen dat je de lampe niet zomaar kan afstellen
je kan dan wel draaien aan de schroef maar de inrichting zal dan toch de afstelling weer corrigeren totje uitgesteld bent dan kan jij niet meer schroeven en de lampniet bijstellen
dit wordt door een zeg maar waterpas systeem gecontroleerd en bij geregeld
en dat kan best eens met de electronica gebeuren zodat er niet mee gerommeld kan worden
Bij een Laguna is dit het niet het geval. De hoogtes worden weer ingesteld met een softwarematige calibratie met de laptop bij de Renault garage, anders volgens mij niet. Als je de hoogtes met de stelschroef hardware matig veranderd, blijft deze zo staan.
17 jaar
Net bij de renault dealer geweest en wat denk je?
De lampen werden gewoon bijgesteld met de stelschroef!!
Snap er nu geen hol meer van;)had ik zelf ook nog wel kunnen doen.
Hoefde gelukkig niks te betalen............
Heb 2 nieuwe lampen besteld D2R 8.000 K dus ben heel benieuwd.
Mvg Ben
17 jaar
toch niet bij de dealer??
17 jaar
NEEE absoluut niet bij de dealer dan zou ik een dief van mn eigen portemonnee zijn;)
17 jaar
@Ben
Is het zicht nu veel beter geworden? En staan ze inderdaad verder vooruit gericht nu?
17 jaar
Ik heb de nieuwe lampen nogniet binnen maar doordat de linker koplamp(die te hoog stond)nu wat naarbeneden gesteld is heb ik wel stukken beter zicht en erger ik me ook nietmeer als ik het afwijkende schijnsel van mn "schele" koplampen zie.
Wat ik nou zo vreemd vind is dat er zoveel over gezegd is wat afstellen betreft op een computer en calibreren enz. terwijl de monteur er gewoon met een imbussleuteltje aan liep te pielen en hij staat weer goed!
Mvg Ben
17 jaar
nou dat zeg ik toch, niet echt moeilijk
17 jaar
Bij volvo is het zou dat je de koplampen kunt bijstellen en dat je daarna de regelmodule van de xenonkoplampen calibreert. Dan heeft de regelmodule weer een standaard stand. Dus zeg maar een 0 lijn.
Dit zal bij alle merken wel het zelfde zijn dus ook bij Renault neem ik aan.
Vandaag mn lampen binnengekregen, viel me op dat er helemaal GEEN merk of aanduiding op staat.
Alleen een stickertje met 8K.
Er zijn toch maar 2 fabrikanten die deze lampen produceren?
Mvg Ben
17 jaar
[quote=DijkvanB]Vandaag mn lampen binnengekregen, viel me op dat er helemaal GEEN merk of aanduiding op staat.
Alleen een stickertje met 8K.
Er zijn toch maar 2 fabrikanten die deze lampen produceren?
Mvg Ben[/quote]
8000K is de D2R versie bestaat niet.... deze lamp betreft een 4500K versie.
Gr. paul
Ouderwets getild??
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar