Ik moet de koppakking vervangen van deze auto.
Zo veel mogelijk opgezocht op dit forum. Wat me niet duidelijk is:
Moet de kop wel of niet gevlakt worden ?? (Ik lees daar tegenstrijdige berichten over. De auto is niet heet gelopen)
Kan bij demontage het uitlaatspruitstuk blijven zitten ?? (Als de kop niet gevlakt hoeft te worden, laat ik het spruitstuk liever aan de kop zitten, maar krijg je het dan nog uit de auto ??)
Verder las ik dat de krukas geborgd moet worden bij cilinder 1 in BDP, omdat de krukas spieloos is. Dat is me ook niet helemaal duidelijk. Kan iemand dat uitleggen ??
bvd Andries
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bij een e7j motor zit een spie in het tanwiel .gewoon de merktekens van de riem gelijk leggen met de tekens op de tandwielen
spruitstuk kan blijven zitten
als de kop niet krom is hoeft ie niet gevlakt te worden,controleren met een rij
let op dit is voor een megane maar wel met een 1.4 e7j motor.
Krik auto aan bijrijderkant op.
Verwijder wiel en wielkuip,je kunt nu bij de poulie van de dynamo en stuurbekrachteging.
Verwijder de snaren van dynamo en stuurbekrachteging.
Verwijder de snarenpoulie.
Verwijder distributiedeksel ,je kijkt nu op de krukas en nokkenas poulie hier zitten merktekens op
Verdraai door de bout van de snaren poulie weer in de krukas te draaien de krukas en nokkenas totdat de merktekens van de krukas op 6uur en de nokkenas op 12 uur staan.
Los de spanner van je distributiesnaar en verwijder snaar.(nu nergens meer aan draaien ivm de kans op het krijgen van kromme kleppen).
Koelvloeistof aftappen
Verwijder kleppendeksel ,inlaatspruitstuk losmaken,uitlaatspruitstuk losmaken,ik weet niet meer waarom maar ik heb ook het thermostaathuis verwijderd.
Draai nu de kopbouten los ,vanuit het midden van de kop naar buiten werken en niet in een keer losdraaien maar iedere bout steeds een kwart slag(ter voorkoming van het vervormen van je kop).
Nu ,en dit is vrij belangrijk draai je een bout handvast terug in de kop ,en klop je met een kunstof hamer zijdelings tegen de kop net zolang totdat je ziet dat de kop los is van de koppaking of van de cilinders.
Doe je dit niet en til je de kop direct van het onderblok dan heb je kans dat er een cilinder loskomt(zijn losse bussen)en heb je kans op lekkage van koelvloeistof ,en daar kom je pas achter als je het boeltje weer in elkaar hebt.
Als je een nieuwe koppaking plaatst is het raadzaam dat je alles nieuw terugplaatst (kopbouten ,waterpomp spanrol ,distributiesnaar en dergelijke)
In principe hoeft je kop niet gevlakt te worden als je motor niet te heet is geweest,maar het blijft een gokje.
Kop terugplaatsen , bij je nieuwe koppakking zit als je massel hebt het schema hoe je de kop moet aantrekken.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Op je nieuwe distrubutiesnaar staan merktekens welke overeen komen met de merktekens van je nokkenaspoulie en krukaspoulie ,spreekt voor zich.
Let er wel op dat je de snaar niet te strak zet,anders kost het je een nokkenaslager spanrol of je waterpomp
In de garage hebben ze hier een speciaal stukje gereedschap voor.
Voor de rest alles gewoon weer terug bouwen.
Ik ben ook maar een amateur ,en dit verhaaltje is omdat je door schade en schande wijzer word,
en er soms achter komt dat goedkoop toch duurkoop word(dus zint eer ge begint).
Grtjs Rob
13 jaar
Hartelijk dank voor de reakties.
Vraag aan Skybolt: Waarom heb je de spruitstukken losgehaald??
Als de kop gevlakt moet worden, begrijp ik het, maar in mijn geval volg ik jullie advies en neem ik de gok en laat de kop niet vlakken. De motor is namelijk niet heet gelopen. Daarom laat ik het uitlaatspruitstuk liever aan de kop zitten i.v.m. afbrekende tapeindjes etc.
Vraag aan ABC: Weet je zo hoe de verbinding is tussen spruitsuk en de rest van de uitlaat ?? Is dit een flens met een pakking ertussen, of een schuifverbinding zonder pakking ??
De auto is nu niet in de buurt, dus ik kan dat pas zaterdag zelf bekijken, maar moet voor de tijd eventuele pakkingen bestellen.
Graag jullie tips, en tot zover alvast hartelijk dank.
Andries
13 jaar
Ik had de spruitstukken gedemoteerd omdat het bij mij relatief makkelijk was om bij de boutjes te komen, en kon ik zo het injector gedeelte met alle slangen in de motorruimte laten zitten.
Tevens was mijn uitlaatspruitstuk gescheurd (gebeurd vaak)en moest worden verwijderd.
Als je dus de ruimte hebt kun je de boel laten zitten.
De uitlaat /uitlaatspruitstuk verbinding was bij mij trouwens een soort flensverbinding met twee pasvlakken zonder pakking.(kon dus zo weer in elkaar gezet worden).
En het is van mijn kant geen advies om de kop niet te laten vlakken,maar dat moet je zelf gokken.
grtjs Rob
13 jaar
Wel of niet vlakken: je kan met een rei en voelermaten controleren of de kop nog voldoende vlak is in alle richtingen. Dan hoef je toch niet te "gokken"?
Wellicht (vast wel) weet iemand hier de maximale speling die de kop mag hebben t.o.v. "vlak"?
13 jaar
Inplaats van het woord (gokken) had ik inderdaad beter het woord (beoordelen) kunnen gebruiken.
Ik bedoel dat ik geen advies hiervandaan geef of een kop wel of niet vlak is en je hem wel of niet kan herplaatsen zonder te vlakken,dat moet Andries zelf bepalen.
grtjs Rob
13 jaar
Eindconclusie.
Klus geklaard. Als je weet wat wel en niet los moet is het goed te doen. Wij hebben teveel losgehaald of geprobeerd los te halen, terwijl dat niet nodig is.
Inlaatspruitstuk aan de kop laten zitten, alleen de verbindingen tussen auto en spruitstuk losmaken (injektorbedrading, M8 moer waarmee het luchtfilterhuis aan de beugel onder de auto zit, en wat stekkertjes/slangetjes.
Uitlaatspruitstuk aan de kop laten zitten, flens tussen spruitstuk en uitlaat loshalen.
Dynamo, stuurbekrachtiging en airco niet loshalen. Wij dachten dat de lange aluminium steun waar de dynamo, stuurbekrachtiging en airco in zitten, los moest en hebben daar veel tijd mee verprutst, en het is niet nodig.
Er zit een los aluminium "verbindingsblokje" tussen distributiedeksel, dynamosteun en de kop. Die moet weg.
Verder heb ik veel gehad aan de tips van Rob. Bedankt hiervoor !!
De kop is niet gevlakt, en waarschijnlijk zat het grootste probleem niet in de koppakking, maar in de aansluiting van het termostaathuis op de kop. Van de 3 boutjes zat er 1 vast, en de andere 2 zaten helemaal los. Daardoor had de auto een open verbinding tussen koelvloeistof en motorolie. De afgetapte olie leek wel appelstroop !!
Andries
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar